Γιατί μετατράπηκε σε σκουπιδότοπο το αεροδρόμιο της Κέρκυρας

Του Γιώργου Λαμπίρη 

Έντονο πρόβλημα δημιουργήθηκε τις τελευταίες ημέρες, μετά τις εικόνες που είδαν το φως της δημοσιότητας και δείχνουν τα σκουπίδια να ξεχειλίζουν από τους κάδους ή να είναι παραταγμένα στους διαδρόμους του αεροδρομίου "Ιωάννης Καποδίστριας" της Κέρκυρας. Το news.gr σε μια προσπάθεια να αναζητήσει το 'γιατί' δημιουργείται αυτή η εικόνα εν μέσω υψηλής τουριστικής περιόδου επικοινώνησε με όλους τους εμπλεκόμενους. Αν μη τι άλλο μια χώρα που ευαγγελίζεται ότι το τουριστικό προϊόν αποτελεί μία από τις προτεραιότητες και βαριά βιομηχανία της οικονομίας της, αυτές οι εικόνες μόνο κολακευτικές δεν μπορούν να είναι.

Σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον υπεύθυνο αερολιμενάρχη του "Ιωάννης Καποδίστριας", Αντώνη Γεωργούση, ο ίδιος αναφέρει ότι: "Μέχρι το τέλος του μήνα η καθαριότητα ανήκε σε έναν εργολάβο. Λίγες ημέρες νωρίτερα οι εργαζόμενες προχώρησαν σε επίσχεση εργασίας. Η επίσχεση αφορούσε όλους τους χώρους εκτός απο τα αποχωρητήρια με αποτέλεσμα στους χώρους αναχώρησης να συσσωρεύονται απορρίμματα, τα οποία τοποθετούσαν οι επιβάτες σε διάφορα σημεία που δεν καθαρίζονταν. Ειδοποίησα την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ότι δεν εργάζονταν οι μισές υπάλληλοι καθαριότητας λόγω επίσχεσης με αποτέλεσμα να έχουμε αυτή την εικόνα. Έτσι, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αποφάσισε και δεν έδωσε νέα παράταση έργου, αν και προβλεπόταν από τη σύμβαση. Ακολούθησε νέος διαγωνισμός και παραχωρήθηκε σε νέο εργολάβο η καθαριότητα. Έτσι, την Τρίτη και την Τετάρτη ο χώρος καθαρίστηκε από τον νέο εργολάβο και δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα. Όλα αυτά συνέβησαν επειδή δεν είχε πληρωθεί ο εργολάβος από το αεροδρόμιο καθότι προέβη σε μείωση κατά 22% του μισθού των εργαζομένων, χωρίς να ενημερώσει την Υπηρεσία. Εκείνη έκρινε παράνομη την καταβολή των χρημάτων καθώς τα τιμολόγια που κόπηκαν ήταν με τις παλαιές τιμές και άρα με το παλαιό μισθολόγιο που ήταν υψηλότερο. Αποτέλεσμα; Να υπάρξει δικονομική εμπλοκή μεταξύ του εργολάβου και του Δημοσίου", σημειώνει ο αερολιμενάρχης.

Από την πλευρά του ο διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Δημήτρης Κούκης, αναφέρει ότι οι φωτογραφίες βγήκαν στη δημοσιότητα, καθώς μία εταιρεία που είναι 15 χρόνια εξέπεσε με επίσχεση εργασίας και δεν πλήρωνε τους εργαζόμενούς της με αποτέλεσμα να χάσει την ανάθεση. Όπως αναφέρει ο διοικητής, η σύμβαση ήταν παράνομη, καθώς "δεν είχε πάρει προέγκριση δαπάνης για το διάστημα του πρώτου εξαμήνου του 2013 όταν δεν ήμουν εγώ διοικητής. Όταν μία εταιρεία που βρίσκεται στο χώρο του αεροδρομίου επί 15 χρόνια και επί 18 μήνες δεν πληρώνεται, αλλά ασχολείται ο εργαζόμενος με επισχέσεις τις δέκα τελευταίες ημέρες της σύμβασης, σημαίνει πολλά πράγματα".

