Crowd funding: Στη μεγάλη τράπεζα του e- κόσμου

Πενία τέχνας κατεργάζεται... Και όταν οι στρόφιγγες του επίσημου δανεισμού δεν βγάζουν ούτε σταγόνα, υπάρχει και το μονοπάτι του κυβερνοχώρου.

Το κίνημα του crowd funding κερδίζει διαρκώς έδαφος σε ολόκληρο τον κόσμο. Σιγά σιγά, λοιπόν, -όπως συμβαίνει συνήθως με τα τεχνολογικά επιτεύγματα- ήρθε και στην Ελλάδα

Τι είναι το crowd funding;

Ως crowd funding ή crowd financing ορίζεται η προσπάθεια ανεύρεσης πόρων χρηματοδότησης μέσω του διαδικτύου. Χρηματοδότης- χορηγός σε τέτοια πρότζεκτ μπορεί να γίνει όποιος το επιθυμεί και, βέβαια, -ο tempora...-, όποιος μπορεί.

Τα πρότζεκτ που ζητούν χρηματοδότηση από τον κόσμο φιλοξενούνται συνήθως σε κάποιες ιστοσελίδες, όπως το Indiegogo, Kickstarter, Peoplefund.it, PleaseFund.US κ.ά.

Η ιστορία του crowd funding

Το 1997, οι οπαδοί του συγκροτήματος Marillion κατάφεραν να μαζέψουν 60.000$ μέσω δωρεών από το ίντερνετ. Το εντυπωσιακότερο όλων; Το συγκρότημα δεν είχε ιδέα για την όλη καμπάνια, ήταν πρωτοβουλία των fans! Έκτοτε, όλοι τους οι δίσκοι χρηματοδοτήθηκαν μέσω crowd funding.

Το ίδιο και πολλές πολλές άλλες καλλιτεχνικά έργα από το χώρο της μουσικής, του σινεμά, του σχεδίου κ.ά.

Η μέθοδος αυτή συγκέντρωσης χορηγιών έχει έκτοτε εφαρμοστεί σε πολλούς άλλους τομείς, όπως οι φιλανθρωπίες και η συγκέντρωση χρημάτων για περιβαλλοντικά έργα και δράσεις.

Crowd funding από... ελληνικά χέρια

Ήγγικεν γαρ και η ώρα της Ελλάδας. Και με την χρηματοδότηση δια μέσου των επίσημων οδών να είναι πια αδιέξοδη, βρέθηκαν και τα εναλλακτικά μονοπάτια.

Ο Ηλίας Κυριαζής, δημιουργός κόμικς, απευθύνθηκε κι εκείνος στη μεγάλη τράπεζα του κόσμου για να χρηματοδοτήσει ένα πρότζεκτ σχεδιασμένο αποκλειστικά από... την πένα του, το Elysium Online.

Όπως μας λέει ο ίδιος, “υπάρχει μια ανταπόκριση άλλα προφανώς μικρότερη από αντίστοιχα εγχειρήματα του εξωτερικού”.

Στο εύλογο ερώτημά μας αν φταίει η κρίση, απαντά “όχι μόνο... ο 'Έλληνας δεν είναι συνηθισμένος στις συναλλαγές μέσω internet”. Παρατηρεί, βέβαια, μείωση σε αντίστοιχα ελληνικά πρότζεκτ που απευθύνονται στο crowd funding. Επειδή, όμως, το διαδίκτυο είναι παγκόσμιο δίνει τη δυνατότητα, να απευθύνεται και σε ξένους αποδέκτες. “Το 70% των εισφορών μου είναι από Ελλάδα άλλα δεν ξέρω αν θα έκανα αυτό το εγχείρημα άμα δεν είχα έστω την ελπίδα των ξένων αναγνωστών.”

Money for... εισιτήρια σχέδια και μια θέση στα βιβλία!

Θα ρωτούσε εύλογα κανείς, γιατί κάποιος, ειδικά σε τέτοιους καιρούς θα έδινε χρήματα για κάτι τέτοιο. Σε πολλές καμπάνιες crowd funding, οι προσφέροντες παίρνουν κάποιο αντάλλαγμα: εισιτήρια για συναυλίες, προβολές ταινιών, παραστάσεων, τα λεγόμενα perks.

“Ανάλογα με τα πόσα δίνει και το τι επιλέγει ο καθένας λαμβάνει αντίτυπα του κόμικ, σκίτσα, art prints, original σελιδες... μέχρι και τη δυνατότητα να ζωγραφιστεί μέσα στο κόμικ αυτός ή η επιχείρηση του ως κομμάτι της ιστορίας ή και να αναγράφεται το όνομα του στο βιβλίο ως μέγας χορηγός”, είναι το “αντάλλαγμα” που προσφέρει ο Ηλίας Κυριαζής.

Σε περίπτωση, επίσης, που τελικά το επιθυμητό ποσό δεν συγκεντρωθεί, υπάρχουν δυο επιλογές για όσα χρήματα έχουν συγκεντρωθεί: “ειδικά στο Indiegogo έχεις τη δυνατότητα να επιλέξεις στην αρχή τι από τα δύο θέλεις να γίνει. Στην περίπτωση του Elysium, αν δε συμπληρωθεί το ποσό τα χρήματα επιστρέφονται. Το ποσό που ζητάμε είναι το μίνιμουμ που χρειάζεται οπότε με κάτι λιγότερο από αυτό δε μπορούμε να προχωρήσουμε. Και αν παίρναμε κάποια λεφτά θα ήμαστε υποχρεωμένοι να παραδώσουμε κόμικ σε όσους έδωσαν”, μας εξηγεί.

Λήδα Δεληγιάννη