Κοκό Σανέλ: Η γυναίκα που άλλαξε την μόδα και έβγαλε 15 δισεκατομμύρια ευρώ

Κοκό Σανέλ: Η γυναίκα που άλλαξε την μόδα και έβγαλε 15 δισεκατομμύρια ευρώ

Πώς κατάφερε να «χτίσει» την αυτοκρατορία της

Η Κοκό Σανέλ είναι η Γαλλίδα σχεδιάστρια μόδας που κατάφερε να χτίσει την δική της αυτοκρατορία. Ίδρυσε τον οίκο Σανέλ που παραμένει ένας από τους κορυφαίους οίκους μόδας έως σήμερα και είδε την περιουσία της να φτάνει στα 15 δισεκατομμύρια.

Το πραγματικό της όνομα ήταν Γκαμπριέλ Σανέλ.

Το «μαύρο μίνι φόρεμα» επινοήθηκε από την σχεδιάστρια την δεκαετία των 20’s και κατάφερε να κάνει γυναίκες από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις να φοράνε ρούχα Σανέλ.

Το ξεκίνημα της καριέρας της και η πρώτη της αγάπη

Δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία για την παιδική ηλικία της Κοκό Σανέλ. Η Γκαμπριέλ γεννήθηκε στις 19 Αυγούστου του 1883 στην περιοχή Saumur της Γαλλίας. Οι γονείς της παντρεύτηκαν αρκετά χρόνια μετά την γέννηση της και δεν είχαν κάποιο μόνιμο μέρος για να ζήσουν. Αν τα πράγματα θα πήγαιναν καλά, θα αγόραζαν μια φάρμα και θα έμεναν σε κάποια απομονωμένη περιοχή.

Η μητέρα της ήταν καθαρίστρια σε τοπικό νοσοκομείο και ο πατέρας της ήταν πολιτής στους δρόμους.

Η Κοκό Σανέλ ντρεπόταν για την παιδική της ηλικία, φοβόταν ότι θα ανακάλυπταν για την φτωχική της καταγωγή, τον θάνατο της μητέρας της στα 31 από βρογχίτιδα και το γεγονός ότι ο πατέρας της την εγκατέλειψε στην ηλικία των 12 ετών.

Μάλιστα είχε επινοήσει η ίδια μια ιστορία, ότι ο πατέρας της μετά τον θάνατο της μητέρας της έφυγε για την Αμερική και την άφησε σε ένα μεγάλο και καθαρό σπίτι με τις θείες της γεγονός που δεν ίσχυε.

Μιας και είχε μάθει την τέχνη του ραψίματος, μπορούσε να βρει δουλειά ως σχεδιάστρια. Όταν δεν ασχολούταν με αυτό, τραγουδούσε στο καμπαρέ «La Rotonde» από εκεί βγήκε και το ψευδώνυμο Κοκό, από το διάσημο τραγούδι «Qui Qu’a Vu Coco» που συνήθιζε να τραγουδάει.

Στα 20 της η Κοκό Σανέλ κατάλαβε ότι τα λεφτά είναι βασικό πράγμα για την ζωή. Το 1905 όταν ο νέος και πλούσιος Étienne Balsan ήρθε στη ζωή της, εκείνη τον ερωτεύτηκε παράφορα. Ήταν αληθινός άντρας για εκείνη, είχε λεφτά και τα ξόδευε όπως ήθελε.

Η ίδια τυφλωμένη από έρωτα άρχισε να ζει την μεγάλη ζωή, ωστόσο ο σύντροφος της δεν πίστευε πως εκείνη είναι η γυναίκα που αξίζει να ξοδέψεις πολλά λεφτά.

Το 1908 η Κοκό γνώρισε έναν φίλο του Βalsan, τον Άρθουρ Έντουαρτ Καπέλ ένα παίκτη πόλο που μαύρα μαλλιά και ωραίο σώμα.

Ο Άρθουρ έπεισε την σχεδιάστρια να ανοίξει ένα μαγαζί με καπέλα και της υποσχέθηκε οικονομική βοήθεια. Αργότερα έγινε συνέταιρος της και σύντροφος της.

Η σχεδιάστρια ωστόσο ήταν ακόμη σε σχέση με τον Balsan και ήταν αυτός που την βοήθησε να ξεκινήσει την καριέρα της.  Εκείνος ήθελε από την άλλη να την απασχολεί με ότι μπορεί για να κάνει τις αταξίες του. Μάλιστα της έδωσε ένα μικρό διαμέρισμα που ξεκίνησε να φτιάχνει τα πρώτα της καπέλα και μάλιστα οι ερωμένες του έγιναν πελάτισσες και την σύστησαν και στις φίλες της.