Όπως υποστηρίζει οι διοικητής, θα όφειλαν οι εκπρόσωποι της εταιρείας να έχουν απευθυνθεί νωρίτερα στη Δικαιοσύνη και όχι στη λήξη της σύμβασης, για να λύσουν το θέμα κατά της προηγούμενης διοίκησης της ΥΠΑ που είχε υπογράψει τη σύμβαση. "Η εταιρεία είναι κερκυραϊκών συμφερόντων. Θα όφειλε λοιπόν πριν δημιουργήσει ένα τέτοιο πρόβλημα στη μέση του καλοκαιριού, να το σκεφτεί καλύτερα. Σε κάθε περίπτωση το αεροδρόμιο πρέπει να είναι καθαρό και η μόνη λύση που είχα στα χέρια μου ήταν να αντικαταστήσω την παλιά εταιρεία με νέο ανάδοχο. Σε ό,τι αφορά τον προηγούμενο εργολάβο, κανείς δεν θα προέβαινε σε διακοπή της συνεργασίας αν καθάριζαν κανονικά. Ανάλογες περιπτώσεις ισχύουν και με άλλες εταιρείες που έχουν αναλάβει άλλα αεροδρόμια λόγω έλλειψης προεγκκρίσεων και για διάφορα έργα".

Εκπρόσωπος εταιρείας: Γιατί δεν πληρωθήκαμε

Σε τοποθέτησή του για το θέμα, ο εκπρόσωπος της απερχόμενης εταιρείας καθαριότητας, Μιχάλης Βραχιώτης, παρουσιάζει μία διαφορετική πτυχή της υπόθεσης. Όπως λέει: "Υπογράψαμε μία σύμβαση με την ΥΠΑ μετά απο διαγωνισμό. Ο διαγωνισμός έγινε το 2011. Η ίδια σύμβαση όριζε έναν επιπλέον χρόνο παράταση με μονομερή υποχρέωση της ΥΠΑ. Όταν έληξε το 2012 οι υπεύθυνοι της ΥΠΑ προέβησαν σε μονομερή ανανέωση και για το 2013. Όλα πήγαιναν κατ' ευχήν και παρά το γεγονός καθυστερούσαν μέχρι τότε οι πληρωμές, στο τέλος εξοφλούνταν οι όποιες υποχρεώσεις του Δημοσίου προς εμάς".

Κατά τον κύριο Βραχιώτη η παράταση της υπάρχουσας σύμβασης οδήγησε σε ασυνέπεια της ΥΠΑ ως προς τις πληρωμές. " Όταν πέρασαν 2, 3 , 4 μήνες και διαμαρτηρηθήκαμε για τα χρεωστούμενα, πέρασε ένα χρονικό διάστημα και στη μέση της χρονιάς μαθαίνουμε ότι τα χαρτιά μας πήγαν στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για έλεγχο. Την υπόθεση ανέλαβε προσωπικά ο κύριος Βεκρής. Παρόλ' αυτά, πιέζοντας να μάθουμε τι έχει συμβεί και γιατί αργούν τα χρήματα, η απάντηση που παίρνουμε από τον ελεγκτή του Γενικού Λογιστηρίου είναι: 'μην μας πιέζετε γιατί το αποτέλεσμα που θα βγάλουμε δεν θα σας αρέσει'".

"Αφού πέρασαν οι μήνες, το Δεκέμβριο του 2013 έρχεται μία απόφαση που λεέι ότι είναι παράνομη η παράταση σύμβασης που είχαμε υπογράψει με την ΥΠΑ γιατί δεν είχαν δεσμευτεί τα κονδύλια για τη νέα αυτή σύμβαση. Δηλαδή, έγινε παράταση σύμφωνα με τα όσα μας είπαν χωρίς να έχει γίνει ανάλογη πρόβλεψη. Αρχίσαμε να πιέζουμε γιατί τα πράγματα ήταν αρκετά δύσκολα και οι υποχρεώσεις έτρεχαν. Αφού προχώρησε η υπόθεση και μας καθησύχασαν ότι θα πληρωθούμε, φτάνουμε στον Μάρτιο του 2014 και μας καλεί εκτάκτως η ΥΠΑ. Τότε μας ενημερώνει ότι θα προχωρήσει σε ανανέωση μίσθωσης για το έργο. Εμείς και άλλη μία εταιρεία, συμμετέχουμε στη διαπραγματευση και ξαναπαίρνουμε το έργο, ενώ συνεχίζουμε να είμαστε απλήρωτοι. Η νέα σύμβαση ίσχυε για 7 επιπλέον μήνες, από τους οποίους δουλέψαμε μόνο τους 4, έως και τέλος Ιουνίου", σημειώνει ο κύριος Βραχιώτης.

