Η πορεία του μεγιστάνα που παράτησε το σχολείο και έγινε δισεκατομμυριούχος

Η πορεία του μεγιστάνα που παράτησε το σχολείο και έγινε δισεκατομμυριούχος

Ήταν γνωστός για την αγορά και την πώληση μεριδίων σε αεροπορικές εταιρείες, εταιρείες αυτοκινήτων, το καζίνο της Νεβάδα και τα Hollywood studios

Η ιστορία του Κερκ Κερκόριαν, γιου ενός ζεύγους πάμφτωχων Αρμένιων μεταναστών, δίνει ένα μάθημα σε όλους για το τι μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος ακόμα και αν δεν τα έχει βρει όλα «ρόδινα» στη ζωή του.

Ο γνωστός και ως «βασιλιάς των καζίνο» είχε χρησιμοποιήσει το «ένστικτο» του τζογαδόρου για να γίνει πολυεκατομμυριούχος ιδιοκτήτης καζίνο και ξενοδοχείων στο Λας Βέγκας, μεγιστάνας του Χόλιγουντ, ιδιοκτήτης αεροπορικής εταιρείας και επενδυτής στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Η πορεία της ζωής του

Ο Κερκ Κερκόριαν γεννήθηκε στις 6 Ιουνίου το 1917 στο Φρέσνο της Καλιφόρνιας, από τον Άχρον και την Λίλη Κερκόριαν, που ήταν Αρμένιοι μετανάστες και είχαν εγκατασταθεί σε μια αγροτική περιοχή στο San Joaquin Valley της Καλιφόρνιας.

Αν και ο μικρότερος από τα τέσσερα αδέλφια του, που στο σπίτι μιλούσε μόνο Αρμένικα, έμαθε γρήγορα την Αγγλική γλώσσα στους δρόμους, παρά την ελλειπή του εκπαίδευση, διότι αρκετές φορές διέκοπτε το σχολείο.

Ο πατέρας του, Άχρον Κερκόριαν, ήταν σχεδόν αγράμματος, και ασχολούνταν με την καλλιέργεια καρπουζιού και σταφίδας, ενώ είχε πάντα υψηλές βλέψεις. Με τα χρήματα που μάζευε, αγόρασε πολλά αγροκτήματα και έφτασε σε σημείο να εκμεταλλεύεται 1.000 στρέμματα γης.

Αλλά όλα αυτά χάθηκαν κατά τη διάρκεια μιας ύφεσης το 1921, όταν οι τράπεζες κατάσχεσαν τα ενυπόθηκα δάνεια του.

Τότε, η οικογένεια αντιμετώπισε σοβαρές οικονομικές δυσκολίες και αναγκάστηκε να μετακομίσει περίπου 20 φορές, με τον Κερκ να προσπαθεί να βοηθήσει φέρνοντας χρήματα στο σπίτι. Άρχισε να δουλεύει ως εφημεριδοπώλης και ως πωλητής καρπουζιών σε μία από τις μεγαλύτερες λαϊκές της πόλης.

Πέρασε περισσότερο διάστημα κάνωντας πράγματα εκτός σχολείου παρά φοιτώντας σε αυτό. Συχνά μπλεκότανε σε τσακωμούς ως μέλος μιας συμμορίας της γειτονιάς του. Μάλιστα, εστάλη και αναμορφωτήριο, ενώ σταμάτησε δια παντώς την εκπαίδευση του στα 16 του χρόνια.

Εφαρμόζοντας αυτά που έμαθε στις συμπλοκές στο δρόμο, ο Κερκ άρχισε να εκπαιδεύεται ως μποξέρ με τον μεγαλύτερο αδελφό του Νίσον.

Στα 20 του κέρδισε τον πρώτο αγώνα του και με δική του απόφαση συμμετείχε σε ερασιτεχνικό πρωτάθλημα για μποξέρ, σπάζοντας ρεκόρ με 33 νίκες και 4 ήττες, κέρδισε το παρατσούκλι «Κερκόριαν το Δεξί Τουφέκι».

