Οι «διαδρομές» του Δρομέα, το γλυπτό που προκάλεσε από την πρώτη στιγμή της παρουσίασης του – Η πρώτη τοποθέτηση του στην πλατεία Ομονοίας και η κατάληξη του απέναντι από το Χίλτον

Οι «διαδρομές» του Δρομέα, το γλυπτό που προκάλεσε από την πρώτη στιγμή της παρουσίασης του – Η πρώτη τοποθέτηση του στην πλατεία Ομονοίας και η κατάληξη του απέναντι από το Χίλτον

Δείτε τις φωτογραφίες από την τοποθέτηση του στην πλατεία Ομονοίας

Ήταν το 1994 όταν ο Κώστας Βαρώτσος προσκαλείται από τον συνθέτη και τότε αντιδήμαρχο Αθηναίων Σταύρο Ξαρχάκο επί δημαρχίας Μιλτιάδη Έβερτ, να δημιουργήσει ένα γλυπτό για την πόλη της Αθήνας.

Εκείνος δημιουργεί τον Δρομέα για την πλατεία Ομονοίας, ένα έργο το οποίο θα προκαλέσει από την πρώτη στιγμή της παρουσίασης του. Τα σχόλια είναι έντονα τόσο από κριτικούς τέχνης όσο και από το ευρύτερο κοινό.

Ο Κώστας Βαρώτσος, όπως αναφέρει και στην προσωπική του ιστοσελίδα, με το έργο του αποκρυσταλλώνει μία οριακή χρονική στιγμή στην κίνηση του Δρομέα. Με τον τρόπο αυτό παρουσιάζει μία μορφή που αποτυπώνει την κεκτημένη ταχύτητα της καθημερινότητας και ορίζει το δικό της πέρασμα μέσα από την –τότε– κυκλική πλατεία Ομόνοιας.

Το έργο φθάνει τα οκτώ μέτρα ενώ τα ασυνήθιστα υλικά από τα οποία είναι κατασκευασμένο θα προκαλέσουν ποικίλα σχόλια.

Ο Δρομέας θα παραμείνει στην πλατεία Ομονοίας για μεγαλύτερο διάστημα από εκείνο που αρχικά προβλεπόταν. Το έργο όμως έπειτα από κάποια χρόνια άρχιζε να παρουσιάζει προβλήματα στατικότητας και σταθερότητας στο συγκεκριμένο σημείο ενώ οι εργασίες για την κατασκευή του μετρό επιβάρυναν την κατάσταση του.

Και ενώ η πρώτη απόφαση ήταν να κατεδαφιστεί, τελικά αποφασίστηκε ο Δρομέας να μεταφερθεί προσωρινά στην Πλατεία της Μεγάλης του Γένους Σχολής, εκεί που βρίσκεται σήμερα το Χίλτον. Το έργο επανασχεδιάστηκε και μεταφέρθηκε τον Μάιο του 1994 στη σημερινή του θέση, επί της οδού Βασιλίσσης Σοφίας, απέναντι από το ξενοδοχείο Χίλτον και την Εθνική Πινακοθήκη.

Το έργο ήρθε ξανά στην επικαιρότητα τις τελευταίες ημέρες μετά τις αναφορές του Κώστα Βαρώτσου ότι η υπουργός Πολιτισμού ζήτησε την μεταφορά του στα Σκοπιά.

Ο κ. Βαρώτσος, με δηλώσεις του στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο δήλωσε ότι σε συνάντησή του με την υπουργό Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, την περασμένη Παρασκευή, εκείνη «έθεσε στη συζήτηση την ιδέα για τη μεταφορά του "Δρομέα" στα Σκόπια. Της απάντησα ότι ο "Δρομέας" δεν μπορεί να φύγει από την Αθήνα, για πολλούς λόγους. Άλλωστε, αν και το γλυπτό ανήκει στον δήμο Αθηναίων, εγώ έχω τα πνευματικά δικαιώματα. Και δεν είναι μόνο αυτός ο λόγος. Η υπουργός διαψεύδει την πρόταση που μου έκανε».

Για το θέμα η υπουργός Πολιτισμού δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Καμία πρόταση δεν υπάρχει για τη μεταφορά του "Δρομέα", είναι κάτι χωρίς βάση. Άλλωστε, το γλυπτό ανήκει στον δήμο Αθηναίων. Στο πλαίσιο μιας γενικής συζήτησης με σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες, ανάμεσά τους και με τον κ. Βαρώτσο, κουβεντιάστηκαν και σχολιάστηκαν πολλά, ωστόσο τέτοια πρόταση όχι. Οι προτεραιότητές μου είναι άλλες, εξάλλου τυχόν ανταλλαγές μνημείων ή αλλαγές ταμπελών ανήκουν στις αρμοδιότητες άλλων υπουργείων. Λυπάμαι για το θόρυβο και τον ηθικό πανικό που ορισμένοι έσπευσαν να επιδείξουν».

(Οι φωτογραφίες είναι από την προσωπική ιστοσελίδα του Κώστα Βαρώτσου)