"Μας έβαλαν να υπογράψουμε για να μην πληρωθούμε"

Όπως αναφέρει, "στην πορεία ανακαλύπτουμε ότι λίγες ημέρες πριν τις 30 Ιουνίου ότι είχε πάει ένα χαρτί στην ΥΠΑ από την ανώτερη επιτροπή διαγωνισμών που έλεγε 'μην υπογράψετε τη σύμβαση γιατί είναι παράνομη', κάτι που δεν γνωρίζαμε και ανακαλύψαμε εκ των υστέρων. Μας 'έβαλαν' να υπογράψουμε μία σύμβαση, δουλέψαμε τέσσερις μήνες, ενώ δεν επρόκειτο να πληρωθούμε".

Αυτή τη στιγμή η εταιρεία του κυρίου Βραχιώτη έχει προσφύγει δικαστικώς στο αρμόδιο δικαστήριο στα Ιωάννινα. Το δικαστήριο που επρόκειτο να γίνει στις 9 Ιουνίου αναβλήθηκε στις 9 Ιουλιου, καθώς σύμφωνα με τον ίδιο δεν έστειλε η ΥΠΑ τα χαρτιά για την υπόθεση.

Διευκρινίζοντας τα περί επίσχεσης των εργαζομένων αναφέρει: "Οι εργαζόμενες έκαναν επίσχεση σε συνεννόηση με το εργατικό κέντρο της Κέρκυρας. Φτάσαμε λοιπόν στις 30 Ιουνίου, οπότε και έληξε η σύμβασή. Η κατάσταση ήταν και είναι για εμάς καταστροφική. Έχουμε φτάσει στο σημείο να μας δεσμεύει η εφορία τα τιμολόγια σε όποια άλλη δουλειά προσπαθήσαμε να αναλάβουμε, καθώς δεν διαθέτουμε φορολογική ενημερότητα. Κι αυτό γιατί λόγω οφειλών δεν έχουμε πληρώσει τον ΦΠΑ".

Σε όλα αυτά προσθέτει ένα ακόμα επεισόδιο: "Στις 30/6 ο αερολιμενάρχης χωρίς κοινοποίηση της ΥΠΑ ότι αλλάζει ο εργολάβος και έρχεται νέος ανάδοχος. Στις 11.00 το μεσημέρι όμως και ένας υπάλληλος της ΥΠΑ κατεβαίνει στο αεροδρόμιο κατεβαίνει και ενημερώνει τις καθαρίστριες ότι 'το αφεντικό σας έχει πάρει το 80% των χρημάτων και δεν σας πληρώνει, παίζοντας τα χρήματα στο χρηματιστήριο'. Σε περίπτωση που απεργούσε το σύνολο του προσωπικού θα κατέπεφτε η εγγυητική το μεσημέρι και θα καταστρεφόμουν. Έτσι, κατέθεσα μήνυση στην αστυνομία κατά του υπαλλήλου και αυτή τη στιγμή η υπόθεση έχει λάβει το δρόμο της".

Τα συμπεράσματα σε σχέση με όλα τα παραπάνω ήταν και παραμένουν δικά σας. Όπως και να έχει πάντως εικόνες όπως αυτές, στο βωμό αντιπαραθέσεων μεταξύ υπηρεσιών και φορέων, δεν αρμόζουν αλλά και αδικούν μία χώρα με τα προτερήματα και τη στρατηγική θέση της Ελλάδας στον τουριστικό χάρτη. το βέβαιο είναι πως όταν ένας τουρίστας περνάει την πύλη του αεροδρομίου, δεν τον ενδιαφέρει ούτε αν έχουν επίσχεση οι εργαζόμενοι, ούτε ποιος ευθύνεται για την κατάσταση. Το μόνο που αποκομίζει στη διάρκεια του ταξιδιού του, είναι ότι σε ένα από τα ομορφότερα νησιά μας, την Κέρκυρα, οι χώροι του αεροδρομίου, αντί να σφύζουν από καθαριότητα, έσφυζαν από τα αμέτρητα σκουπίδια που ήταν σκορπισμένα σε κάθε γωνιά.

 Εδώ μπορείτε να δείτε την επιστολή του απερχόμενου εργολάβου καθαριότητας

Το δελτίο τύπου για τον καθαρισμό του αεροδρομίου

Οι φωτογραφίες που δημοσίευσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας μετά την αλλαγή αναδόχου