Οι 7+1 άξονες του νέου εργασιακού νομοσχεδίου

Οι 7+1 άξονες του νέου εργασιακού νομοσχεδίου

«Δίκαιη εργασία για όλους», δήλωσε ο Νίκη Κεραμέως

Το νέο νομοσχέδιο, με τίτλο «Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας-Στήριξη στον Εργαζόμενο-Προστασία στην Πράξη», παρουσίασαν σήμερα σε συνέντευξη Τύπου η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, ο Υφυπουργός, Κώστας Καραγκούνης και ο Γενικός Γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων, Νίκος Μηλαπίδης.

Το νομοσχέδιο αποτελείται από οκτώ άξονες και στόχος του είναι ο εκσυγχρονισμός του εργασιακού πλαισίου, η απλοποίηση των διαδικασιών, η μείωση της γραφειοκρατίας, η στήριξη των εργαζομένων, μέσω της θωράκισης των δικαιωμάτων τους, η ενίσχυση της εργασιακής τους ασφάλειας, η διευκόλυνση των επιχειρήσεων, καθώς και η διαμόρφωση ενός διαφανούς και σύγχρονου εργασιακού περιβάλλοντος.

Όπως αναφέρθηκε, το παρόν νομοσχέδιο συνιστά ένα «αμάλγαμα» βελτιωτικών προτάσεων της ισχύουσας εργατικής νομοθεσίας, καθώς η πλειονότητα των προτεινόμενων ρυθμίσεων πηγάζει από προτάσεις εργαζομένων, επιχειρήσεων και των κοινωνικών εταίρων. Επί των βασικών αξόνων του νομοσχεδίου προηγήθηκε ένας γόνιμος γύρος εκτενούς διαλόγου με το σύνολο των εθνικών κοινωνικών εταίρων, κατά τη διάρκεια του οποίου κατεγράφησαν σχετικές απόψεις και παρατηρήσεις.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, αναλύθηκαν οι οκτώ άξονες του νομοσχεδίου ως εξής:

«Πρώτος άξονας: Εύκολες και γρήγορες προσλήψεις

Το νομοσχέδιο προβλέπει τη δυνατότητα η αναγγελία πρόσληψης να ολοκληρώνεται με ένα έγγραφο, αντί για τέσσερα, που προβλέπεται σήμερα.

Δημιουργείται ένα συγκεντρωτικό ψηφιακό αρχείο για τον εργαζόμενο και δυνατότητα ειδοποιήσεων, μέσω της εφαρμογής myErgani.

Για πρώτη φορά, δημιουργείται εφαρμογή για κινητά για τους εργοδότες, αντίστοιχη της εφαρμογής myErgani, μέσω της οποίας θα γίνεται η διαχείριση όλων των ζητημάτων εργασιακών σχέσεων.

Δίνεται η δυνατότητα ταχείας πρόσληψης για επείγουσες ανάγκες μιας επιχείρησης, μέσω εφαρμογής στο κινητό, για εργασία έως δύο ημερών.

Δεύτερος άξονας: Μείωση της γραφειοκρατίας

Με το νομοσχέδιο καταργούνται έντυπα, που περιέχουν πληροφορίες, οι οποίες υποβάλλονται ήδη στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, όπως π.χ. βιβλίο αδειών, ετήσιος πίνακας αδειών και ετήσιος πίνακας προσωπικού.

Καταργείται η υποχρέωση να τηρεί ο εργοδότης σε έντυπη μορφή έγγραφα που τηρούνται ηλεκτρονικά.

Ενοποιούνται οι πολιτικές για την πρόληψη βίας, παρενόχλησης και τις εσωτερικές καταγγελίες.

Διευθετούνται πρακτικά ζητήματα της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.

Τρίτος άξονας: Εκσυγχρονισμός εργατικών διατάξεων

Ένας εργαζόμενος δύναται να εργάζεται σήμερα σε δύο ή περισσότερους εργοδότες έως 13 ώρες ημερησίως υπό προϋποθέσεις.

Η δυνατότητα αυτή επεκτείνεται και σε εργαζόμενους που απασχολούνται σε έναν εργοδότη, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται πιστά τα όρια ανάπαυσης και μέγιστου ορίου εβδομαδιαίων ωρών εργασίας, καθώς και η καταβολή των νόμιμων προσαυξήσεων από υπερωρίες.

Δίνεται η δυνατότητα υπερωρίας και στην εκ περιτροπής εργασία, με τις νόμιμες προσαυξήσεις να ανέρχονται στο 40%.

