Απολίθωμα δεινοσαύρου που σκοτώθηκε από γιγάντιο αστεροειδή ανακαλύφθηκε στις ΗΠΑ

Σημαντικά ευρήματα για το τι συνέβη πριν από 66 εκατ. χρόνια και την εξαφάνιση των δεινοσαύρων

Επιστήμονες εντόπισαν ένα εκπληκτικά διατηρημένο πόδι δεινοσαύρου, στο οποίο έχει διατηρηθεί το δέρμα, στην περιοχή απολιθωμάτων Τάνις, στην πολιτεία της Βόρειας Ντακότα των ΗΠΑ, όπως μεταδίδει το BBC.

Ωστόσο, δεν είναι μόνο η εξαιρετική κατάσταση του απολιθώματος που προκαλεί εντύπωση, αλλά και το γεγονός ότι τα ευρήματα που βρέθηκαν στο Τάνις, σκοτώθηκαν και ενταφιάστηκαν την ημέρα που ένας γιγάντιος αστεροειδής χτύπησε τη Γη. Η μέρα εκείνη ήταν πριν από 66 εκατ. χρόνια και είχε ως αποτέλεσμα την εξαφάνιση των δεινοσαύρων και τη σταδιακή επικράτηση των θηλαστικών. Πολύ λίγα υπολείμματα δεινοσαύρων έχουν βρεθεί στα πετρώματα που καταγράφουν τις τελευταίες χιλιάδες χρόνια πριν από την πρόσκρουση του αστεροειδούς. Η ύπαρξη ενός δείγματος, που χρονολογείται από την εποχή που συνέβη η σύγκρουση, αποτελεί ένα σημαντικό εύρημα, σύμφωνα με τους επιστήμονες.

Εκτός από το πόδι του δεινοσαύρου, στην περιοχή έχουν βρεθεί και ψάρια που εισέπνευσαν τα συντρίμμια της πρόσκρουσης καθώς έπεφταν βροχή από τον ουρανό. Έχουν επίσης βρεθεί, το απολίθωμα μιας χελώνας που σουβλίστηκε από έναν ξύλινο πάσσαλο, τα υπολείμματα μικρών θηλαστικών και τα λαγούμια που έφτιαξαν, δέρμα από έναν κερασφόρο τρικεράτοπα, το έμβρυο ενός ιπτάμενου πτερόσαυρου μέσα στο αυγό του και κάτι που μοιάζει με θραύσμα από τον ίδιο τον αστεροειδή.

«Έχουμε τόσες πολλές λεπτομέρειες από αυτή την περιοχή που μας λένε τι συνέβη στιγμή προς στιγμή. Είναι σχεδόν σαν να το βλέπουμε να διαδραματίζεται στον κινηματογράφο», δήλωσε στο BBC ο Ρόμπερτ ΝτεΠάλμα, μεταπτυχιακός φοιτητής του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο οποίος είναι επικεφαλής της ανασκαφής στο Tanis.

Είναι πλέον ευρέως αποδεκτό, ότι ένας διαστημικός βράχος πλάτους περίπου 12 χλμ. χτύπησε τον πλανήτη μας, προκαλώντας την τελευταία μαζική εξαφάνιση ειδών. Το σημείο πρόσκρουσης έχει εντοπιστεί στον Κόλπο του Μεξικού, στα ανοικτά της χερσονήσου Γιουκατάν. Αυτό είναι περίπου 3.000 χλμ. μακριά από την Τάνις, αλλά η ενέργεια που εκτονώθηκε κατά την πρόσκρουση, ήταν τέτοια, που η καταστροφή έγινε αισθητή σε μεγάλο βαθμό.

Η περιοχή απολιθωμάτων της Βόρειας Ντακότα αποτελεί ένα χαοτικό συνονθύλευμα. Τα απομεινάρια ζώων και φυτών βρίσκονται σε μια χωματερή ιζημάτων, ενώ οι υδρόβιοι οργανισμοί είναι μαζί με τα πλάσματα της ξηράς. Οι επιστήμονες εκτιμούν, ότι οι οξύρρυγχοι και τα ψάρια-κουπιά που βρέθηκαν σε αυτό το απολιθωμένο μείγμα, παίζουν καθοριστικό ρόλο. Διαθέτουν μικρά σωματίδια κολλημένα στα βράγχια τους, τα οποία προέρχονται από λιωμένα πετρώματα που εκτοξεύτηκαν κατά την πρόσκρουση και στη συνέχεια σκορπίστηκαν σε όλο τον πλανήτη.

Ο καθηγητής Πολ Μπάρετ, ειδικός στους φυτοφάγους δεινόσαυρους στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου, εξέτασε το πόδι του δεινόσαυρου. «Πρόκειται για έναν Thescelosaurus. Ανήκει σε μια ομάδα, που δεν είχαμε καμία προηγούμενη καταγραφή για το πώς έμοιαζε το δέρμα της, και δείχνει ότι αυτά τα ζώα ήταν πολύ φολιδωτά, όπως οι σαύρες. Δεν είχαν φτερά όπως οι κρεατοφάγοι δεινόσαυροι», δήλωσε στο BBC. «Αυτό μοιάζει με ένα ζώο, του οποίου το πόδι ξεριζώθηκε πολύ γρήγορα. Δεν υπάρχουν ενδείξεις για ασθένεια, δεν υπάρχουν εμφανείς παθολογίες, ίχνη από δαγκώματα ή κομμάτια που λείπουν. Για αυτό πιστεύουμε ότι το ζώο πέθανε ακαριαία», πρόσθεσε.

Το ερώτημα είναι, αν αυτός ο δεινόσαυρος πράγματι πέθανε την ημέρα που χτύπησε ο αστεροειδής, ως άμεσο αποτέλεσμα του κατακλυσμού που ακολούθησε. Η ομάδα του Tanis πιστεύει, ότι είναι πολύ πιθανό, δεδομένης της θέσης του άκρου στα ιζήματα της ανασκαφής. Αν αυτό ισχύει, θα πρόκειται για μια σπουδαία ανακάλυψη.

Ωστόσο, ο καθηγητής Στιβ Μπρουσάτε στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου δηλώνει επιφυλακτικός προς το παρόν. Σύμφωνα με το δημοσίευμα του BBC, τα ζώα μπορεί να είχαν πεθάνει πριν την πρόσκρουση, να εκταφιάστηκαν βίαια εκείνη την ημέρα και στη συνέχεια να επαναταφιάστηκαν.