ΙΚΑ : Οι ουρές της ντροπής για τις συντάξεις αναπηρίας

Πόσο άραγε τιμάται η ανθρώπινη αξιοπρέπεια εν έτει 2013; Πόσο κοστίζει η απονομή και η είσπραξη μιας σύνταξης; Με βάση τα δεδομένα, που θα σας παραθέσουμε στη συνέχεια, φαίνεται πως μια σύνταξη γήρατος ή αναπηρίας κοστίζει αρκετά χρόνια ζωής – μέχρι να την αποκτήσει κανείς –, αλλά και αρκετά χρήματα σε ασφαλιστικές εισφορές ετών. Πέραν τούτου, όμως, υπάρχει και ο ανθρώπινος παράγοντας. Μακριά από μακροοικονομικούς υπολογισμούς και μηχανογραφημένες ή χειρόγραφες λίστες.

 

Λίστες σαν αυτές, που συναντάει κανείς, περιμένοντας να πάρει σειρά στο τμήμα πληρωμών συντάξεων του ΙΚΑ Καλλιθέας. Για να φτάσει από το ισόγειο του κτιρίου στον τέταρτο όροφο, όπου στεγάζεται το ταμείο, χρειάζεται αρκετές ώρες ή και ημέρες υπομονής και αναμονής, όπως λένε οι ίδιοι οι ασφαλισμένοι. Εκεί, θα συναντήσει κανείς λίστες αναμονής, οι οποίες δίνουν το δικαίωμα σε κάποιον να διεκδικήσει έναν αριθμό έως το 30. Αριθμός, ο οποίος θα του προσφέρει τη δυνατότητα να πάρει σειρά για να εξυπηρετηθεί από τους ελάχιστους ομολογουμένως υπαλλήλους της υπηρεσίας συντάξεων.

Άνθρωποι με σοβαρά προβλήματα υγείας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο κύριος, που θα δείτε στο βίντεο, το οποίο ακολουθεί. Περιμένουν να εισπράξουν συντάξεις ή να πληροφορηθούν λεπτομέρειες, που αφορούν στη σύνταξή τους. Στέκονται πολλές φορές από τα ξημερώματα στην ουρά για να αποκτήσουν δικαίωμα ύπαρξης στη λίστα με τους μαγικούς αριθμούς.

 

Μια λίστα, από τις πολλές, που συναντά κανείς ακόμα και σήμερα, σε περιόδους 'διοικητικής μεταρρύθμισης' των δημοσίων υπηρεσιών. Η πλευρά του ΙΚΑ Καλλιθέας βέβαια, με την οποία μίλησε το news.gr, κάνει λόγο για σημαντικές ελλείψεις προσωπικού.

“Τρία άτομα εξυπηρετούν πάνω από 45.000 συνταξιούχους, καλύπτοντας τις ανάγκες πέντε διαφορετικών περιοχών. Άλιμος, Παλαιό Φάληρο, Νέα Σμύρνη (υπό συγχώνευση με το Νέο Κόσμο), Μοσχάτο και Καλλιθέα εξυπηρετούνται από τις υπηρεσίες συντάξεων του ΙΚΑ Καλλιθέας”, αναφέρουν οι άνθρωποι του υποκαταστήματος της περιοχής.

Σε όλα τα παραπάνω, βέβαια, προστίθεται το γεγονός ότι η εξυπηρέτηση του κοινού αρχίζει στις 11.00. Γύρω στις 10.00, ένας υπάλληλος του ΙΚΑ εμφανίζεται από τις ερμητικά σφραγισμένες μέχρι εκείνη την ώρα πόρτες, βάζοντας σε σειρά τους ασφαλισμένους, οι οποίοι έχουν συμπληρώσει το όνομά τους στη σχετική λίστα.

 

Για όλα αυτά, η πλευρά του ΙΚΑ αναφέρει ότι καταβάλλονται “υπεράνθρωπες προσπάθειες”. Τονίζεται, μάλιστα, ότι η εξυπηρέτηση γίνεται απρόσκοπτα και ανεμπόδιστα, χωρίς την τήρηση λίστας προτεραιότητας.

Σύμφωνα, πάντως, με τα όσα αναφέρει το ΙΚΑ, έχει ήδη ξεκινήσει η πρόσληψη προσωπικού μέσω προγράμματος του ΟΑΕΔ, το οποίο εντάσσεται στο ΕΣΠΑ και αναμένεται να καλύψει τα πολλά και σημαντικά κενά σε ανθρώπινο δυναμικό.

Όπως διευκρινίζουν, ήδη αναμένεται η ενίσχυση του υποκαταστήματος με 25 άτομα προσωπικό, τα οποία θα προσέλθουν στην υπηρεσία με το νέο έτος. “Έχουμε ήδη ζητήσει να λάβουμε γνώση για το ποινικό μητρώο του κάθε υποψηφίου και, στη συνέχεια, μέσω του συστήματος 'ΕΡΓΑΝΗ', θα καταχωρήσουμε 25 άτομα για τις υπηρεσίες απονομής – πληρωμής συντάξεων, το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας, καθώς και το μητρώο”.

Φάκελοι ασφαλισμένων στοιβαγμένοι σε καροτσάκια σούπερ μάρκετ

Σε ό,τι αφορά την εξυπηρέτηση των δικαιούχων, από τις 11.00 το πρωί και μετά, αναφέρουν ότι “Το ωράριο ξεκινάει κανονικά από τις 08.00. Αν, όμως, η εξυπηρέτηση του κοινού άρχιζε από τις 08.00, δεν θα υπήρχε καθόλου χρόνος για να πραγματοποιήσουμε εσωτερική εργασία και να μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε και το κοινό. Σε πολλές περιπτώσεις, άλλωστε, αναγκαζόμαστε να εργαστούμε οικειοθελώς και τα Σαββατοκύριακα για να προχωρήσει η δουλειά”.

Βασικό και αναφαίρετο δικαίωμα η σύνταξη για όσους έχουν εργαστεί για το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα της ζωής τους. Τουλάχιστον μέχρι και σήμερα. Ασφαλισμένοι, οι οποίοι εργάστηκαν, αναμένοντας ότι θα έρθει η στιγμή να αποσυρθούν. Απολαμβάνοντας με αξιοπρέπεια υγειονομικές και συνταξιοδοτικές παροχές, τις οποίες πλήρωσαν για να έχουν για να δουν να διαψεύδονται οι προσδοκίες τους. Θα αναρωτηθεί βέβαια κανείς... Φταίει για όλα αυτά μόνο το πολύπαθο ΙΚΑ Καλλιθέας ή μόνο το ΙΚΑ ως φορέας;

Οι 3.569 μη δηλωθέντες θάνατοι το 2011 και 904 το 2012, με ζημία 19,7 εκατομμύρια ευρώ για το ΙΚΑ, είναι ένας αριθμός, που επίσης έρχεται να δώσει τη δική του απάντηση. Σε όλα τα παραπάνω, έρχονται να προστεθούν και οι συντάξεις μαϊμού.  Όπως είπαμε, όμως, και στην αρχή αυτού του ρεπορτάζ, καλό είναι να μη βασιζόμαστε μόνο σε αριθμούς. Γιατί, εκεί, που διακυβεύεται η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, οι αριθμοί δεν έχουν θέση. Εικόνες σαν αυτές, που καταγράψαμε άλλωστε, δεν μπορούν παρά να αποδείξουν του λόγου το αληθές, διαψεύδοντας κάθε ισχυρισμό των... "αρμοδίων".