Κόσμος

Ακάρ προς Αθήνα: Να αφοπλιστούν τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου

Η πάγια θέση της Ελλάδας

Θέμα αποστρατικοποίησης των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου έθεσε ο τούρκος υπουργός Άμυνας Χολουσί Ακάρ μιλώντας πρακτορείο Anadolu, συνεχίζοντας τον γύρο των προκλητικών δηλώσεων εκ μέρους της Τουρκίας

Αναφερόμενος στην πρόταση-πρόσκληση του Έλληνα ομολόγου του Πάνου Καμμένου προς τις ΗΠΑ να εγκαταστήσει νέες βάσεις στην Ελλάδα, δήλωσε μεταξύ άλλων πως «ο Έλληνας υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος πρότεινε την εγκατάσταση τριών στρατιωτικών βάσεων της Ουάσιγκτον στην Ελλάδα»

Ο τούρκος υπουργός έθεσε το ερώτημα αν μια βάση στην Κρήτη είναι εναλλακτική προς το Ιντσιρλικ.

Τόνισε ωστόσο πως Ελλάδα και ΗΠΑ είναι σύμμαχοι στο ΝΑΤΟ και ως εκ τούτου δεν ανησυχεί η Τουρκία.

Δείχνοντας όμως τον φόβο της Τουρκίας στο ενδεχόμενο μιας αμερικανικής βάσης για παράδειγμα στην Κάρπαθο όπως πρότεινε ο Πάνος Καμμένος κατά την επίσκεψή του στις ΗΠΑ, πρόσθεσε: «Υπάρχουν κάποια νησιά υπό καθεστώς αποστρατικοποίησης βάση της Συνθήκης της Λωζάνης. Το θέμα μας είναι η αποστρατικοποίηση αυτών των νησιών κάτω από αυτό το καθεστώς, παρακολουθούμε και προτρέπουμε προς αυτό. Δίνουμε σημασία στον σεβασμό της διεθνούς νομοθεσίας, τις συμφωνίες, και το εθιμικό δίκαιο με τους γείτονές μας μένοντας μακριά από προκλήσεις και εμμένοντας στην καλή γειτονίας και τις αρχές».

Η Αθήνα απάντησε στις δηλώσεις Ακάρ

Το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών προχώρησε σε απάντηση-σχόλιο σχετικά με τις πρόσφατες τοποθετήσεις του Υπουργού Αμύνης της Τουρκίας για την Μεσόγιο και την ΑΟΖ αλλά και τα περί αποστρατικοποίησης των νησιών.

«Η οριοθέτηση της ελληνικής ΑΟΖ στο σύνολό της, θα καθοριστεί βάσει του διεθνούς δικαίου και ασφαλώς όχι λαμβάνοντας υπόψη ανυπόστατες και αυθαίρετες θεωρίες που υιοθετεί η παραβάτης του διεθνούς δικαίου Τουρκία.

Σε ό,τι αφορά ζητήματα αποστρατικοποίησης, οι γνωστές θέσεις της Ελλάδας απορρέουν αποκλειστικά από το διεθνές δίκαιο και τη Χάρτα του ΟΗΕ και δεν χωρούν καμία αμφισβήτηση.

Η Ελλάδα δεν πρόκειται να παρασυρθεί σε πλειοδοσία επιθετικής ρητορικής.

Καλούμε την γείτονα Τουρκία να συμπεριφερθεί με την προσήκουσα σοβαρότητα και προσήλωση στις αρχές του διεθνούς δικαίου και της Χάρτας των ΗΕ».

Η πάγια θέση της Ελλάδας για τα περί αποστρατικοποίησης των νησιών

Η Τουρκία είναι η μόνη χώρα που επικαλείται και απαιτεί την αποστρατικοποίηση των «νήσων του Ανατολικού Αιγαίου».

Όσον αφορά τη στρατικοποίηση, το καθεστώς των ελληνικών νησιών του Αν. Αιγαίου διέπεται από διεθνείς συνθήκες. Ειδικότερα:

Λήμνος και Σαμοθράκη

Η αποστρατικοποίηση των ελληνικών νησιών Λήμνου και Σαμοθράκης- η οποία μαζί με την αποστρατικοποίηση των Δαρδανελλίων, της Θάλασσας του Μαρμαρά και του Βοσπόρου, καθώς επίσης και των τουρκικών νησιών Ίμβρου (Gokceada), Τενέδου (Bozcaada) και Λαγουσών (Tavcan), αρχικώς προεβλέπετο από τη Σύμβαση της Λωζάννης για τα Στενά του 1923, ωστόσο καταργήθηκε από τη Σύμβαση του Montreux του 1936- η οποία, όπως ρητώς μνημονεύεται στο προοίμιό της, αντικατέστησε στο σύνολό της την προαναφερόμενη Σύμβαση της Λωζάννης.

