Για ποια ελληνικά προϊόντα δείχνει ενδιαφέρον η Κίνα

Για ποια ελληνικά προϊόντα δείχνει ενδιαφέρον η Κίνα

Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται για όλα τα προϊόντα της Ελληνικής γης, που λειτουργούν είτε ως «υπερτροφές», είτε ως «φάρμακα»

Για να αυξήσει η Ελλάδα τις εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών στο 50% του ΑΕΠ μέχρι το 2025, από το λίγο πάνω από 30% που είναι σήμερα, έχουμε ιδιαίτερα ανάγκη από μεγάλες και διαρκώς αναπτυσσόμενες αγορές, όπως αυτή της Κίνας, σημείωσε σε δήλωσή του στο ΑΠΕ ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης Ηλίας Ξανθάκος.

Τα αποτελέσματα των επαφών που είχαν οι 22 ελληνικές εταιρείες που συμμετείχαν στην 1η Διεθνής Έκθεση Εισαγωγών της Κίνας, ήταν ικανοποιητικά. Τα ελληνικά προϊόντα όπως το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, το μέλι, το κρασί, αλλά και υπηρεσίες που έχουν σχέση με τον τουρισμό, προκάλεσαν το ενδιαφέρον των επισκεπτών της έκθεσης και οι εκπρόσωποι των ελληνικών εταιρειών σχολίασαν στο ΑΠΕ, ότι οι συζητήσεις που έγιναν στο πλαίσιο της έκθεσης, όσο και σε στοχευμένες Β2Β συναντήσεις δημιουργούν προσδοκίες.

Από τις επαφές των Ελληνικών εταιρειών στη Σαγκάη φαίνεται, ότι οι κινέζοι ολοένα και περισσότερο ενδιαφέρονται για την πρόληψη και τη θεραπεία μέσω των τροφών, αλλά και στη σοφία της ελληνικής παράδοσης και θέλουν να εντάξουν στη διατροφή τους το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο της χώρας μας, δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα ελληνικά κρασιά και εμφιαλωμένα νερά, αλλά ενδιαφέρονται και για όλα τα προϊόντα της Ελληνικής γης, που λειτουργούν είτε ως «υπερτροφές», είτε ως «φάρμακα», όπως για παράδειγμα το μέλι. Επίσης, η Ελλάδα αποτελεί βασικό τουριστικό προορισμό και το πρόγραμμα της Χρυσής Βίζας εξακολουθεί να τους κεντρίζει το ενδιαφέρον.

Αν και κοινή πεποίθηση όλων των επιχειρηματιών που συμμετείχαν στην έκθεση και όσων ήδη επιχειρούν να δραστηριοποιηθούν ή ήδη δραστηριοποιούνται στην Κίνα είναι ότι χρειάζονται περισσότερες προωθητικές ενέργειες στοχευμένες τόσο σε πολυκαταστήματα και μεγάλα καταστήματα όσο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιούνται στην Ασία. Αυτό ήταν το χαρακτηριστικό των συζητήσεων που έγιναν σε εκδηλώσεις που διοργάνωσε το Hellas House, το πρώτο και μοναδικό ελληνικό πολιτιστικό κέντρο στην περιοχή της Άπω Ανατολής, στη Σαγκάη. Πρόκειται για μία στέγη, για την προβολή του ελληνικού πολιτισμού, και όπως σημειώνει ο Παύλος Κοντομίχαλος, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του Hellas Group, «παρουσιάζει τα «καλύτερα» του ελληνικού πολιτισμού, της φιλοξενίας και της γαστρονομίας».

Τον ρόλο της Ελλάδας ως ενεργειακό, μεταφορικό και εμπορικό κόμβο όχι μόνο μεταξύ Ελλάδας και Κίνας, αλλά και ανάμεσα στην Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική, ανέδειξε στο πλαίσιο της έκθεσης, αλλά και στις συναντήσεις που είχε με μέλη της κινεζικής κυβέρνησης και με τις ηγεσίες μεγάλων κινεζικών εταιρειών, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Κατρούγκαλος και μίλησε για τη σημασία της περαιτέρω ενδυνάμωσης των σχέσεων της Ελλάδας και Κίνας, κάνοντας λόγο για στρατηγικού χαρακτήρα συνεργασία που θα είναι αμοιβαία επωφελής για τις δύο χώρες. Στο ίδιο πλαίσιο και η διευθύντρια του υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και αντιπρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Τουρισμού, Αγγελική Χονδροματίδου, αναφέρθηκε στις δυνατότητες για την ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος των Κινέζων επισκεπτών, και ειδικότερα για την προσέλκυση νέων τουριστικών ροών από την κινεζική αγορά.