Τέταρτος άξονας: Ενίσχυση εργαζομένων

Στόχος των διατάξεων του νομοσχεδίου είναι, μεταξύ άλλων, η εξισορρόπηση επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.

Με αυτό το δεδομένο:

Δίνεται η δυνατότητα για εφαρμογή τετραήμερης εργασίας όλο τον χρόνο, αντί για μόνο ένα εξάμηνο, εξυπηρετώντας ιδιαίτερα εργαζόμενους γονείς.

Η μείωση αποδοχών, αμέσως μετά την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, θεωρείται μονομερής βλαπτική μεταβολή.

Επεκτείνεται το επίδομα κυοφορίας/λοχείας και σε περιπτώσεις ασφάλισης/απασχόλησης σε πάνω από ένα ταμείο/εργοδότη.

Το επίδομα γονικής άδειας κατοχυρώνεται ως αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο.

Επεκτείνεται η χορήγηση του μεταγενέθλιου τμήματος της άδειας μητρότητας και σε ανάδοχες μητέρες.

Προβλέπεται μεγαλύτερη ελευθερία για τον εργαζόμενο στη δυνατότητα κατανομής της ετήσιας άδειας αναψυχής, σε συνεννόηση με τον εργοδότη.

Ο εργαζόμενος μπορεί να δηλώσει μόνος του την οικειοθελή αποχώρησή του στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.

Πέμπτος άξονας: Ενίσχυση της Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία

Με γνώμονα την ενίσχυση της πρόληψης εργατικών ατυχημάτων και της ασφάλειας, θεσπίζεται δέσμη διατάξεων, που προβλέπουν μεταξύ άλλων ότι:

Οι υποδείξεις του ιατρού εργασίας και του τεχνικού ασφαλείας καταγράφονται πλέον αποκλειστικά εγγράφως και το βιβλίο υποδείξεων τηρείται πλέον σε ηλεκτρονική μορφή προς διευκόλυνση ελέγχων.

Καθίσταται υποχρεωτική η παρουσία συντονιστών υγείας και ασφάλειας σε τεχνικά έργα, ανάλογα με το μέγεθός τους, για την πρόληψη εργατικών ατυχημάτων.

Μειώνεται από 50 σε 20 το όριο εργαζομένων κάτω από το οποίο ο εργοδότης μπορεί να ασκεί καθήκοντα τεχνικού ασφαλείας ο ίδιος.

Δίνεται έμφαση στην παροχή μαθημάτων πρώτων βοηθειών (ΚΑΡΠΑ, Heimlich) από την επιχείρηση προς τους εργαζόμενους.

Ενισχύεται ο ρόλος των Επιτροπών Υγείας και Ασφάλειας Εργαζομένων (ΕΥΑΕ) και των Εσωτερικών Υπηρεσιών Προστασίας και Πρόληψης (ΕΣΥΠΠ).

Επικαιροποιείται η κατάταξη επιχειρήσεων σε κατηγορίες επικινδυνότητας, όπως και οι ειδικότητες των τεχνικών ασφαλείας, οι οποίες παρέμεναν αμετάβλητες στον νόμο από τη δεκαετία του 1980.

Παρέχεται η δυνατότητα οι αναγκαίες μετρήσεις να ανατίθενται απευθείας στο ΕΛΙΝΥΑΕ, σε πανεπιστημιακά και ερευνητικά ιδρύματα.

Αναβαθμίζεται η καταγραφή επαγγελματικών ασθενειών με θέσπιση των σχετικών κριτηρίων αναγνώρισης.

Δημιουργείται το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα «Ηριδανός» για την τεκμηρίωση και παρακολούθηση θεμάτων υγείας και ασφάλειας.

Έκτος άξονας: Εναρμόνιση με τις Διεθνείς Συμβάσεις ILO για την Εργασία

Με το νομοσχέδιο κυρώνονται τρεις σημαντικές διεθνείς πράξεις της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας, ενισχύοντας τη συμμόρφωση της χώρας με τις παγκόσμιες προδιαγραφές.

Έβδομος άξονας: Λειτουργική ενίσχυση της Επιθεώρησης Εργασίας

Το νομοσχέδιο προβλέπει αυστηροποίηση του πλαισίου προστασίας των Επιθεωρητών Εργασίας για πράξεις βίας εις βάρος τους ή παρεμπόδισης ελέγχου.

Εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο μετακινήσεων και αναγνώρισης εξόδων διανυκτέρευσης για την ενίσχυση των ελέγχων στις νησιωτικές περιοχές.

Θεσπίζονται οργανωτικές αλλαγές για τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας της Επιθεώρησης, προβλέποντας ενίσχυση υπηρεσιών, δομών, διαδικασιών και ανθρώπινου δυναμικού.

