Οδηγούμε το Jeep Renegade 1.3T 180 PS 4×4 AT9

Οδηγούμε το Jeep Renegade 1.3T 180 PS 4×4 AT9

Αληθινό SUV με επιδόσεις

Renegade: Ένα όνομα θρύλος για την ελληνική αυτοκίνηση της δεκαετίας του ’70. Ένα ακριβό, αμερικάνικο τζιπ, με 4λιτρο, θηριώδη βενζινοβόρο κινητήρα, που συντρόφεψε τα όνειρα πολλών ανήσυχων οδηγών της εποχής, ενώ διέπρεψε στα in στέκια της παραλίας, του Κολωνακίου και των Βορείων Προαστίων.

Τα χρόνια πέρασαν, οι προτεραιότητες άλλαξαν, το στερητικό σύνδρομο του γιωταχί αυτοκινήτου περιορίστηκε στην ελληνική κοινωνία και το Renegade χάθηκε τόσο από τις εκθέσεις, όσο και από τους δρόμους, αλλά και από τα όνειρα.

Η αναβίωση του θρυλικού αμερικάνικου Jeep, έγινε πριν λίγα χρόνια (χάρη στην ενσωμάτωση της Chrysler στη FIAT), χειροπιαστή πραγματικότητα, καθώς το μοντέλο επανήλθε στην παραγωγή και η απόκτησή του –τώρα- είναι δυνατή  σε λογική τιμή, ενώ -ακόμα περισσότερο- το κόστος μετακίνησης του, έχει εξορθολογιστεί απολύτως, τόσο με τους κινητήρες βενζίνης, όσο και με τους ντιζελοκινητήρες, οι οποίοι έχουν εξελιχθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια.

Το μοντέλο (αδελφό των Fiat 500L & 500X), έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής στην ελληνική αγορά, επελέγη σαν «Ελληνικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016» και ήδη γράφει μια σχεδόν 5ετή επιτυχημένη εμπορική καριέρα στην συνεχώς ανερχόμενη κατηγορία των B-SUV.

Στο διάστημα αυτό, οδηγήσαμε πολλές από τις εκδόσεις του και εκτιμήσαμε κυρίως την γεροδεμένη κατασκευή, τις εκτός δρόμου δυνατότητες και τους χώρους (κυρίως το ύψος) της καμπίνας.

Αυτή την φορά, βρεθήκαμε στην (επιτέλους με σωστή πλευρική στήριξη) θέση του οδηγού ενός Renegade με τον πιο ισχυρό βενζινοκινητήρα της γκάμας που αποδίδει 180 ίππους και συνδυάζεται μόνο με το γνωστό από προηγούμενες εκδόσεις αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων.\

Φρεσκάρισμα κυρίως λόγω μείωσης ρύπων\

Η εποχή των κατά WLTP μετρήσεων εκπομπής ρύπων, απαιτεί νέους κινητήρες, κάτι που οδήγησε στην ανανέωση το Renegade, ενός τετρακίνητου SUV που μαζί με τις αυξημένες εκτός ασφαλτόδρομου δυνατότητες, αποκτά τώρα και σβέλτες επιδόσεις.

Οι μικρές σχεδιαστικές αλλαγές στους προφυλακτήρες, προστίθενται στην αισθητά καλύτερη εικόνα του εσωτερικού, ανανεώνοντας τόσο όσο την έκδοση 2020. Η καμπίνα επιβατών σαφώς αναβαθμισμένη ποιοτικά και λειτουργικά, διαθέτει πιο ποιοτικά υλικά, περισσότερους αποθηκευτικούς χώρους και το σύστημα πολυμέσων Uconnect 4ης γενιάς (με οθόνη αφής 5, 7 ή 8,4 ιντσών) με δυνατότητα συνδεσιμότητας με Apple CarPlay ή Android Auto.\

Ο οδηγός έχει στην διάθεσή του μια πιο ανατομική και με επαρκή πλευρική στήριξη θέση, που πολύ γρήγορα την ρυθμίζει με βάση τον σωματότυπό του, παρά το ότι, η ρύθμιση της πλάτης γίνεται σκαλωτά. Η θέση μακριά από το παρμπρίζ απαιτεί λίγο χρόνο προσαρμογής, αλλά η σωστή εργονομία, η άπλετη περιμετρική ορατότητα και το μεγάλο ύψος της καμπίνας, δίνουν αίσθηση ευρυχωρίας και ευεξίας σε οδηγό και επιβάτες.

