Οι νυχτερίδες του… death metal: Τι κοινό έχουν με τους τραγουδιστές του είδους

Και δεν εννοούμε μόνο το «σκοτεινό» image

Ορισμένες νυχτερίδες χρησιμοποιούν τις ίδιες φωνητικές δομές με τους τραγουδιστές του death metal για να παράγουν τους χαρακτηριστικούς τους ήχους, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.

Σύμφωνα με το CNN ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Δανίας ερεύνησαν τις τεχνικές δημιουργίας ήχων της νυχτερίδας Daubenton, ενός μικρού είδους που βρίσκεται σε όλη την Ευρώπη και την Ασία.

Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε την Τρίτη στο περιοδικό PLOS Biology, εστιάζει στις διαφορετικές δομές του λάρυγγα - επίσης γνωστό ως κιβώτιο φωνής - που χρησιμοποιούν οι νυχτερίδες για να επεκτείνουν το φωνητικό τους εύρος.

Η φωνητική επικοινωνία είναι απαραίτητη για τις νυχτερίδες: χρησιμοποιούν περίφημα τον ήχο για να περιηγηθούν στο περιβάλλον τους και να εντοπίσουν το θήραμά τους σε μια διαδικασία γνωστή ως ηχοεντοπισμός. Τα ιπτάμενα πλάσματα χρησιμοποιούν επίσης ήχους για να επικοινωνούν μεταξύ τους.

Οι νυχτερίδες που χρησιμοποιούν ηχοεντοπισμό έχουν ένα εντυπωσιακό εύρος φωνητικών ήχων επτά οκτάβων που ταιριάζει με τις ηχητικές τους ανάγκες, λένε οι ερευνητές. Συγκριτικά, τα περισσότερα θηλαστικά, συμπεριλαμβανομένων των ανθρώπων, έχουν φωνητικό εύρος από τρεις έως τέσσερις οκτάβες.

Οι νυχτερίδες, ωστόσο, χρησιμοποιούν εξαιρετικά υψηλούς ήχους αλλά χρησιμοποιούν και χαμηλούς τόνους στα γρυλίσματά τους για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους.

Οι επιστήμονες άρχισαν να ερευνούν για να καταλάβουν πώς ακριβώς οι νυχτερίδες Daubenton μεγιστοποιούν το φωνητικό εύρος τους.

Η ερευνητική ομάδα εξήγαγε τους λάρυγγες από πέντε νυχτερίδες που είχαν υποστεί ευθανασία και κινηματογράφησε τα όργανα ενώ εφάρμοζε ροή αέρα για να μιμηθεί τη φυσική αναπνοή.

Αυτό επέτρεψε στους επιστήμονες να παρατηρήσουν απευθείας τις φωνητικές μεμβράνες και τις κοιλιακές πτυχές, που ονομάζονται επίσης «ψευδείς φωνητικές πτυχές/χορδές», οι οποίες δονούνται σε διαφορετικές συχνότητες. Αυτές είναι «οι πρώτες άμεσες παρατηρήσεις» αυτών των φωνητικών δομών στις νυχτερίδες Daubenton», είπαν οι ερευνητές.

«Εντοπίσαμε για πρώτη φορά ποιες φυσικές δομές μέσα στον λάρυγγα ταλαντεύονται για να κάνουν τις διαφορετικές τους φωνές. Για παράδειγμα, οι νυχτερίδες μπορούν να κάνουν κλήσεις χαμηλής συχνότητας, χρησιμοποιώντας τις λεγόμενες «ψευδείς φωνητικές χορδές» τους, όπως κάνουν οι τραγουδιστές του death metal», δήλωσε ο Coen Elemans, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής βιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Δανίας.

Οι κοιλιακές πτυχές, ή ψευδείς φωνητικές πτυχές, βρίσκονται πάνω από τις αληθινές φωνητικές χορδές. Αυτές οι πτυχές θεωρούνταν ότι δεν είχαν κανένα ρόλο στην κανονική ανθρώπινη ομιλία, εξ' ου και ο όρος «ψευδείς».

Γρύλισμα χαμηλής συχνότητας

Ωστόσο, οι μελέτες αποκάλυψαν ότι αυτές οι πτυχές είναι ζωτικής σημασίας για μερικές μοναδικές μορφές φωνητικών ήχων, όπως το χαρακτηριστικό «γρύλισμα» που κάνουν οι τραγουδιστές death metal ή οι ήχοι που παράγουν τραγουδιστές στη Μογγολία και τη Σιβηρία.

Οι πτυχές/χορδές αυτές είναι επίσης πιθανώς η πηγή των γρυλίσματος των νυχτερίδων χαμηλής συχνότητας, όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές.

Δεν παρατήρησαν ωστόσο, άμεσα τις φωνητικές χορδές να δονούνται ή να ταλαντεύονται. Αλλά όπως έγραψαν οι ερευνητές «Τολμούμε να υποθέσουμε ότι στις νυχτερίδες, οι κοιλιακές πτυχές έχουν αναλάβει το ρόλο των δονήσεων χαμηλότερης συχνότητας».

Οι επιστήμονες ακόμα δεν γνωρίζουν με τι ακριβώς επικοινωνούν οι νυχτερίδες όταν χρησιμοποιούν τα death metal γρυλίσματα τους.

«Μερικά φαίνονται επιθετικά, μερικά μπορεί να είναι μία έκφραση ενόχλησης και μερικά μπορεί να έχουν πολύ διαφορετική λειτουργία», δήλωσε ο συν-συγγραφέας της μελέτης και βιολόγος του Πανεπιστημίου της Νότιας Δανίας, Lasse Jakobsen.

Ο Brock Fenton, ομότιμος καθηγητής βιολογίας στο Western University είπε στο CNN ότι η μελέτη είναι ένα ενδιαφέρον πρώτο βήμα για την κατανόηση των φωνητικών ήχων της νυχτερίδας.

Αλλά υπάρχουν πάνω από 1.400 γνωστά είδη νυχτερίδων στον κόσμο επομένως μια μελέτη που εστιάζει μόνο σε ένα είδος είναι περιορισμένη στην εφαρμογή της.

«Για τις φωνητικές χορδές, αυτό είναι ενδιαφέρον και νέο», είπε, αλλά «υπάρχει μια τεράστια ποικιλία λάρυγγων στις νυχτερίδες, που δεν έχει περιγραφεί σχεδόν καθόλου στην έρευνα» όπως σημείωσε.