Τζόκερ: Η δύσκολη ζωή του Χοακίν Φίνιξ, το οικογενειακό δράμα και η σκοτεινή πλευρά του

Τζόκερ: Η δύσκολη ζωή του Χοακίν Φίνιξ, το οικογενειακό δράμα και η σκοτεινή πλευρά του

Το πρόβλημα με το αλκοόλ και η κινηματογραφική αναγνώριση

Ένα φθινοπωρινό βράδυ του Οκτωβρίου το 1993, έξω από το πολυσύχναστο κλαμπ του «The Viper Room» στο Λος Άντζελες, ιδιοκτησίας του Τζόνι Ντεπ, ο Ρίβερ Φίνιξ χάνει την ζωή του από υπερβολική δόση ναρκωτικών μπροστά στα μάτια του μικρότερου αδερφού του Χοακίν.

«Όταν ήμουν 15 ή 16 χρονών, ο αδερφός μου Ρίβερ γύρισε σπίτι από τη δουλειά με μια βιντεοκασέτα με τίτλο "Οργισμένο Είδωλο". Με έβαλε να καθίσω και να τη δω. Την επόμενη μέρα με ξύπνησε και με ανάγκασε να τη δω ξανά και μου είπε:

"Θα αρχίσεις να παίζεις ξανά, αυτό θα κάνεις". Δεν το ζήτησε. Το απαίτησε. Και θα του χρωστάω πάντα, γιατί η υποκριτική μού χάρισε μια απίστευτη ζωή»θα πει 26 χρόνια μετά ο Χοακίν Φίνιξ εξηγώντας πως «γεννήθηκε» ένας από τους μεγαλύτερους αντίσταρ του Χόλιγουντ.

Ο Χοακίν Φίνιξ γεννήθηκε το 1974 στο Πουέρτο Ρίκο. Από μικρός συμμετείχε σε τηλεοπτικές σειρές και ταινίες, ωστόσο μεγαλώνοντας αποσύρεται από τα φώτα της δημοσιότητας και ανακοινώνει πως θέλει να ασχοληθεί με το χιπ χοπ.

Το 1993 ο αδερφός του, Ρίβερ (επίσης ηθοποιός) πεθαίνει μπροστά στα μάτια του και ο Χοακίν αφοσιώνεται για χάρη του στην υποκριτική.

Και κάπως έτσι γεννιέται ένας από τους καλύτερους ηθοποιούς της γενιάς του, που επιλέγει πάντα ρόλους σκοτεινούς, τόσο σκοτεινούς όσο και η ζωή του.

«Από πολύ μικρός είχα αλλεργεία στα, ποια είναι η λέξη, ανόητα παιδικά παιχνίδια. Από πάρα πολύ μικρή ηλικία με έλκουν άλλα πράγματα. Δεν ξέρω γιατί. Αν ψάχνετε μία ψυχαναλυτική ερμηνεία είμαι σίγουρος ότι υπάρχει. Αυτό που ξέρω είναι ότι προτιμώ να παίζω τον Τζόνι Κάς ή τον Αρθουρ Φλεκ (Joker) γιατί μπορώ να τους καταλάβω. Ο πόνος τους προέρχεται από κάτι αρχέγονο, τους έχει στοιχειώσει πριν βγουν από τη μήτρα. Μία κοσμική αγωνία. Το σκοτάδι είναι ένας συνδυασμός φύσης και κοινωνικοποίησης. Οποιοσδήποτε κι αν είναι ο λόγος, έτσι μεγάλωσα κι εγώ...»

Η αιρετική οικογένεια και το επίθετο Φίνιξ

Γεννήθηκε στο Σαν Χουάν του Πουέρτο Ρίκο...με πραγματικό επίθετο το Μπότομ. Οι γονείς του ήταν μέλη της αιρετικής ομάδας «Τα Παιδιά του Θεού», με αποτέλεσμα η οικογένεια να μετακινείται συχνά σε ολόκληρη τη Νότια Αμερική και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Με χίπικες επιρροές, αποφασίζει πως το όνομα του θέλει να είναι Λιφ, επειδή ζήλευε τα χίπικα ονόματα των αδερφών του Ρίβερ και Ρέιν.