Αλλά ο Κερκόριαν δεν έμεινε εκεί, αλλά βρήκε άλλη δραστηριότητα που του άρεσε ακόμη περισσότερο από την πυγμαχία, μετά από μία βόλτα που το πήγε ένας φίλος του με ένα μονοκινητήριο αεροπλάνο.

Γοητεύτηκε αλλά δεν είχε τα χρήματα για το ακριβό αυτό χόμπι. Έτσι ξεκίνησε για το ράντσο Happy Bottom της διάσημης πιλότου Florence «Pancho» Barnes προτείνωντάς της να αναλάβει όλες τις βαριές εργασίες του αχυρώνα, συμπεριλαμβανομένων του αρμέγματος των αγελάδες και του φτυαρίσματος της κοπριάς, για να μάθει δωρεάν να πετάει .

Η αεροπόρος συμφώνησε και ο εκπαιδευτής του ράντσου ανέλαβε να τον βοηθήσει.

Ο Κερκόριαν πια είχε τα προσόντα νε μπει στο στρατό αλλά προς μεγάλη έκπληξη όλων αυτός προτίμησε να περάσει τον Β 'Παγκόσμιο Πόλεμο σε μια πιο κερδοφόρα και λιγότερη επικίνδυνη θέση, ως πολιτικός υπάλληλος της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας της Βρετανίας, ταξιδεύοντας από Καναδά σε Σκωτία.

Τα αεροπλάνα ήταν εύκολο να αποσταθεροποιηθούν από πάγο στα φτερά κατά τη διάρκεια της βόρειας διέλευσης τους. Μια φορά κινδύνεψε και ο ίδιος όταν έμεινε από καύσιμα προσπαθώντας να εντοπίσει το διάδρομο προσγείωσης του στη Σκωτία μέσα από την πυκνή ομίχλη.

Έκανε 33 παραδόσεις για την RAF λαμβάνοντας γενναιόδωρες αποδοχές των 1.000 δολ. ανά διαδρομή.

Η επιστροφή στο Λος Άντζελες

Επιστρέφοντας στο Λος Άντζελες το καλοκαίρι του 1945, ο Κερκ αγόρασε ένα μονοκινητήριο Cessna αεροπλάνο για 5.000 δολ., σχεδιάζοντας να δίνει μαθήματα και να λειτουργεί παράλληλα μια περιστασιακή υπηρεσία τσάρτερ.

Η επιχείρηση με τα τσάρτερ σύντομα κατέλαβε το μεγαλύτερο μέρος της προσοχής του, βγάζοντας αρκετά χρήματα, από τις πτήσεις μεταξύ Λος Άντζελες και την ταχέως αναπτυσσόμενη τότε πόλη Λας Βέγκας στη Νεβάδα. Ο Κερκ άρχισε να ξοδεύει όλο και περισσότερο χρόνο στην πρωτεύουσα του τζόγου, παίζοντας στο καζίνο, από το οποίο έβγαινε τις περισσότερες φορές κερδισμένος.

Αγόρασε την Air Service στο Λος Άντζελες, μια μικρή αεροπορική εταιρεία τσάρτερ, και την μετονόμασε σε Trans International Airlines (ΤΙΑ) το 1947. Στην αγορά και πώληση μεταχειρισμένων αεροσκαφών κέρδιζε αρκετά, και σε λίγο καιρό έγινε ο πρώτος επιχειρηματίας που προσφέρει τζετ τσάρτερ υπηρεσίες.

Το 1962 είχε πια το πρώτο του εκατομμύριο δολ. από την πώληση της TIA στην αυτοκινητοβιομηχανία Studebaker, τα περισσότερα εξ αυτών τα επένδυσε αγοράζοντας ένα οικόπεδο 80 στρεμμάτων κοντά στο αναπτυσσόμενο Λας Βέγκας.

