Κάντε οικονομία στη θέρμανση… νοσταλγώντας!

Ο χειμώνας βαραίνει, τα έξοδα της θέρμανσης σας φέρνουν πανικό αλλά κρυώνετε; Ε, τότε, νοσταλγήστε!! Όχι όχι, δεν εννοούμε να σκέφτεστε τις προ κρίσης εποχές.

Εννοούμε ότι είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο πλέον ότι όταν νοσταλγούμε, ζεσταινόμαστε.

Ερευνητές του πανεπιστημίου του Σαουθάμπτον, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Emotion, ανακάλυψαν ότι η νοσταλγία δεν ζεσταίνει μόνο την καρδιά αλλά αυξάνει τη θερμοκρασία του ανθρώπινου σώματος. Η μελέτη διαπίστωσε κατ’ αρχήν ότι οι άνθρωποι τείνουν να γίνονται πιο νοσταλγικοί, όταν οι ημέρες είναι πιο κρύες ή όταν ζουν σε πιο κρύους χώρους, επειδή ενδόμυχα αισθάνονται ότι έτσι ζεσταίνονται. Ακόμα, σε ένα κρύο δωμάτιο, εκείνοι που νιώθουν νοσταλγικά, νιώθουν υποκειμενικά ότι ο χώρος είναι πιο ζεστός από ό,τι είναι στην πραγματικότητα.

Σε ένα δεύτερο πείραμα στο πλαίσιο της μελέτης, οι εθελοντές κλήθηκαν να βουτήξουν το χέρι τους σε παγωμένο νερό. Όσοι κλήθηκαν να ανακαλέσουν νοσταλγικά κάποιο γεγονός του παρελθόντος, είχαν μεγαλύτερη αντοχή στο κρύο νερό σε σχέση με όσους δεν διακατέχονταν από ανάλογη νοσταλγική διάθεση. Τέλος, ένα άλλο πείραμα με νοσταλγική μουσική έκανε τους ανθρώπους που την άκουγαν, να νιώθουν πιο ζεστά, όχι μόνο ψυχικά, αλλά και σωματικά.

Μετά τα εντυπωσιακά αυτά ευρήματα, οι ψυχολόγοι σχεδιάζουν νέο κύκλο... οριακών πειραμάτων προκειμένου να διαπιστώσουν αν εκτός του κρύου, η νοσταλγία μπορεί να καταπολεμήσει και άλλες δυσάρεστες σωματικές αισθήσεις.

Το φαινόμενο... παρ' ολίγον Πινόκιο

Μια δεύτερη ισπανική επιστημονική έρευνα, του Τμήματος Πειραματικής Ψυχολογίας του πανεπιστημίου της Γρανάδα, διαπίστωσε ότι το σύνδρομο του Πινόκιο έχει κάποια βάση. Μόνο που όταν λέμε ψέματα, η μύτη μας δεν μακραίνει, αλλά γίνεται πιο ζεστή!

Οι ισπανοί ψυχολόγοι, που έκαναν σειρά πειραμάτων με εθελοντές, ανακάλυψαν ότι το ψέμα ανεβάζει τη θερμότητα γύρω από τη μύτη, ενώ όταν ο άνθρωπος νιώθει κρίση άγχους, τότε αυξάνει η θερμοκρασία όλου του προσώπου του. Αντίθετα, σε περίπτωση έντονης διανοητικής προσπάθειας, η θερμοκρασία του προσώπου πέφτει. Οι μετρήσεις έγιναν με τη χρήση θερμογραφικών καμερών που καταγράφουν τις μεταβολές στη θερμοκρασία του σώματος.