H αίρεση που μεγαλώνει έχει σοκαριστικές απαιτήσεις. Το σεξ μεταξύ παιδιών και ενηλίκων επιτρέπεται, με φήμες να θέλουν τον αδερφό του Ρίβερ να συμμετείχε σε σεξουαλικές πράξεις όταν ήταν μόλις τεσσάρων χρονών.

Οι γονείς του ξεφεύγουν από την διεστραμμένη αυτή αίρεση όταν αποφασίζουν να μετακομίσουν Λος Άντζελες.

Ο πατέρας τους αλλάζει το επίθετο τους σε Φίνιξ, σαν το πτηνό που γεννιέται ξανά μέσα από τις στάχτες του.

Οι οικονομικές δυσκολίες, η πρώτη ταινία και η εγκατάλειψη της υποκριτικής

Στο Λος Άντζελες, η ζωή δεν είναι εύκολη για τους Φίνιξ. Για να ενισχύσουν οικονομικά την οικογένεια και τα πέντε αδέρφια έπαιζαν αυτοσχέδια θεατρικά στους δρόμους της πόλης.

Η μητέρα τους βρίσκει ατζέντη να τους εκπροσωπήσει και ο Ρίβερ με τον Χοακίν σύντομα παίρνουν μέρος στην κινηματογραφική βιομηχανία. Έκαναν παιδικές διαφημίσεις, χωρίς όμως να διαφημίζουν κρέας καθώς η διατροφή τους ήταν καθαρά χορτοφαγική.

Στα 12 ο Χοακίν παίρνει μέρος στην πρώτη του ταινία «SOS στο Διάστημα» και μετά το «Δεσμοί Στοργής» δίπλα στον κωμικό Στιβ Μάρτιν.

Τι 1989 αποφασίζει να εγκαταλείψει την υποκριτική, στεναχωρημένος από το το ελάχιστο ενδιαφέρον που έδειχναν οι παραγωγοί για τους ηθοποιούς της ηλικίας του.

Ταξιδεύει με τον πατέρα του στο Μεξικό και τη Νότια Αμερική μετά το διαζύγιο των γονιών του.

Το οικογενειακό δράμα και η επιστροφή στην υποκριτική

Ενώ ο Ρίβερ έκανε καριέρα και θεωρούταν ένας από τους εξαιρετικά ταλαντούχους ηθοποιούς, ο Χοακίν απείχε από τα φώτα της δημοσιότητας.

Το 1993 ο Ρίβερ πεθαίνει από υπερβολική δόση έξω από το κλαμπ του Τζόνι Ντεπ «Viper Room». Ο Χοακίν είναι εκεί και καλεί το ασθενοφόρο.

«Οταν ξεκίνησα τις πρώτες μου συνεντεύξεις, ξαφνικά όλοι με αντιμετώπιζαν σαν τον ορφανό αδελφό.

Επρεπε να μιλάω για κάτι τόσο προσωπικό τόσο δημόσια; Κάθε πέντε λεπτά, σε κάθε συνέντευξη, σε κάθε γαμημένη ταινία;

Ηθελα να ουρλιάξω στους δημοσιογράφους: μην παίρνετε αυτή την γλυκιά, γεμάτη ενσυναίσθηση φωνή και με ρωτάτε κάτι τέτοιο, ας είμαστε γαμημένα ειλικρινείς τουλάχστον! Και ήταν πολύ πιο εύκολο να πάω «άντε γαμήσου» παρά να τους το εξηγήσω...»

Για πάνω από έναν χρόνο βλέπει τα ΜΜΕ, να παίζουν ξανά και ξανά το ηχογραφημένο μήνυμα που καλεί για βοήθεια για τον αδερφό του.