Η πρώτη δόξα της Κοκό Σανέλ

Στο τέλος του 1910 η Κοκό Σανέλ χώρισε με τον Balsan και ξεκίνησε την ερωτική σχέση με τον Καπέλ. Απέκτησε δίπλωμα μόδας και άνοιξε μια μπουτικ με το όνομα Chanel Modes στο Παρίσι.

Σύντομα το μαγαζί της έγινε γνωστό και άρχισαν οι στιγμές δόξας.

Το 1913 άνοιξε ακόμη μια μπουτικ σε άλλη περιοχή που κέρδισε γρήγορα πελάτες. Η σχεδιάστρια αντιμετώπισε ένα πρόβλημα επειδή δεν είχε δίπλωμα να φτιάχνει φορέματα, ωστόσο βρήκε την λύση. Άρχισε να φτιάχνει φορέματα από ύφασμα φανέλας που χρησιμοποιούταν έως τότε για τα εσώρουχα των ανδρών.

Τα μέλη της οικογένειας της ήταν δίπλα της κυρίως η αδερφή της Αντουανέτ και η θεία της Αντριέν και μάλιστα έγιναν τα μοντέλα της και διαφήμιζαν τα ρούχα της.

Όλα της τα φορέματα δημιουργήθηκαν έτσι. Η Κοκό λειτουργούσε με έναν συγκεκριμένο τρόπο δεν σχεδίαζε τα φορέματα της και δεν τα έραβε. Αντί αυτού πέταγε το ύφασμα σε ένα μοντέλο, το έκοβε και δημιουργούσε μια μάζα μέχρι να δημιουργηθεί το κατάλληλο σχήμα.

Η Σανέλ σύντομα απέκτησε παγκόσμια φήμη. Δημιούργησε ένα στυλ που δεν υπήρχε πριν για της γυναίκες. Εμφανίστηκε ακόμα και με ναυτικό κουστούμι και στενές φούστες στις παραλίες. Το στυλ της Σανέλ ήταν πρακτικό και κομψό. Το 1914 ο πρώτος παγκόσμιος ξεκίνησε και επικράτησε χάος στην Γαλλία. Εκείνη όμως δεν σταμάτησε να παράγει ιδέες, μάλιστα δημιούργησε το πρώτο γυναικείο κοστούμι. Αργότερα δημιούργησε φορέματα, παντελόνια για γυναίκες και ρούχα παραλίας.

Παρά το γεγονός ότι σχεδίασε παντελόνια τα φορούσε σπάνια καθώς πίστευε ότι οι γυναίκες δεν δείξουν ποτέ τόσο καλές στα παντελόνια όσο οι άντρες.

Ωστόσο απολάμβανε να έχει κοντά μαλλιά όπως οι άντρες επειδή ήταν εύκολο να τα φροντίζεις. Έκοψε τα μαλλιά της και βγήκε υπερήφανη λέγοντας πως το σπίτι της έπιασε φωτιά και έτσι οι μπούκλες της κάηκαν.

Το 1919 ο σύντροφος της πεθαίνει σε ατύχημα. Η ίδια ξεκινάει να σχεδιάζει μαύρα ρούχα, μιας και δεν μπορούσε να πενθήσει επίσημα αφού δεν ήταν παντρεμένοι.

Η δημιουργία του Chanel no 5

Το καλοκαίρι του 1920 η Κοκό Σανέλ άνοιξε ένα ακόμη κατάστημα και εκεί γνώρισε τον Dmitri Pavlovich, έναν Ρώσο δούκα και ένιωσαν αμέσως μια έλξη. Η Κοκό πήρε αρκετές ιδέες από τον σύντροφο της.

Μάλιστα την σύστησε σε έναν Ρώσο αρωματοπώλη. Κάπως έτσι και μετά από χρόνια συνεργασία γεννήθηκε η ιδέα για το Chanel no 5. Όσο για το όνομα του; Η σχεδιάστρια είπε «Βγάζω πάντα την κολεξιόν μου την Πέμπτη μέρα, κάθε πέντε μήνες όποτε το νούμερο πέντε είναι το τυχερό μου και θα το ονομάσω έτσι».