Τότε ήταν που άρχιζε να χτίζει και να πουλά ξενοδοχεία και καζίνο στο Λας Βέγκας, ενώ τρεις φορές, το 1969, το 1973 και το 1993 έχτισε το μεγαλύτερο ξενοδοχείο του κόσμου, εκείνης της εποχής.

Στην πορεία του προς τα πλούτη ο επιχειρηματίας ανέπτυξε φιλικές σχέσεις με μεγάλους σταρ όπως ο Φρανκ Σινάτρα και ο Ντιν Μάρτιν.

Ο «βασιλιάς των καζίνο», όπως τον αποκαλούσαν, αγόρασε και πούλησε τρεις φορές τα περίφημα κινηματογραφικά στούντιο MGM, αγόρασε επίσης το στούντιο United Artists και προσπάθησε να αγοράσει την Columbia Pictures.

Είχε αναπτύξει φιλανθρωπική δράση και βοήθησε σημαντικά την Αρμενία, μέσω των ιδρυμάτων που ίδρυσε, να ανακάμψει μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1988.

Είχε παντρευτεί τρεις φορές και απέκτησε δύο κόρες.

Στην αριστερή φωτογραφία στο International Hotel στις 2 Φεβρουαρίου το 1968 - Στη δεξιά φωτογραφία είναι με τη σύζυγό του, στο grand opening του Caesars Palace στις 5 Αυγούστου το 1966

Η περουσία που απέκτησε

Ο Κερκόριαν είχε υπό τον έλεγχό του πάνω από το ήμισυ των ξενοδοχειακών μονάδων του Λας Βέγκας απ' όταν η MGM Grand Inc, μια από τις κορυφαίες εταιρείες διαχείρισης καζίνων, αγόρασε την εταιρεία Mirage Resorts Inc.του ανταγωνιστή του Steve Wynn έναντι 64 δισ. δολαρίων το 2000 αλλά και το Mandalay Resort Group για 4,8 δισ. δολάρια τέσσερα χρόνια αργότερα.

Κατείχε το 54% των μετοχών της MGM Resorts International, όπως ήταν γνωστή, μέχρι το Μάιο του 2009, διότι στη συνέχεια μείωσε το μερίδιό του στο 37%.

Είχε επίσης στη διάθεσή του σχεδόν το 10% των μετοχών της General Motors Corp το 2005, σε ηλικία 88 ετών.

Ο ίδιος άσκησε ισχυρές πιέσεις προκειμένου η GM να προβεί σε σημαντικές αλλαγές. Ωστόσο, τα αιτήματά του απορρίφθηκαν και έτσι πούλησε το μερίδιό του στα τέλη του 2006. Επίσης, είχε μετοχές της Chrysler και της Ford (F) της οποίες επίσης πούλησε όταν ξέσπασε η κρίση το 2008.

«Δεν πήγα στο σχολείο, αλλά έμαθα να αγοράζω και να πουλώ επιχειρήσεις σε νεαρή ηλικία» είχε δηλώσει ο Κερκόριαν σε μια σπάνια συνέντευξή του το 2011. «Απέκτησα πολλές διαφορετικές επιχειρήσεις. Έπρεπε να έχω πολλή τύχη» πρόσθεσε.

Ωστόσο, ο Κερκόριαν είχε και μερικές άτυχες στιγμές κατά τη διάρκεια της ζωής του, κυρίως το 2008, όταν ξέσπασε η χρηματοοικονομική κρίση. Οι ζημιές του άγγιξαν περίπου τα 600 εκατ. δολάρια όταν βούτηξαν οι μετοχές της Ford Motor, ενώ η κατασκευή του CityCenter στο Λας Βέγκας του κόστισε 8,5 δισ. δολάρια όταν κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας ύφεσης υποχώρησε δραματικά η μετοχή της MGM.