Ο θάνατος του, τον κάνει να επιστρέφει ξανά στην υποκριτική. Δύο χρόνια αργότερα, συνέχισε την κληρονομιά που άφησε ο Ρίβερ και  έπαιξε στην ταινία του Γκας Βαν Σαντ, «Έτοιμη για Όλα», στο πλευρό της Νικόλ Κίντμαν. Το 1997, εμφανίστηκε στην «Εποχή της Αθωότητας» με την Λιβ Τάιλερ, με την οποία είχε σύντομη ερωτική σχέση.

«Ο Ρίβερ ήταν Rosebud για μένα «Μπορεί όχι το μοναδικό, αλλά σίγουρα ένα rosebud. Γιατί εκείνος μου είπε μια μέρα ότι πρέπει να κάτσουμε μαζί να δούμε το "Οργισμένο Είδωλο". Εγώ ήμουν "τι; ποιο;". Μέχρι τότε έβλεπα μόνο ταινίες τύπου "Caddyshack" και "Spaceballs" και κομεντί του Γούντι Αλεν. Εξι μήνες μετά, ήμασταν στην κουζίνα, μου είπε ότι πρέπει να ξαναεπιστρέψω στο όνομά μου (νόμιζα ότι το Χοακίν ήταν πολύ κουλό και το είχα αλλάξει) κα μου είπε ότι θα γίνω ηθοποιός και θα γίνω πολύ πιο διάσημος από εκείνον. Κοιταχτήκαμε με την μητέρα μου σε στιλ "τι μαλακίες λέει αυτός;" Τότε δεν είχα παίξει ακόμα τίποτα, δεν είχα καν εκδηλώσει το ενδιαφέρον. Ομως σήμερα αυτό που ακόμα με στοιχειώνει είναι η βεβαιότητά του. Πώς το ήξερε; Τι είδε σε μένα;»

Η κινηματογραφική αναγνώριση και το πρόβλημα με το αλκοόλ

Το 2000 ενσαρκώνει τον παράφρονα Ρωμαίο αυτοκράτορα, Κόμοδο στον «Μονομάχο» του Ρίντλεϊ Σκοτ.

Κριτικοί και κοινό υποκλίνονται στην εκπληκτική ερμηνεία του.

«Δεν χαλιναγωγώ τον εαυτό μου. Δεν είμαι ο τύπος που κάνει «κουλτούρα», ούτε ο μεγάλος υπερήρωας, αλλά είμαι ΟΛΑ αυτά. Αρνούμαι να έχω κάποια συγκεκριμένη διάταξη» λέει για τον εαυτό του.

Το 2005 πρωταγωνιστεί στην ταινία «Walk The Line», ένα φιλμ  βασισμένο στη ζωή του Τζόνι Κας.

Κερδίζει την Χρυσή Σφαίρα Α’ Ανδρικού Ρόλου και ήταν υποψήφιος δεύτερη φορά για το «χρυσό αγαλματίδιο».

Για να ενσαρκώσει τον Κας, πήρε την έγκριση από τον ίδιο.  Τα τραγούδια της ταινίας ενορχηστρώθηκαν και ερμηνεύτηκαν από τον Χοακίν.

Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, ο Φοίνιξ απέκτησε εξάρτηση από το αλκοόλ. Τελικά εισήχθη οικειοθελώς σε κλινική αποτοξίνωσης.

«Τότε συνειδητοποίησα ότι έπινα. Δεν ήμουν καθημερινός πότης αλλά δεν είχα τίποτε άλλο να κάνω, τίποτα να με κρατήσει πίσω. Εθίστηκα στο αλκοόλ για να νιώθω καλά».

Τον Οκτώβριο του 2008 ο Χοακίν Φοίνιξ «παρατάει» την υποκριτική για να ακολουθήσει καριέρα ράπερ.

Εμφανίστηκε σε διάφορα μουσικά βίντεο ενώ στην εκπομπή «Late Show with David Letterman», όπου έλεγε ασυναρτησίες, πετούσε τσίχλες και ξεχνούσε ονόματα συμπρωταγωνιστών του.

