Από το τυροπιτάδικο στη Δάφνη, «Γρηγόρης» και στις Μπαχάμες

Από το τυροπιτάδικο στη Δάφνη, «Γρηγόρης» και στις Μπαχάμες

Ο άνθρωπος που μαθαίνει τους ξένους να τρώνε τυρόπιτα και να πίνουν φραπέ και φρέντο

Το 1972, στη Δάφνη, ο κύριος Γρηγόρης Γεωργάτος άνοιξε ένα μικρό τυροπιτάδικο στη Δάφνη και του έδωσε το όνομά του. Το «Γρηγόρης» έγινε διάσημο στην περιοχή, μετά σε ολόκληρη την Αθήνα και σήμερα, μετά από 45 χρόνια και πολλά σκαμπαναβέσματα, η εταιρία διαθέτει περισσότερα από 315 καταστήματα σε Ελλάδα, Κύπρο, Γερμανία και Μπαχάμες, έχει στο βιογραφικό της πολλά βραβεία ενώ καταλαμβάνει την 8η θέση στην Ευρωπαϊκή κατάταξη με τις μεγαλύτερες αλυσίδες καφέ.

Γράφει η Ελένη Λογοθέτη

Εχοντας φτιάξει ήδη ονομα και περιουσία, ο πατέρας παραδίδει στον υιό Γεωργάτο τα ηνία της επιχείρησης το 1991. Ο Βλάσης Γεωργάτος αφήνει για λίγο την ανέμελη και χλιδάτη ζωή του νέου των νοτίων προαστίων και κάθεται στη καρέκλα του επιχειρηματία. Ιδρύει την «Ανώνυμη Εταιρεία Γρηγόρης Μικρογεύματα» και αρχίζει τα επεκτατικά του σχέδια.

Την ίδια περίπου περίοδο, το 1990, ιδρύεται και ο μεγάλος ανταγωνιστής του «Γρηγόρης» , η Everest. ΑΕ.

Τα «Γρηγόρης» ωστόσο είναι ήδη γνωστά στην αγορά, πρωτοπόρα για την εποχή και όλοι θέλουν να ανοίξουν ενα τέτοιο μοντέρνο καφέ – τυροπιτάδικο. Έτσι, το 1994, υπογράφονται οι πρώτες συμβάσεις franchise και η εταιρεία μεγαλώνει ακόμη περισσότερο.

Ο Βλάσης Γεωργάτος, αποφασίζει – σε πρώτη φάση – να μεταφέρει την έδρα της εταιρείας στον Άλιμο σε ένα κτήριο 11.000 τμ. Αμέσως μετά, το 2000, εισάγει την εταιρεία στο Χρηματιστήριο - παρά την αντίθετη γνώμη της μητέρας του – ενώ ταυτόχρονα επεκτείνεται στη Ρουμανία με τρία καταστήματα και «μπαίνει» στο νέο διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας Ελ. Βενεζίλος, με 2 σημεία πώλησης.

Το 2001 η «Γρηγόρης Μικρογεύματα» πιστοποιείται με ΕΝ ISO 9001 και HACCP από διεθνώς αναγνωρισμένο φορέα, γεγονός που της επιτρέπει να βγει για τα καλά στην διεθνή αγορά.

Το 2002 ο Όμιλος Γρηγόρης αναδεικνύεται ανάδοχος της εκμετάλλευσης των εστιατορίων και κυλικείων των αμαξοστοιχιών του Ο.Σ.Ε ενώ δημιουργείται το Coffeeright.

Όμως, η απόφαση να δοθεί περισσότερη έμφαση στα μικρογεύματα και όχι στον καφέ, ο οποίος ανέκαθεν έφερνε τα μεγαλύτερα έσοδα στην εταιρία, αποδείχθηκε σχεδόν μοιραία.

Η εταιρία αρχίζει να χάνει έδαφος λόγω «ανοιγμάτων» και εξαγορών που δεν «δούλεψαν» - αντίθετα λίγο έλειψε να πτωχεύσουν την επιχείρηση. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα εστιατόρια «Νέον» (διάσημο το κατάστημα στην Ομόνοια) που διέγραψαν μια αξιοπρόσεκτη πορεία στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και αφού τα ανέλαβε η επιχείρηση Γρηγόρης έκλεισαν ή τα κινέζικα εστιατόρια «Wok 88», που έκαναν μία σύντομη «εμφάνιση» στην ελληνική αγορά και κατόπιν έκλεισαν. Επίσης, μία προσπάθεια της εταιρίας στο catering απέβη άκαρπη.

Ήδη από το 2005 η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς είχε ζητήσει εξηγήσεις για την πορεία απαξίωσης της επιχείρησης Γρηγόρης Μικρογεύματα κατά 19% και ο Βλάσης Γεωργάτος έπρεπε να κάνει στροφή, για να μην ρίξει το καράβι στα βράχια.

Αρχικά, η εταιρεία ξαναδίνει έμφαση στον καφέ και τα Coffeeright επεκτείνονται στην πλειοψηφία των καταστημάτων του δικτύου.

Την ίδια περίοδο αρχίζουν τα franchise στην Κύπρο. Ανοίγουν τρία καταστήματα και μέχρι τα «Γρηγόρης Μικρογεύματα & Coffeeright» αριθμούσαν 250 καταστήματα σε Ελλάδα, Κύπρο και Ρουμανία.

Αυτό το «άνοιγμα» όμως - σε συνδυασμό με τις προηγούμενες αποτυχίες - ξαναφέρνει την εταιρία στο χείλος της αβύσσου και το 2009 η «Γρηγόρης Μικρογεύματα» αποχωρεί από το Χρηματιστήριο.

Η εταιρία αρχίζει να κερδίζει τα βραβεία ποιότητας και Franchise το ένα μετά το άλλο και το 2012 ανοίγει κατάστημα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στις εξωτικές Μπαχάμες!

Σε μία στρατηγική κίνηση ματ, το 2014 ο Βλάσης Γεωργάτος ξεκινά ένα μεγάλο πρότζεκτ, τη συνεργασία του με την ΕΚΟ και την ΒΡ μέσω του concept «Γρηγόρης Μικρό» και η εταιρία ξαναρχίζει την ανοδική της πορεία, κατακτώντας σταδιακά και τη γερμανική αγορά όπου σήμερα αριθμεί 5 καταστήματα.

 Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιεύματα, η επόμενη στρατηγική κίνηση του «Γρηγόρη» θα είναι η προσπάθεια εξαγοράς της εταιρίας «Παγωτά Δωδώνη», με  «σύμμαχο» την βιομηχανία τροφίμων Γιώτης.

Βέβαια,  ο διαγωνισμός βρίσκεται ακόμη σε πρώιμη φάση και η ανάδειξη του νικητή προσδιορίζεται για μετά την καλοκαιρινή σεζόν. Ωστόσο, ο Βλ. Γεωργάτος - μέσα από τα λάθη του παρελθόντος - έμαθε να έχει επιμονή και επιμονή...