Όγδοος άξονας: Κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται ρυθμίσεις που στοχεύουν στη μεγαλύτερη διαφάνεια, στην ευελιξία και στην προστασία των συνταξιούχων και των εργαζομένων.

Ειδικότερα, προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι:

Η πρόσφατη απαλλαγή των προσαυξήσεων από ασφαλιστικές εισφορές σε υπερεργασία, υπερωρίες, νυχτερινά και αργίες, επεκτείνεται και σε προσαυξήσεις που προβλέπονται από Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, καθώς και σε προσαυξήσεις που χορηγούνται οικειοθελώς από τον εργοδότη.

Όταν ο εργαζόμενος συνταξιούχος δικαιούται προσαύξηση στη σύνταξή του, η επιπλέον παροχή δεν θα οδηγεί σε αύξηση του συντελεστή της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ).

Δίνεται η δυνατότητα επιστολικής ψήφου στις οργανώσεις συνταξιούχων.

Στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ) συστήνονται Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου και Αυτοτελές Γραφείο Συμβούλου Ακεραιότητας.

Η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, δήλωσε: «Προσηλωμένοι στον στόχο μας, που είναι η βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων, η διευκόλυνση των επιχειρήσεων, η ενδυνάμωση της αγοράς εργασίας, καταρτίσαμε ένα νομοσχέδιο με πολλαπλά οφέλη για όλους, πάντα με γνώμονα τη δημιουργία ενός σύγχρονου πλαισίου προσαρμοσμένου στις σύγχρονες ανάγκες της εποχής. Το νομοσχέδιο προβλέπει απλοποίηση διαδικασιών και μείωση της γραφειοκρατίας, ενδυνάμωση των εργαζομένων, ενίσχυση της Επιθεώρησης Εργασίας, ενίσχυση της Υγείας και της Ασφάλειας στην εργασία, εκσυγχρονισμό των εργατικών διατάξεων, αλλά και εναρμόνιση με τις Διεθνείς Συμβάσεις για την Εργασία. Στεκόμαστε στο πλευρό των εργαζομένων, των επιχειρήσεων, των συνταξιούχων. Θεσπίζουμε δίκαιη εργασία για όλους στην πράξη».

Τέσσερα fake news και τέσσερις αλήθειες

«Για τέσσερα fake news γύρω από το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, με τίτλο "Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας-Στήριξη στον Εργαζόμενο- Προστασία στην Πράξη"» κάνουν λόγο πηγές του Υπουργείου.

Συγκεκριμένα, αναφέρουν τα εξής:

«Ψέμα Νο1: Θα μπορεί ο εργαζόμενος να υποχρεώνεται να δουλεύει για 13 ώρες.

Αλήθεια: Όχι, η υποχρέωση για εργασία πάει μέχρι την 9η ώρα. Δηλαδή μέχρι την ώρα της υπερεργασίας. Από εκεί και πέρα πρέπει να υπάρξει συμφωνία μεταξύ εργαζομένου και εργοδότη. Εν προκειμένω, πρέπει να δώσει τη συγκατάθεσή του ο εργαζόμενος. 'Αρα, δεν μπορεί κανείς να υποχρεωθεί να δουλεύει για 13 ώρες.

Ψέμα Νο2: Θα υποχρεωθεί ο εργαζόμενος να δουλεύει για 13 ώρες και χωρίς πληρωμή υπερωριών.

Αλήθεια: Η όποια υπερωρία αμείβεται διά νόμου με τουλάχιστον +40% προσαύξηση στην αμοιβή.

'Αρα και πρέπει να δώσει συναίνεση ο εργαζόμενος, για να δουλέψει παραπάνω από 9 ώρες και προβλέπεται συγκεκριμένη αποζημίωση, προσαυξημένη για τις ώρες και της υπερεργασίας με +20% και για τις ώρες των υπερωριών με +40%.

Ψέμα Νο3: Στο νομοσχέδιο θα υπάρχει ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία θα μπορεί ο εργοδότης να ανακαλεί και να ακυρώνει τη θερινή άδεια του εργαζομένου ελεύθερα.

Αλήθεια: Όχι, δεν υπάρχει καμία τέτοια ρύθμιση στο νομοσχέδιο.

Ψέμα Νο4: Θα μπορεί να καταγγέλλεται η σύμβαση ενός εργαζομένου και να απολύεται με ένα sms.

Αλήθεια: Δεν αλλάζει απολύτως τίποτα σε σχέση με τους όρους απόλυσης και σε σχέση με τη λύση σύμβασης εργασίας».