Επιδότηση παγίων δαπανών: Αναβάλλεται για τον Απρίλιο η εφαρμογή του μέτρου στήριξης των επιχειρήσεων

Επιδότηση παγίων δαπανών: Αναβάλλεται για τον Απρίλιο η εφαρμογή του μέτρου στήριξης των επιχειρήσεων

Οι τρεις παράγοντες που μεταθέτουν για αργότερα την νέα γενιά μέτρων

Το τρίτο lockdown και η ανατροπή στο χρονοδιάγραμμα «ανοίγματος» της αγοράς, μαζί με τις αποφάσεις του οικονομικού επιτελείου για παράταση των μέτρων στήριξης όπως η επιστρεπτέα προκαταβολή  αναπροσαρμόζει και τον σχεδιασμό για τη νέα «γενιά» παρεμβάσεων στήριξης με βασικότερο το μέτρο στήριξης παγίων δαπανών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το μέτρο στήριξης παγίων δαπανών που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή και είχε σχεδιαστεί για να διατεθεί στην αγορά τον Μάρτιο ούτως ώστε να καλύψει εταιρείες που έχουν αδικηθεί από τα μέτρα στήριξης εξαιτίας των υψηλών δαπανών που επωμίζονται και δεν μπορούν να αντισταθμιστούν από τις υφιστάμενες οριζόντιες παρεμβάσεις, εξετάζεται να «μεταφερθεί» πλέον χρονικά προς τον Απρίλιο.

Τρείς παράγοντες μεταθέτουν για αργότερα την εφαρμογή του πλαισίου για την επιδότηση των παγίων δαπανών επιχειρήσεων:

1.  Συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς για την εξειδίκευση του πλαισίου. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα ανοιχτά θέματα είναι πολλά αλλά οι συζητήσεις εστιάζονται στο εύρος και τις κατηγορίες των επιλέξιμων δαπανών καθώς και στα κριτήρια και τις προϋποθέσεις για την ένταξη των επιχειρήσεων στη κρατική στήριξη. Σύμφωνα με τη συλλογιστική των θεσμών η επιδότηση πρέπει να αφορά συγκεκριμένη περίμετρο παγίων δαπανών για επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας και οι οποίες λόγω της πανδημίας εμφανίζουν αισθητή πτώση τζίρου με αποτέλεσμα να καταγράφουν ζημιές και να μπαίνουν στη ζώνη υψηλού κινδύνου. Το οικονομικό επιτελείο θέτει στο επίκεντρο τις ασφαλιστικές εισφορές και τα σημαντικότερα λειτουργικά κόστη όπως το ηλεκτρικό ρεύμα. Ωστόσο βροχή πέφτουν τα αιτήματα φορέων για άνοιγμα της βεντάλιας των δαπανών έτσι ώστε να ενταχθούν στην κρατική επιδότηση όλα τα πάγια έξοδα. Πέραν των παραπάνω εκκρεμοτήτων δεν έχουν οριστικοποιηθεί ακόμα η μορφή των επιδοτήσεων (φοροεκπτώσεις, απαλλαγές, απευθείας ενισχύσεις κ.α), το ύψος του ποσού καθώς και ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής της ενίσχυσης.

2. Η επιδότηση των δαπανών θα έρθει μετά την «εξάντληση» των κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής και θα αποτελέσει τη γέφυρα για τη μετάβαση στο νέο μοντέλο στήριξης για την επανεκκίνηση της οικονομίας μετά τη κρίση της πανδημίας. Αρμόδιος παράγοντας έλεγε χαρακτηριστικά ότι πρέπει να υπάρχει πλήρης και σαφή εικόνα για το πλέγμα των ενισχύσεων που έχουν λάβει οι επιχειρήσεις έτσι ώστε να γίνει δίκαιη  κατανομή των πόρων της επιδότησης σημειώνοντας ότι τα ποσά της επιστρεπτέας προκαταβολής θα αφαιρούνται από την ενίσχυση.

3.  Το ρευστό σκηνικό και η αβεβαιότητα για την εξέλιξη της επιδημιολογικής κρίσης υποχρεώνουν το οικονομικό επιτελείο να κάνει οικονομία δυνάμεων και να προχωρά με προσεκτικά βήματα σε στοχευμένες παρεμβάσεις διατηρώντας σε υψηλό επίπεδο τη στάθμη των ταμειακών διαθεσίμων. Το κονδύλι για την επιδότηση των παγίων δαπανών που θα κυμανθεί στα 450-500 εκατ. ευρώ θα επιβαρύνει περαιτέρω το προϋπολογισμό εντείνοντας τις δημοσιονομικές πιέσεις τη στιγμή μάλιστα που το «απρόβλεπτο» σκληρό lockdown έχει ανοίξει νέες τρύπες στα κρατικά ταμεία.