Οι σχεδιαστές έβαλαν το άρωμα σε ένα μπουκάλι από κρύσταλλο με ένα απλό σχήμα καθώς μέχρι τότε τα αρώματα είχαν περίεργα μπουκάλια.

Ο κόσμος είχε αποκτήσει ένα άρωμα το οποίο μύριζε σαν άρωμα. Ήταν το πρώτο συνθετικό άρωμα και δεν είχε μόνο την μυρωδιά ενός λουλουδιού. Ακόμα και σήμερα παραμένει ένα από αυτά που έχουν τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο.

To μαύρο φόρεμα

Στις αρχές της δεκαετίες του 20 οι άνθρωποι πάλευαν για την ισότητα των δύο φύλων. Οι γυναίκες είχαν δικαίωμα να δουλεύουν, να πηγαίνουν στην δουλειά και να κάνουν εκτρώσεις, ωστόσο έχασαν το πρόσωπο τους στην μόδα αφού τα ρούχα είχαν αρχίσει να χάνουν την θηλυκή τους πλευρά.

Η Κοκό Σανέλ εκείνη την περίοδο έκανε μια επαναστατική κίνηση. Δημιούργησε το γνωστό στενό μαύρο φόρεμα. Το φόρεμα αυτό την έκανε γνωστή παγκοσμίως ως σύμβολο κομψότητας.

Σύντομα το μαύρο φόρεμα έγινε απαραίτητο σε κάθε γυναίκα και κοινωνικό σύμβολο. Αντιγράφηκε από πολλούς άλλους σχεδιαστές. Έχει καταφέρει μάλιστα να μένει διαχρονικό και να φοριέται ακόμα και μέχρι σήμερα.

Σε νεαρή ηλικία η γνωστή σχεδιάστρια είχε ασχοληθεί και με τον σχεδιασμό κοσμημάτων. Μάλιστα συνεργάστηκε και με τον Πικάσο ο οποίος την αποκάλεσε την πιο λογική γυναίκα στον κόσμο.

Όχι μόνο η εμφάνιση της αλλά και ο δυναμικός ανεξάρτητος και γεμάτος αυτοπεποίθηση χαρακτήρας της τραβούσε τους άντρες.

Η παύση των δέκα χρόνων και η δυναμική επιστροφή

Το 1939 η Κοκό Σανέλ παρά την επιτυχία της και την επιτυχία των καταστημάτων της έβαλε λουκέτο λόγο του Δεύτερο Παγκοσμίου Πολέμου. Πολλοί έφυγαν από την χώρα αλλά εκείνη έφυγε από το Παρίσι και μετακόμισε στην Ελβετία όπου έμεινε για δέκα χρόνια.

Στην διάρκεια του πολέμου ο Ντιόρ και άλλοι σχεδιαστές εμφανίστηκαν στη Γαλλία

Η σχεδιάστρια μετά τον πόλεμο επέστρεψε και μάλιστα «γελούσε» με τα σχέδια του Ντιορ και πόσο θηλυκά δείχνουν πάνω στις γυναίκες. Μάλιστα είχε πει «Πόσο γελοίες δείχνουν αυτές οι γυναίκες φορώντας ρούχα ενός άντρα που δεν ξέρει τις γυναίκες, δεν είχε ποτέ γυναίκα και ονειρεύεται να γίνει σαν και αυτές».

Η Κοκό Σανέλ επέστρεψε ωστόσο η νέα της συλλογή πήρε κακές κριτικές γιατί δεν είχε να δείξει τίποτα καινούργιο. Η σχεδιάστρια όμως δικαιώθηκε, η φήμη της έφτασε στην Αμερική και ο οίκος της έγινε ο μεγαλύτερος στην βιομηχανία της μόδας.

Στα επόμενα χρόνια σχεδίασε και το ροζ κοστούμι. Τον Νοέμβριο του 1963 η Τζάκι Κένεντι φοράει το ροζ κοστούμι και από τότε η ενδυμασία γίνεται συμβολική για τις γυναίκες.

Η Κοκό Σανέλ πέτυχε μια απίστευτη καριέρα ακόμα και σε μεγάλη ηλικία. Είχε νέες ιδέες ακόμα και όταν κοιμόταν.

Τον Ιανουάριο του 1971 πέθανε σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου ήσυχα. Μέχρι το 2014 η περιουσία της ανερχόταν στα 7,34 δισεκατομμύρια.