Επιπλέον, η κορυφαία έκδοση (Limited) της δοκιμής μας, έχει σχεδόν τα πάντα, από συστήματα υποβοήθησης του οδηγού (αυτόματο φρενάρισμα, ειδοποίηση σε ακούσια αλλαγή λωρίδας, αναγνώριση σημάτων οδικής κυκλοφορίας, Hill Descent Control, ηλεκτρονικό σύστημα προστασίας από ανατροπή, ρυθμιζόμενο cruise control) έως αξεσουάρ άνεσης και εμφάνισης  (ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός-πίσω, ηλεκτρικούς/αναδιπλούμενους καθρέπτες, ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, αυτόματο κλιματισμό, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός-πίσω, σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής 7 ιντσών). Αυτό που λείπει είναι, ρεζέρβα (έστω και ασφαλείας), στοιχείο απαραίτητο ειδικά για ένα όχημα που τα καταφέρνει εκτός δρόμου και δυνατά φώτα που επίσης απαιτούνται σε σχέση και με τις επιδόσεις του κορυφαίου σε ισχύ Renegade.

Το «δικό μας» Renegade είχε και το προαιρετικό (+884 ευρώ) εξοπλιστικό πακέτο της ελληνικής αντιπροσωπείας, που περιλαμβάνει τον διαχύτη εμπρός, εσωτερικά μεταλλικά διακοσμητικά μαρσπιέ, αυτοκόλλητο στο καπό  και τα λογότυπα Jeep Performance Parts.

Κινητήρας 180 ίππων – Κιβώτιο 9 σχέσεων

Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας είχε τον πιο ισχυρό κινητήρα του μοντέλου, τον νέο βενζινοκινητήρα 1.3 Turbo (αντικαθιστά τον προηγούμενο 1.4 με τους 170 ίππους), ο οποίος ανήκει στην οικογένεια Fire Fly (Fiat) που πληρεί τις προδιαγραφές Euro 6d-TEMP, διαθέτοντας και φίλτρο μικροσωματιδίων. Με ισχύ 180 ίππων και ροπή 270 Nm, το 4κύλινδρο σύνολο συνδυάζεται με σύστημα 4x4 και το αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων της ZF, δίνοντας εντυπωσιακές (για την κατηγορία) επιδόσεις στο βάρους 1.430 κιλών αμάξωμα. Συγκεκριμένα, τα 100 χλμ/ώρα έρχονται από στάση σε 8,5 δεύτερα, ενώ η τελική ταχύτητα οριακά ξεπερνά το «φράγμα» των 200 χλμ/ώρα.

Στην πράξη το σύνολο κινητήρα – κιβωτίου διαφοροποιεί άμεσα και σβέλτα την κινητική κατάσταση του ογκώδους τετραγωνισμένου αμαξώματος, ανταποκρινόμενο από πολύ χαμηλές στροφές, γεγονός που διευκολύνει τις προσπεράσεις.

Βέβαια το αυτόματο κιβώτιο με τις 9 σχέσεις, που διευκολύνει στις εντός πόλης μετακινήσεις, έχει καθυστέρηση στις αλλαγές, ενώ μερικές φορές μένει (χωρίς προφανή λόγο) σε χαμηλότερη σχέση, με αποτέλεσμα να μένουν ψηλά οι στροφές, να ανεβαίνει ο θόρυβος και ταυτόχρονα να εκτοξεύεται η κατανάλωση, που έτσι κι αλλιώς έχει θέμα. Στα πολλά χιλιόμετρα της δοκιμής μας, παρά την άψογη λειτουργία του start/stop και τους ανοιχτούς δρόμους που κατά πλειοψηφία ακολουθήσαμε, η μέση κατανάλωση ήταν 9,7 λίτρα, αν και εύκολα μπορούσε να ανέβει στα 12-13. Ο πιεσμένος κινητήρας, το βάρος και το …αντιαεροδυναμικό σχήμα του Renegade, ευθύνονται –κατά την γνώμη μας- για αυτή την υπερβολή, που είναι και το πιο σημαντικό μειονέκτημα του αυτοκινήτου της δοκιμής μας. Από την άλλη η δυνατότητα επιλογής σχέσης στο κιβώτιο, χειροκίνητα με τον επιλογέα, είναι τόσο εκνευριστική (ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος είναι πολύ …αυστηρός), που καλό είναι να την ξεχνάμε.

Από την θέση του οδηγού

Η σφιχτή παραδοσιακή αίσθηση της ανάρτησης του Renegade παραμένει και είναι πολύ πιο χρήσιμη τώρα που έχουν βελτιωθεί οι επιδόσεις. Με περιορισμένες κλίσεις και ισορροπία ανάμεσα στο κτάτημα και την άνεση, το ψηλό/τετράγωνο SUV, έχει ουδέτερη οδική συμπεριφορά και υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, ενώ το τιμόνι του (πολύ καλύτερο από του Compass), δίνει επαρκή πληροφόρηση στον οδηγό, αν και κάπως αργό.

Στο δρόμο σου προκαλεί εντύπωση το «περπάτημα», που παρά ύφος της κατασκευής, είναι προσανατολισμένο -κυρίως- στον τομέα της άνεσης. Με ιδιαίτερα γεροδεμένο αμάξωμα, ποιότητα κύλισης και ελάχιστους θορύβους, απορροφά υποδειγματικά τις ατέλειες των δρόμων του και εμφανίζει ελάχιστες αναπηδήσεις μόνο σε κατσαρό οδόστρωμα. Εντός πόλης αποδεικνύεται ιδιαίτερα ευέλικτο παρά το έντονα «τυφλό σημείο» στην πίσω δεξιά γωνία.

