ΔΟΚΙΜΗ: Οδηγούμε την BMW X1 sDrive16i

Σε μια χώρα όπου η αγορά αυτοκινήτων νοσεί βαριά έξη χρόνια τώρα, η αγορά των SUV (αυτοκινήτων ελευθέρου χρόνου) όπως αυτή την όρισε το Rav το 1995, απλά έχει τσακιστεί. Βασικός υπεύθυνος αυτής της άτακτης υποχώρησης στα μερίδια αγοράς (τα SUV το 2007 είχαν ξεπεράσει το 15%!), ήταν οι 2λιτροι (και βάλε…) κινητήρες και η σχετικά μεγάλη κατανάλωση καυσίμων, συν φυσικά το κόστος κτήσης.

Τα SUV λοιπόν πέρασαν στα …αζήτητα, αλλά οι εν δυνάμει αγοραστές δεν έπαψαν να λοξοκοιτάζουν, και στην περίπτωση της BMW, δεν διανοούνταν καν το Χ5, αλλά όλο και έριχναν/ρίχνουν μια ματιά στο «μικρό» (και κατά συνέπεια «φθηνό») Χ1. Έλα όμως που και αυτό ήταν 2λιτρο…και φάτε μάτια ψάρια… Όμως αυτό μέχρι πρότινος, όταν η βαυαρική φίρμα αφουγκράστηκε τις επιθυμίες των φτωχών και αποφάσισε να τοποθετήσει κάτω από το καπό του Χ1, τον 1600άρη turbo κινητήρα, γνωστό από τις 116i και 316i. Μια λύση «αυγό του Κολόμβου», αφού τώρα αγοράζεις μια Χ1 ξοδεύοντας λιγότερα χρήματα, χωρίς εκπτώσεις σε επιδόσεις και ποιότητα.

Ο κινητήρας Twin Power συνδυάζει τρεις τεχνολογίες της BMW με στόχους, υψηλή απόδοση, ελαστικότητα και την καλύτερη αξιοποίηση του καυσίμου. Ο ηλεκτρονικά ελεγχόμενος ψεκασμός και το valvetronic επιτρέπουν άμεση απόκριση στο γκάζι και ιδανικό μίγμα. Πλέον αυτών, το διπλό Vanos ρυθμίζει τους εκκεντροφόρους εισαγωγής/εξαγωγής ώστε η απόδοση να είναι η βέλτιστη σε όλο το εύρος των στροφών, με την –κατά το δυνατόν- λιγότερη κατανάλωση.

Με όλα αυτά το σύνολο των 1.598 κ.εκ. για την X1 αποδίδει 143 ίππους, με ροπή 220Nm διαθέσιμη από τις 1.400 έως τις 4.400rpm. Κλειδί στην άριστη τελική συμπεριφορά του 1600άρη κινητήρα, είναι ο συνδυασμός του με το 8άρι κιβώτιο steptronic που δουλεύει αυτόματα, ή χειροκίνητα κάνοντας αλλαγές με σειριακό τρόπο. Η χαρτογράφηση επιτρέπει στο κιβώτιο να ανεβοκατεβάζει σχέσεις το ίδιο γρήγορα με τη manual λειτουργία, οπότε επιλέγεις τη θέση D και έχεις το κεφάλι σου ήσυχο, χωρίς να στερείσαι ευχαρίστησης και αποτελεσματικότητας.

Όλο το παραπάνω μεταφράζεται σε πολύ καλές τιμές ρεπρίζ που είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για ένα αυτοκίνητο σχεδόν 1,5 τόνου βάρους.

Όσον αφορά τις επιδόσεις για το 0-100km/h απαιτούνται 9,7’’, τιμή ανάλογη με αυτή των 2λιτρων Χ1. Στην περίπτωση της μικρής Χ1 η κίνηση μεταδίδεται μόνο πίσω, γεγονός που μειώνει τις τριβές, βελτιώνοντας τις επιδόσεις και την οικονομία καυσίμου.

Κατά τα λοιπά ουδεμία οπτική διαφοροποίηση σε σχέση με το 2λιτρο, που δε χρειάζεται άλλωστε, αφού το σχήμα είναι πλέον …κλασικά μοντέρνο, αν και όχι τόσο αναγνωρίσιμο, αφού οι ανειδίκευτοι μπορεί να την μπερδέψουν με την Χ3.