Ο εκτελεστικός πρόεδρος του Οργανισμού Enterprise Greece, Γρηγόρης Στεργιούλης σε ομιλία του σε φόρουμ στο πλαίσιο της έκθεσης υπογράμμισε ότι όλο και περισσότερες χώρες ακολουθούν το ρητό του Ιπποκράτη: «φάρμακο ας γίνει η τροφή σας και η τροφή σας ας γίνει φάρμακό σας». Επομένως η Ελλάδα, με την χλωρίδα και την πανίδα της με τα τόσα πολλά προϊόντα τα οποία διαθέτει, βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο επίκεντρο των εξελίξεων όσον αφορά την υγιεινή διατροφή και τα μεσογειακά προϊόντα. Από την άλλη μεριά η κινεζική αγορά, μια από τις πιο μεγάλες αγορές στον κόσμο, όλο και περισσότερο ενδιαφέρεται για προϊόντα υψηλής ποιότητας όπως είναι τα ελληνικά προϊόντα και το όνομα Greece γίνεται, σταδιακά, και στην Κίνα trademark.

Το Ελληνικό ελαιόλαδο στη Κίνα

Ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου - ΣΕΒΙΤΕΛ, Γιώργος Οικονόμου σε ομιλία του σε φόρουμ στο πλαίσιο της έκθεσης σημείωσε ότι οι δυνατότητες εξαγωγής ελαιόλαδου στην Κίνα είναι εξαιρετικά θετικές καθώς οι ιδιότητες του ελαιόλαδου δεν ξεχωρίζουν μόνο στη διατροφή αλλά και στην κοσμετολογία και στην ιατρική.

Στη συνέχεια ανέφερε μερικούς ενδεικτικούς αριθμούς όπως ότι στη χώρα μας υπάρχουν 120.000.000 ελαιόδεντρα, παράγονται 300.000 τόνοι ελαιολάδου κι αυτό αποτελεί το 10% της παγκόσμιας παραγωγής, αποφέροντας ένα τζίρο 1,4 δισ. ευρώ. Η κατ' άτομο κατανάλωση στην Ελλάδα είναι από τις μεγαλύτερες, 20 κιλά, υπάρχουν στη χώρα 1500 ελαιοτριβεία, 800 τυποποιητικές επιχειρήσεις, 110 εξαγωγικές επιχειρήσεις, 80% της παραγωγής ανήκει στην ανώτερη ποιοτική κατηγορία, το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο και ότι η χώρα μας έχει αναγνωρίσει μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης 19 ελαιοκομικές περιοχές ως Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης - ΠΟΠ καο 11 ελαιοκομικές περιοχές ως Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης - ΠΓΕ.

Σε ό, τι αφορά στην κατανάλωση ελαιόλαδου στην Κίνα, υπογράμμισε ότι η Ελλάδα ενδιαφέρεται να εντατικοποιήσει τις προωθητικές ενέργειες για το ελαιόλαδο στην Κίνα και ότι η χώρα μας είναι πλεονασματική στην παραγωγή της και προσφέρει την ποιοτική κατηγορία για την οποία ενδιαφέρεται σήμερα η αγορά της Κίνας, δηλαδή το γκουρμέ ελαιόλαδο. Σημειώνεται ότι το ελαιόλαδο αποτελεί μόλις το 1% της κατανάλωσης εδώδιμων ελαίων στην Κίνα, οι εισαγωγές ελαιολάδου ανέρχονται περίπου στους 45.000 τόνους, το 99% του εισαγόμενου ελαιολάδου προέρχεται από χώρες της ΕΕ και αυξάνεται διαρκώς η κατανάλωση της κορυφαίας ποιοτικής κατηγορίας που είναι το Εξαιρετικό Παρθένο Ελαιόλαδο.

Ακόμη, σημείωσε ότι το 80% των κινέζων καταναλωτών ελαιολάδου διαθέτουν πτυχίο ανώτερης εκπαίδευσης, το 60% είναι μέσης και μεγαλύτερης ηλικίας, η κατανάλωση ελαιολάδου επικεντρώνεται κυρίως στις μεγάλες πόλεις της Κίνας ενώ η ελιά καλλιεργείται κυρίως σε επαρχίες της Κεντρικής και Νότιας Κίνας.