Το δικαίωμα της Ελλάδας να εξοπλίσει τη Λήμνο και τη Σαμοθράκη αναγνωρίσθηκε από την Τουρκία, σύμφωνα και με την επιστολή που απηύθυνε στον έλληνα Πρωθυπουργό στις 6 Μαΐου 1936 ο τότε Τούρκος Πρέσβης στην Αθήνα Roussen Esref, κατόπιν οδηγιών της Κυβέρνησής του. Η Τουρκική Κυβέρνηση επανέλαβε αυτή τη θέση, όταν ο τότε Υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, Rustu Aras, απευθυνόμενος προς την Τουρκική Εθνοσυνέλευση με την ευκαιρία της κύρωσης της Συμβάσεως του Montreux, αναγνώρισε ανεπιφύλακτα το νόμιμο δικαίωμα της Ελλάδας να εγκαταστήσει στρατεύματα στη Λήμνο και τη Σαμοθράκη, με τις εξής δηλώσεις του: «Οι διατάξεις που αφορούν τις νήσους Λήμνο και Σαμοθράκη, οι οποίες ανήκουν στη γειτονική μας και φιλική χώρα Ελλάδα και είχαν αποστρατικοποιηθεί κατ' εφαρμογήν της Σύμβασης της Λωζάννης του 1923, επίσης καταργήθηκαν με τη νέα Σύμβαση του Montreux και αυτό μας ευχαριστεί ιδιαίτερα» (Εφημερίδα των πρακτικών της Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης, τεύχος 12, Ιούλιος 31/1936, σελ. 309). Παρόμοιες διαβεβαιώσεις εδόθησαν σχετικώς, κατά την ίδια περίοδο, εκ μέρους της Τουρκίας προς τις Κυβερνήσεις τρίτων ενδιαφερομένων χωρών.

Το καθεστώς των νησιών Μυτιλήνης, Χίου, Σάμου και Ικαρίας

Όσον αφορά στα προαναφερόμενα νησιά, πουθενά στη Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάννης δεν προβλέπεται ότι αυτά θα τελούν υπό καθεστώς αποστρατικοποιήσεως.

Η Ελληνική Κυβέρνηση ανέλαβε μόνον την υποχρέωση, σύμφωνα με το Aρθρο 13 της Συνθήκης Ειρήνης της Λωζάννης, να μην εγκαταστήσει εκεί ναυτικές βάσεις ή οχυρωματικά έργα. Ειδικότερα, το ανωτέρω άρθρο προβλέπει τα εξής:

«Προς εξασφάλισιν της ειρήνης, η Ελληνική Κυβέρνησις υποχρεούται να τηρή εν ταις νήσοις Μυτιλήνη, Χίω, Σάμω και Ικαρία τα ακόλουθα μέτρα:

Ενώ η Ελλάδα έχει μέχρι σήμερα εφαρμόσει με συνέπεια τις παραπάνω διατάξεις, η Τουρκία, παρά το γεγονός ότι υποχρεούται σύμφωνα με το ίδιο άρθρο να μην επιτρέπει στα στρατιωτικά της αεροσκάφη να υπερίπτανται του εναερίου χώρου των εν λόγω ελληνικών νησιών, έχει επανειλημμένως παραβιάσει και συνεχίζει να παραβιάζει τις σχετικές νομικές της υποχρεώσεις.

Από την άλλη πλευρά, το ίδιο άρθρο επιτρέπει στην Ελλάδα να διατηρεί συνήθη αριθμό καλουμένων για τη στρατιωτική θητεία στρατιωτών, οι οποίοι δύνανται να εκπαιδεύονται επί τόπου, καθώς επίσης και δυνάμεων Χωροφυλακής και Αστυνομίας.

Το καθεστώς των Νήσων του Ν.Α. Αιγαίου (Δωδεκάνησα)

Τα Δωδεκάνησα παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα «κατά πλήρη κυριαρχία» από τη Σύμβαση Ειρήνης των Παρισίων, μεταξύ Ιταλίας και Συμμάχων, τον Απρίλιο του 1947. Περαιτέρω, οι διατάξεις της εν λόγω Συνθήκης προβλέπουν την αποστρατικοποίηση των νήσων αυτών: «Αι ανωτέρω νήσοι θα αποστρατιωτικοποιηθώσι και θα παραμείνωσιν αποστρατιωτικοποιημέναι». Στα Δωδεκάνησα υφίστανται ορισμένες δυνάμεις εθνοφυλακής, οι οποίες έχουν δηλωθεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις διατάξεις της συμφωνίας CFE.

Όσον αφορά τους τουρκικούς ισχυρισμούς για αποστρατικοποίηση των Δωδεκανήσων, σημειώνεται ότι:

Πέραν των ανωτέρω, η Ελλάδα, όπως και κάθε άλλο κυρίαρχο κράτος στον κόσμο, δεν μπορεί να παραιτηθεί από το φυσικό και νόμιμο δικαίωμά της για άμυνα σε περίπτωση απειλής στρεφομένης κατά των νησιών της ή οποιουδήποτε άλλου μέρους της επικράτειάς της. Πόσο μάλλον, τη στιγμή που η Τουρκία, παραβιάζοντας κατάφωρα τον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, την απειλεί με πόλεμο σε περίπτωση που ασκήσει ένα νόμιμο και κυριαρχικό δικαίωμα που της παρέχει το διεθνές δίκαιο.

Πέραν δε της απειλής πολέμου, η Τουρκία:

Η προαναφερόμενη κατάσταση πραγμάτων, συνδυαζόμενη με την απειλή πολέμου (casus belli) και τη γενικότερη αναθεωρητική τάση της Τουρκίας ως προς το εδαφικό και νομικό καθεστώς των ελληνικών νησιών που ορίζεται από διεθνείς συνθήκες και το διεθνές δίκαιο γενικότερα, υποχρεώνει και νομιμοποιεί την Ελλάδα να προβεί στην αναγκαία αμυντική προπαρασκευή που θα της επιτρέψει να ασκήσει, εάν παραστεί ανάγκη, το δικαίωμα της νόμιμης άμυνας, το οποίο προβλέπεται από το άρθρο 51 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, και να προστατεύσει τα ελληνικά νησιά.