Bug: Το ελληνικό ηλεκτρικό… ΜΙΝΙ ΜΟΚΕ

Του Γιώργου Λαμπίρη

Βλέποντάς το, κάποιοι θα θυμηθούν και κάποιοι θα νοσταλγήσουν. Άλλοι πάλι μπορεί να απορήσουν. Το πιθανότερο όμως, είναι ότι το ηλεκτρικό, ελληνικής ταυτότητας Bug, δύσκολα θα περάσει απαρατήρητο.

Το Bug γεννήθηκε από μια ελληνική εταιρεία, τη Volta Hellas, βασισμένο στην καρότσα του βρετανικού Mini Moke, που είχε σχεδιάσει ο Βρετανός σχεδιαστής, ελληνικής καταγωγής, Αλέξανδρος Ισιγώνης.

Η φιλοσοφία του πρωτότυπου Moke ήταν να δημιουργήσει ένα ελαφρύ τζιπάκι, στα πρότυπα των τζιπ του αμερικανικού στρατού.

Το νεότευκτο Bug, δημιουργήθηκε για να προσφέρει οικονομική οδήγηση σε συνδυασμό με ένα αυτοκίνητο αξιοπρόσεκτης στιλιστικής... συμπεριφοράς.

Όπως λέει ο γενικός διευθυντής της Volta, Γιώργος Αντωνίου, μιλώντας στο news.gr “πρόκειται ουσιαστικά για αντιγραφή του Mini Moke. To συγκεκριμένο αυτοκίνητο είναι ρετρό στην εμφάνιση, αλλά χρησιμοποιεί την τεχνολογία του μέλλοντος. Τοποθετήσαμε εξάβολτο ηλεκτροκινητήρα, γιατί θεωρήσαμε ότι δεν χρειάζεται να έχει την ταχύτητα που έχει κάποιο άλλο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Έτσι, η τελική του ταχύτητα φτάνει έως και 45 χιλιόμετρα την ώρα”.

Το Βug έλαβε έγκριση τύπου καθώς και πιστοποιητικά συμμόρφωσης, στη Μεγάλη Βρετανία. Για να το αποκτήσει κάποιος χρειάζεται μια συμβατική άδεια αυτοκινήτου και όχι μοτοποδηλάτου, παρά το γεγονός ότι η τελική του ταχύτητα είναι μόλις 45 χιλιόμετρα. “Το βάρος του λειτούργησε ανασταλτικά ως προς την άδεια μοτοποδηλάτου. Για να συμβεί κάτι τέτοιο έπρεπε να έχει βάρος έως 380 κιλά , όσο ζυγίζει η μεγαλύτερη γουρούνα. Το βάρος του Bug όμως είναι 850 κιλά μαζί με τις μπαταρίες”, εξηγεί ο κύριος Αντωνίου.

Είναι αυστηρά διθέσιο, παρά το γεγονός ότι διαθέτει πίσω κάθισμα, το οποίο είναι περισσότερο διακοσμητικό και αναδιπλούμενο για να δημιουργείται χώρος φόρτωσης.

“Η ιπποδύναμή του δεν μπορεί να υποστηρίξει τη μεταφορά τεσσάρων ατόμων, γι' αυτό και δεν υπάρχουν ζώνες ασφαλείας στα πίσω καθίσματα”, σημειώνει ο γενικός διευθυντής της εταιρείας.

Συνειδητή επιλογή των εκπροσώπων της παραγωγού εταιρείας ήταν να ξεκινήσουν τη διαδικασία παραγωγής στην Ασία και συγκεκριμένα, στην Κίνα, ενώ ήδη έχουν βγει από το εργοστάσιο 30 οχήματα μέχρι αυτή τη στιγμή.

Εξηγώντας τους λόγους, ο κύριος Αντωνίου σημειώνει χαρακτηριστικά ότι: “οι Κινέζοι διαθέτουν όλη την απαραίτητη τεχνογνωσία για την παραγωγή του Bug”.

“Ένας ακόμα λόγος, για τον οποίο δεν επιλέξαμε να ξεκινήσουμε την παραγωγή στην Ελλάδα ήταν η γραφειοκρατία. Φανταστείτε ότι στην Ελλάδα, ενώ είχαμε ήδη έγκριση τύπου για άλλο μοντέλο μας χρειάστηκε και δεύτερη, καθώς, με κάποιες βελτιώσεις που πραγματοποιήσαμε, μας ζήτησαν έγκριση τύπου από την αρχή. Και μιλάμε για το ίδιο αυτοκίνητο”.

“Στην Αγγλία φανταστείτε ότι βγάλαμε έγκριση τύπου μέσα σε δύο εβδομάδες, τη στιγμή που στην Ελλάδα είναι άγνωστο αν θα τα καταφέρναμε ποτέ”, σημειώνει με νόημα.

Στόχος πάντως, όπως λέει ο γενικός διευθυντής της Volta Hellas, είναι να έρθει κάποια στιγμή το Bug στην Ελλάδα, και να διενεργείται στη χώρα μας η διαδικασία της συναρμολόγησης.

“Εμείς από την πλευρά μας, προχωρήσαμε αρκετές βελτιώσεις, κατά την παραγωγική διαδικασία. Τοποθετήσαμε βαλβίδα υπερφόρτωσης και υπερθέρμανσης. Για παράδειγμα όταν λέμε ότι το αυτοκίνητο ότι έχει τελική 45 χιλιόμετρα ανά ώρα, δεν σημαίνει ότι μπορούμε να εξαντλήσουμε όλη μας την αυτονομία μπαταρίας οδηγώντας το στα όρια. Κι αυτό γιατί κάποια στιγμή θερμαίνεται ο κινητήρας με κίνδυνο να καεί. Έτσι, με τη βαλβίδα υπερθέρμανσης, όταν οδηγήσουμε 30 χιλιόμετρα συνεχόμενα “πιάνοντας” την τελική ταχύτητα , αυτομάτως η βαλβίδα υπερθέρμανσης κατεβάζει τα αμπερόρια και ρίχνει την ταχύτηταστα 30 χιλιόμετρα”.

