Ελβετία: Μουσουλμάνοι μαθητές αρνούνται τη χειραψία με καθηγήτριες

Έντονες αντιδράσεις για την απόφαση του σχολείου τους να τους επιτρέψει να χαιρετούν τους δασκάλους τους μόνο λεκτικά

Αντιδράσεις προκαλεί στην Ελβετία η απόφαση ενός σχολείου να επιτρέψει σε δύο μουσουλμάνους μαθητές να μην κάνουν χειραψίες με τους καθηγητές τους, επειδή υποστηρίζουν πως είναι αντίθετο με τα θρησκευτικά τους πιστεύω.

Η υπόθεση ξεκίνησε τον περασμένο Νοέμβριο, όταν δύο αδέλφια 14 και 15 ετών σε σχολείο της Βασιλείας αρνήθηκαν να κάνουν χειραψία με γυναίκες καθηγήτριές τους, επικαλούμενα τη θρησκεία τους. Το σχολείο έλυσε το πρόβλημα αντικαθιστώντας τον καθιερωμένο χαιρετισμό δια χειραψίας με όλους τους καθηγητές, με έναν λεκτικό χαιρετισμό, ειδικά για τα δύο παιδιά.

Όμως όταν η απόφαση αυτή του σχολείου δημοσιοποιήθηκε από το κρατικό δίκτυο SRF, πυροδότησε μία έντονη διαμάχη σχετικά με τη μετανάστευση στη χώρα.

Η Επιτροπή Egerkinger, μία ομάδα πίεσης που έχει πετύχει μέσω δημοψηφίσματος το 2009 να απαγορεύσει την κατασκευή μιναρέδων και θέλει να απαγορεύσει και τα μουσουλμανικά ενδύματα που καλύπτουν το γυναικείο πρόσωπο, ζητά τώρα οι μετανάστες που δε σέβονται τα ελβετικά έθιμα να απελαύνονται.

“Σε αυτούς που αρνούνται την ενσωμάτωση δεν θα πρέπει να ανανεώνονται οι άδειες διαμονής”, υποστηρίζει η επιτροπή.

Η υπουργός Δικαιοσύνης Σιμονέτα Σομαρούγκα εξέφρασε στο SRF τη διαφωνία της με την απόφαση του σχολείου. “Δεν μπορούμε να το δεχθούμε αυτό, ακόμα και το όνομα της θρησκευτικής ελευθερίας”, τόνισε. “Η χειραψία είναι μέρος της κουλτούρας μας”.

Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι της μουσουλμανικής κοινότητας είναι πιο συμβιβαστικοί. Ο Μοντασάρ Μπενμράντ, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ισλαμικών Οργανώσεων στην Ελβετία, υπογραμμίζει την ισλαμική αρχή του σεβασμού προς τους άλλους. “Είναι σημαντικό οι εν λόγω μουσουλμάνοι μαθητές να δείξουν σεβασμό προς τους καθηγητές που τους εκπαιδεύουν όλο το χρόνο”, αναφέρει ο Μπενμράντ στην ιστοσελίδα της Ομοσπονδίας.

Παράλληλα, ο Μπενμράντ προειδοποιεί ότι δεν θα πρέπει να υπάρχουν εν θερμώ αντιδράσεις σε ό,τι αφορά πολιτισμικές διαφορές. “Από την εμπειρία μου, είναι πιο αποτελεσματικό και παραγωγικό να λύνουμε τέτοια θέματα μέσω του εποικοδομητικού διαλόγου, παρά με τη σύγκρουση”, σημειώνει.