To πρώτο αποκλειστικά ηλεκτροκίνητο ποδήλατο

Ένα ποδήλατο, που γεννήθηκε από τη βιομηχανία του αυτοκινήτου, το Mando Footloose, διεκδικεί την πρωτιά παγκοσμίως στην εφαρμογή υβριδικής τεχνολογίας στα ποδήλατα.

Δεν χρησιμοποιεί αλυσίδα και - όπως και στα συμβατικά ηλεκτροκίνητα - το ποδήλατο συνδυάζει την κίνηση με πετάλι με την υποβοήθηση από ηλεκτροκινητήρα.

Η διαφορά, όμως, εδώ είναι ότι - αντίθετα με όλα τα υπόλοιπα ποδήλατα - το πετάλι δεν κινεί μέσω της αλυσίδας και των γραναζιών της μετάδοσης τον πίσω τροχό, αλλά με την περιστροφή του παράγει… ρεύμα. Μετατρέπει την κίνηση του ποδηλάτη κατ’ ευθείαν σε ηλεκτρισμό.

Όντας αναπόσπαστο στοιχείο στο σχεδιασμό των περισσότερων ποδηλάτων, η αλυσίδα είναι αναμφισβήτητα και το πιο ενοχλητικό τμήμα τους. Μπορεί να λερώσει και να σκίσει το παντελόνι σας, απαιτεί συχνή συντήρηση, μπορεί να σας διαλύσει τη διάθεση όταν μαγκώνει κάπου ή βγαίνει από τα γρανάζια. Μπορεί ακόμη να σπάσει ξαφνικά αφήνοντάς σας χωρίς πετάλι σε ανηφόρα ή στη μέση του δρόμου. Είναι τελικά ένα αναγκαίο κακό…

Οι Κορεάτες, όμως, της Mando Corp. και Meister Inc. συνεργάστηκαν με το Βρετανό σχεδιαστή, Mark Sanders, και τον Ολλανδό ειδήμονα στα ηλεκτρικά ποδήλατα, Han Goes, με σκοπό να κάνουν αυτό το αναγκαίο κακό, λιγότερο αναγκαίο.

Το Footloose συνδυάζει την κίνηση με το άνοιγμα του ηλεκτρικού "γκαζιού", με την κίνηση μέσω της περιστροφής των πεταλιών. Ό,τι ισχύει, δηλαδή, και στα ηλεκτρικά ποδήλατα σήμερα. Όμως, όπως και σε ολοένα και περισσότερα ποδήλατα, είναι εφικτή και η κίνηση μόνο μέσω του ηλεκτροκινητήρα, με το απλό άνοιγμα του "γκαζιού".

Οι ποδηλάτες μπορούν να καλύψουν απόσταση μέχρι και 30 χιλιομέτρων, μόνο με την κίνηση μέσω του ηλεκτροκινητήρα, ή να κάνουν και πετάλι ταυτόχρονα, ώστε να αυξήσουν την αυτονομία. Το ποδήλατο δεν επιταχύνει με το πιο γρήγορο πετάλι, αλλά μόνο με το άνοιγμα του "γκαζιού". Το πιο γρήγορο πετάλι θα παράξει απλά περισσότερο ρεύμα.

Αυτό, που καθιστά αυτό το ποδήλατο μοναδικό, είναι ότι η κίνηση των πεταλιών μετατρέπεται σε ηλεκτρισμό μέσω ενός εναλλάκτη συνδεδεμένου με τον άξονα των πεταλιών. Όπως και στα αυτοκίνητα, το Footloose έχει μια κεντρική μονάδα ελέγχου (ECU), που παίρνει δεδομένα από αισθητήρες και ένα αυτόματο κιβώτιο, το οποίο μεταβάλλει τη σχέση μετάδοσης ανάλογα με το έδαφος και την απόδοση του ηλεκτροκινητήρα αν χρειαστεί.

Η ηλεκτρονική μονάδα ECU ελέγχει επίσης το σύστημα για προβλήματα, τα οποία προβάλλει στην οθόνη, που είναι τοποθετημένη στο τιμόνι, ώστε να τα βλέπει άμεσα ο οδηγός. Η συσκευή της Human Machine Interface (HMI) παρέχει επίσης ενδείξεις για πλήθος πληροφοριών, όπως: απόσταση που καλύφθηκε, ταχύτητα (κοντέρ) και η ποσότητα της ενέργειας που καταναλώθηκε.

Είναι αφαιρούμενη και το ποδήλατο δεν ξεκινά, αν η συσκευή δεν είναι στη θέση της, δημιουργώντας έτσι το καλύτερο αντικλεπτικό σύστημα. Στην περιοχή, που απελευθερώθηκε από τη μη χρήση της αλυσίδας, το Footloose προσφέρει αποθηκευτικό χώρο μεταφοράς πραγμάτων. Η συνολική σχεδίαση έχει στρογγυλευμένες γωνίες, ώστε να εκμηδενίσει τις ενοχλήσεις ή τους τραυματισμούς κατά την πορεία.

Ο σχεδιασμός είναι ενδιαφέρων, ωστόσο το Footloose δεν έχει αξιολογηθεί και συγκριθεί με ένα ποδήλατο, συμβατικό ή ηλεκτρικό, ώστε να διαπιστωθεί αν υπερτερεί ή υστερεί αυτών. Πάντως, είναι γνωστό ότι η παραγωγή ηλεκτρισμού μέσω ανθρώπινης κίνησης δεν είναι κουραστική, οπότε και το πετάλι θα είναι ιδιαίτερα "ελαφρύ".

Η Mando παρουσίασε το Footloose στην έκθεση ISPOBike και στο Eurobike κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Αναμένεται να είναι διαθέσιμο στην Ευρωπαϊκή αγορά εντός του 2013.