Ένα αυτοκίνητο που και τυπικά αλλά και ουσιαστικά δεν διαθέτει τις ανέσεις ενός συμβατικού αυτοκινήτου. Γιατί κάθε άλλο παρά συμβατικό είναι και σίγουρα απευθύνεται σε όσους επιθυμούν να οδηγήσουν κάτι διαφορετικό.

Ιδιαίτερα λιτό σε ό,τι αφορά στον εξοπλισμό του. Στα βασικά του χαρακτηριστικά παρόλ' αυτά, περιλαμβάνεται το ξύλινο τιμόνι, το ραδιοκασετόφωνο με υποδοχή USB, ζάντες αλουμινίου και καθίσματα με επένδυση δερματίνης.

Προορισμένο για καλοκαιρινές εξορμήσεις, το Bug διαθέτει κουκούλα και για τους πιο δύσκολους χειμωνιάτικους μήνες, όχι όμως και αερόσακους, καθώς λόγω της ταχύτητας που αναπτύσσει δεν απαιτούνται από τη βρετανική νομοθεσία.

Οι διαφορές του είναι ελάχιστες σε σχέση με το Mini Moke, καθώς το γνωστό σε όλους βρετανικό “τζιπάκι”, εκτός από ντουλαπάκια στα πλάγια διέθεται και εντελώς διαφορετικές διαστάσεις. Στο ερώτημα βέβαια αν υπάρχει κίνδυνος, η Mini Moke να κινηθεί νομικά, ο εκπρόσωπος της ελληνικής εταιρείας απαντάει ότι εκτός από τις μικροδιαφορές που υπάρχουν, η ονομασία του ελληνικού μοντέλου είναι εντελώς διαφορετική και δεν χρησιμοποιεί κάτι που να παραπέμπει στο γνωστό βρετανικό αυτοκίνητο.

Το Bug παρέχει αυτονομία 120 χιλιομέτρων σε ιδανικές συνθήκες οδήγησης – σε ευθεία – με σταθερή ταχύτητα 40 χιλιόμετρα και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό στη φετινή Έκθεση Αυτοκινήτου της Αθήνας.

Τα χρώματα, στα οποία θα το βρει κανείς είναι πράσινο κυπαρισί, sky blue και σε λευκό.

Ένα μοντέλο, το οποίο υλοποιήθηκε από μία μικρομεσαία επιχείρηση, με έδρα το Ηράκλειο Αττικής και δραστηριοποιείται στην εμπορία αυτοκινήτων με έκθεση στην Αθήνα και μία ακόμα στη Σουηδία, καλείται να κλέψει τις εντυπώσεις από ανάλογες προσπάθειες του παρελθόντος, όπως το Pony της NAMCO, το FIAT Fiorino, το Meharis της Citroen και πολλών ακόμα ομοειδών του αυτοκινήτων.

Οι ιθύνοντες της επιχείρησης ποντάρουν πάνω απ' όλα στην τιμή του. “Θεωρούμε ότι πρόκειται για ένα από τα φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραγωγής αυτή τη στιγμή με τελική τιμή 8.790 ευρώ”, λέει ο κύριος Αντωνίου.

Αυτό που ίσως το κάνει ακόμα πιο ξεχωριστό είναι ότι φορτίζει σε συμβατική πρίζα σπιτιού με μονοφασική παροχή. Έτσι, είναι ιδιαίτερα εύχρηστο και λειτουργικό.

“Δεν καίει ρεύμα καθότι αν συνέβαινε κάτι τέτοιο σε μονοφασικό ρεύμα δεν θα άντεχε η κεντρική παροχή τη φόρτιση του συγκεκριμένου αυτοκινήτου και θα έπρεπε να χρησιμοποιήσει κάποιος τριφασική παροχή”, συμπληρώνει ο διευθυντής της Volta.

“Αν για παράδειγμα μένουμε στον Λυκαβηττό και ανεβοκατεβαίνουμε καθημερινά δεν πρόκειται ποτέ να αποδώσει 120 χιλιόμετρα αυτονομίας. Ένας ακόμα παράγοντας που επηρεάζει την αυτονομία είναι η ένταση των ανέμων και η διατήρηση σταθερής ταχύτητας”.

Χαρακτηριστικό του μάλιστα είναι ότι δεν έχει σασμάν ταχυτήτων, καθώς με έναν λεβιέ ο οδηγός επιλέγει την την κίνηση εμπρός ή την όπισθεν.

Το εγχείρημα του Bug, μοιάζει εκ πρώτης όψεως αρκετά φιλόδοξο. Και γεγονός είναι ότι κατά το παρελθόν το ελληνικό αγοραστικό κοινό έχει επιβραβεύσει ανάλογα μοντέλα, επιλέγοντάς του για τις μετακινήσεις του. Στην προκειμένη περίπτωση άλλωστε, δεν πρόκειται μόνο για ζήτημα εμφάνισης, αλλά και για ζήτημα τιμής. Για τους λάτρεις του... στιλ, αλλά και για όσους θέλουν κάτι που δεν θα χρειαστεί μία περιουσία. Ούτε για να το συντηρήσουν, ούτε και για να το αποκτήσουν.