Πώς αποφάσισε ο Τζεφ Μπέζος τι θα πουλήσει πρώτα στο Amazon

Πώς αποφάσισε ο Τζεφ Μπέζος τι θα πουλήσει πρώτα στο Amazon

Ο κλάδος των βιβλίων είχε μόλις δύο διανομείς εκείνμη την εποχή

Όπως είναι σήμερα γνωστό, η Αmazon γεννήθηκε από την επιθυμία ενός ανθρώπου να φτιάξει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, που να πουλάει τα πάντα.

Ο Τζεφ Μπέζος συζητούσε εδώ και καιρό την ιδέα του με το παλιό του αφεντικό, David Shaw, από κάπου έπρεπε όμως να ξεκινήσει. Οι δυο τους είχαν καταλήξει πως το καλύτερο που θα μπορούσε να κάνει ήταν μια ηλεκτρονική εταιρία που θα λειτουργούσε ως μεσάζοντας μεταξύ αγοράς και πελατών και θα εμπορευόταν όλα σχεδόν τα προϊόντα, παντού στον κόσμο.

Αυτό μας είχε αποκαλύψει το 2013 ο Brad Stone στο βιβλίο του «The Everything Store» για την ιστορία γέννησης της Αmazon, μια εταιρία που έκανε τελικά αυτό και έγινε ένας γίγαντας του εμπορικού κόσμου. Ο Μπέζος ήξερε βέβαια πως ο στόχος δεν ήταν ρεαλιστικός για το ξεκίνημα της εταιρίας του, δεν μπορούσε να πουλάει τα πάντα από την αρχή.

Κι έτσι έπρεπε να σκεφτεί τι θα ήταν αυτό που θα πουλούσε πρώτο. Ο Stone αποκάλυψε πως ο Μπέζος έφτιαξε μια λίστα με 20 κατηγορίες προϊόντων, από μουσική μέχρι και εξοπλισμό γραφείου. Όπως ξέρουμε, επέλεξε τελικά τα βιβλία, καθώς ήταν ευκολότερο για τον καταναλωτή να πάρει αυτό που αποζητούσε χωρίς παρατράγουδα.

Ο Stone ισχυρίζεται ωστόσο ότι η απόφαση του Μπέζος να ασχοληθεί με τα βιβλία προήλθε και από κάτι άλλο: εκείνη την εποχή υπήρχαν δύο μεγάλοι διανομείς βιβλίων (η Ingram και η Baker & Taylor), κάτι που σήμαινε πως η Amazon δεν θα χρειαζόταν να έρθει σε επαφή με μερικούς χιλιάδες εκδοτικούς οίκους.

Επιπλέον, υπήρχαν 3 εκατ. τίτλοι βιβλίων στην αγορά, γεγονός που σήμαινε ότι το δικό του ηλεκτρονικό κατάστημα θα είχε περισσότερα βιβλία από κάθε βιβλιοπωλείο εκεί έξω. Όπως είχε πει ο ίδιος ο Μπέζος σε ομιλία του σε αμερικανικό πανεπιστήμιο το 1998: «Με αυτή την τεράστια ποικιλία προϊόντων, μπορείς να φτιάξεις ένα online κατάστημα που δεν θα μπορούσε να υπάρξει σε οποιαδήποτε άλλη μορφή».

Όταν η Amazon άνοιξε τις πύλες της στον κόσμο το 1995, έτσι ακριβώς διαφημιζόταν, ως «το μεγαλύτερο βιβλιοπωλείο της Γης». Μέχρι το 1997, η εταιρία εμπορευόταν περισσότερους από 2,5 εκατ. τίτλους.

Η επέκταση των δραστηριοτήτων της ξεκίνησε από το 1998, όταν απέκτησε μερικές εταιρίες και άρχισε να πουλά κι άλλα πράγματα. Εκείνη τη χρονιά ο Μπέζος χαρακτήρισε την εταιρία του στους «New York Times» ως «τον πιο πετυχημένο έμπορο του ίντερνετ»…