Ατού της X1 είναι ο οδηγοκεντρικός χαρακτήρας, που βοηθά να ξεχνάς ότι βρίσκεσαι σε ένα ψηλό αυτοκίνητο, ενώ από την άλλη δεν παρασύρει σε χωμάτινες εξορμήσεις, που δεν ενδείκνυνται με κίνηση μόνο πίσω, καθαρά ασφάλτινα λάστιχα και ασφάλτινο set up.

Στο εσωτερικό οι ανέσεις είναι σχεδόν ισότιμες με αυτές ενός μικρομεσαίου sedan. Το ωφέλιμο πλάτος πίσω και το τούνελ της μετάδοσης ουσιαστικά δεν επιτρέπουν πέμπτο επιβάτη για μεγάλες διαδρομές, παρά ότι, το μεγάλο μεταξόνιο διασφαλίζει χώρο για τα πόδια.

.Η θέση οδήγησης επιτρέπει να βολευτεί κάθε σωματότυπος, είναι όμως σχετικά χαμηλή αναιρώντας ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα των SUV, την περιφερειακή ορατότητα. Πάντως, η εργονομία αγγίζει το άριστα (ειδικά με το infotainment με την έγχρωμη οθόνη και το χειριστήριο i-Drive που διέθετε η έκδοση της δοκιμής μας), ενώ ούτε λόγος για ποιότητα υλικών και φινιρίσματος.

Στο δρόμο, η συμπεριφορά θυμίζει περισσότερο ένα κλασικό χάτσμπακ, με σφιχτή (έως και ενοχλητικά στις εγκάρσιες ανωμαλίες) ανάρτηση, ακριβές/άμεσο τιμόνι και σχετικά ψηλοπρόφιλα ελαστικά (225/50/17) που μετριάζουν κάπως τα «γκαπ» στις άπειρες ατέλειες των ελληνικών δρόμων.

Πλεονέκτημα αποτελεί το ιδιαίτερα άκαμπτο πλαίσιο, ενώ το ψηλό κέντρο βάρους και τα λάστιχα οδηγούν σε υποστροφή όταν ανέβουν οι ρυθμοί, μέχρι να υποχωρήσει το γκάζι ή να επέμβει το αποτελεσματικό ESP. Την ίδια στιγμή, η κατανάλωση ανεβαίνει κατακόρυφα, πολύ πάνω από τα 10λτ/100χλμ. που ήταν η μέση της δοκιμής μας, ομολογουμένως όμως με πολύ αυτοσυγκράτηση.

Στους ανοικτούς δρόμους τα αποθέματα ροπής κάνουν εύκολη την διατήρηση υψηλής μέσης ωριαίας ταχύτητας, και αν δεν παρασυρθείς πέραν των 130-140 χλμ/ώρα, ενδεχομένως το tripcomputer να δώσει μια τιμή της τάξης των 9λτ/100χλμ. Στο ίδιο τερέν, θαυμαστή είναι η απουσία θορύβων από τα μηχανικά μέρη και την κύλιση των τροχών.

Τέλος υπεράνω κριτικής βρίσκονται τα φρένα και η απουσία τριγμών στο αμάξωμα

Στο δια ταύτα, ένα είναι σαφές. Για την Χ1 1,6 sDrive ανοίγεται πεδίο δόξης λαμπρόν, κάτι που αλλάζει άρδην το μέχρι σήμερα εμπορικό status του μοντέλου και από ότι φαίνεται ανεβάζει κάθετα τις πωλήσεις, παρά την όχι και τόσο μικρή τιμή (σχεδόν 30.000 €) Εδώ να σημειώσουμε ότι –πιθανόν- η Χ1 θα έχει υψηλότερη αξία μεταπώλησης σε σύγκριση με τα 2λιτρα αδέλφια της, ενώ όπως και να το κάνουμε, για την ελληνική κουλτούρα φαντάζει σα μια πολύ καλύτερη λύση από όποιο ανάλογης ποιότητας και επιδόσεων sedan ή stationwagon.

Υπέρ

Κινητήρας, κιβώτιο, ποιότητα κατασκευής, ηχομόνωση, οδική συμπεριφορά

Κατά

Σφιχτή ανάρτηση, κατανάλωση, εκπομπές CO2 (170 γρ/χλμ)