Αφήνει μούσια και μακριά μαλλιά και κυκλοφορεί παντού με σκούρα γυαλιά ηλίου.

Δυο χρόνια μετά αποκαλύπτει πως μαζί με τον  τον γαμπρό του, Κέισι Άφλεκ γύρισαν ένα σατυρικό ντοκιμαντέρ που πρωταγωνιστούσε ο ίδιος και αποτύπωνε όλα τα γεγονότα από την στιγμή που δήλωσε ότι θέλει να ασχοληθεί με το χιπ χοπ.

Το 2012 πρωταγωνιστεί στην ταινία «The Master» του Πολ Τόμας Άντερσον. Ενσαρκώνει έναν σεξομανή αλκοολικό βετεράνο του Δεύτερου Παγκόσμιου Πόλεμου που δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στην μεταπολεμική αμερικανική κοινωνία. Γ

Πρωταγωνίστησε σε αξιόλογες ταινίες ενώ το 2017 βραβεύτηκε στις Κάννες για την ερμηνεία του στο δραματικό έργο «You Were Never Really Here».

Μαζί με τον αδερφό του είναι τα μοναδικά αδέρφια που έχουν προταθεί και τα δύο για Όσκαρ από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου.

Ο Τζόκερ

Μια από τις πιο ανατρεπτικές και δύσκολες ταινίες. Ο Χοακίν Φίνιξ καλείτε να ενσαρκώσει τον Αρθουρ Φλεκ η αλλιώς Τζόκερ. Έναν ψυχοπαθή δολοφόνο.

Έχασε 26 κιλά με τις οδηγίες διατροφολόγου. Διάβασε για τον ναρκισσισμό των serial killers στην ιστορία της εγκληματολογίας. Μελέτησε τις κινήσεις του Μπάστερ Κίτον αλλά και του Ρέι Μπόλγκερ, ο οποίος του ενέπνευσε και τον ανατριχιαστικό χορό μπροστά στον καθρέφτη του Joker. Για αυτή τη σκηνή, μέσα στο μπάνιο ήταν ο ίδιος που αυτοσχεδίαζε, ο Τοντ Φίλιπς κι ο χειριστής της steadicam. Tα υπόλοιπα 250 άτομα του συνεργείου έμειναν έξω από την κλειστή πόρτα.

«Όπως αποδείχθηκε η μεγάλη απώλεια κιλών επηρεάζει την ψυχολογία σου και πραγματικά αρχίζεις να τρελαίνεσαι όταν χάνεις τόσα κιλά σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα».

 

Ο Τζόκερ έχει ήδη φτάσει τα 281.624.724 δολάρια σε εισπράξεις σε όλο τον πλανήτη και σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.

«Πάντα δυσκολεύομαι. Πάντα έχω άγχος κι ανασφάλεια - θα είναι η επόμενη ταινία μία καλή εμπειρία; Θα τα καταφέρω; Όμως, όσο μεγαλώνω αυτό ηρεμεί. Ισως να μην μάθω ποτέ να το απολαμβάνω. Πάντα θα βασανίζομαι.

Πάντα μετά θα νιώθω ένα κενό. Ομως το αποδέχομαι πια. Και μπορώ να το αντιμετωπίσω.

Εμαθα να αφήνω τα σκοτάδια στο σετ. Γιατί βρήκα νόημα και σε άλλα πράγματα στη ζωή μου. Κι αυτό με κρατά ισορροπημένο. Αυτό απολαμβάνω: τη ζωή μου. Αγαπώ τη ζωή μου. Λατρεύω τη ζωή μου.»

Το μόνο σίγουρο, είναι πως αυτός ο ρόλος θα τον οδηγήσει στα Όσκαρ και ο Χοακίν είναι καλύτερα από ποτέ, άλλωστε όπως δήλωσε ο ίδιος πλέον αφήνει το σκοτάδι στο σετ.