Πάντως, στην υπερβολή θα προκύψει υπερστροφή και τότε ο οδηγός θα πρέπει να αφήσει το γκάζι και να ανοίξει την τροχιά του όσο γρήγορα μπορεί με το σχετικά αργό -για αυτές τις περιστάσεις- τιμόνι. Βέβαια, ένα όχημα με σχετικά μεγάλη απόσταση από το έδαφος δεν προδιαθέτει για σβέλτη οδήγηση, αν και εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα σύγχρονο SUV που έχει κυρίως αστικό προσανατολισμό. Δυνατά και ανθεκτικά αποδεικνύονται και τα φρένα, που όμως υστερούν σε αίσθηση και πρέπει ο οδηγός να τα συνηθίσει προκειμένου να τα εκμεταλλευτεί στο έπακρο.

Όμως, οι μεγάλες διαφορές του Renegade από τον συναγωνισμό (η πλειοψηφία του οποίου επιλέγει προσθιοκίνητες εκδόσεις), εντοπίζονται εκεί που τελειώνει η άσφαλτος, παρά το ότι το ύψος από το έδαφος είναι μόνο 16,6 εκ.

Η εμπλοκή της εξελιγμένης τετρακίνησης Selec-Terrain είναι άμεση και δεν αφήνει το βαρύ αμάξωμα εκτεθειμένο στα δύσκολα παρά τα «ασφάλτινα» (ευτυχώς υψηλού προφίλ) ελαστικά. Το σύστημα αποδεικνύεται αποτελεσματικό εκεί όπου τα περισσότερα SUV της εποχής, υποχωρούν. Όπλο για τις δυσκολίες είναι, η ιδιαίτερα κοντή 1η σχέση του αυτόματου κιβωτίου που ουσιαστικά αντικαθιστά το -ανύπαρκτο- κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού, σε συνδυασμό με τις γωνίες προσέγγισης (17,9), ράμπας (21,2) και διαφυγής (29,7) που επιτρέπουν την προσπέλαση δύσκολων εμποδίων χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια.

Από την πλευρά του, ο οδηγός θα πρέπει να επιλέξει από τον περιστροφικό επιλογέα (Jeep SelecTerrain) στην κονσόλα, το κατάλληλο στιλ οδήγησης, ως εξής:

- Auto: Για κίνηση και στους τέσσερις τροχούς, με συνεχή και πλήρως αυτόματη λειτουργία.

- Snow: Για επιφάνειες με χαμηλή πρόσφυση, όπως π.χ. γλίτσα, χιόνι.

- Sand: Για εκτός δρόμου διαδρομές με χαμηλή πρόσφυση, όπως αμμώδεις επιφάνειες.

- Mud: Για επιφάνειες που καλύπτονται με λάσπη ή βρεγμένο γκαζόν.

Στην συνέχεια, πατώντας με μέτρο το γκάζι το σύνολο του συστήματος μετάδοσης κάνει τη δύσκολη δουλειά, ενώ για τα πολύ δύσκολα, υπάρχει και η δυνατότητα κλειδώματος της τετρακίνησης (4WD Lock), η οποία θα φτάσει το Renegade σε μέρη απρόσιτα, όπου ελάχιστα SUV μπορούν να πλησιάσουν.

Δια ταύτα

Η ανανέωση της γκάμας των κινητήρων του Renegade, με αιχμή τον κινητήρα της δοκιμής μας, δημιουργεί πλεονεκτήματα στο μοντέλο, αλλά και περισσότερα ερωτηματικά στους υποψήφιους αγοραστές τους.

Οι τελευταίοι θα πρέπει πριν επιλέξουν κάποια από τις πολλές εκδόσεις του, να υπολογίσουν πως θα το χρησιμοποιήσουν κατά κύριο λόγο και μετά να επιλέξουν την βασική (από 18,900 ευρώ) έκδοση βενζίνης 1.0Τ 120 ίππων, ή την βασική (από 20.900 ευρώ) έκδοση diesel 1.6 MTJ 120 ίππων, ή την ακριβή (27.900 ευρώ) έκδοση της δοκιμής μας. Σε κάθε περίπτωση, η εργοστασιακή εγγύηση διαρκεί 4 χρόνια ή 160.000 χλμ, ενώ με το πρόγραμμα Jeep Freedom Days που «τρέχει» αυτές τις ημέρες, η αγορά γίνεται πιο συμφέρουσα και η πρώτη δόση θα καταβληθεί το 2021.\

Υπέρ

Σχεδίαση με προσωπικότητα

Γεροδεμένο αμάξωμα

Εξοπλισμός

Χώροι

Κινητήρας – Επιδόσεις

Οδική συμπεριφορά

Εκτός δρόμου δυνατότητες

Κατά

Λειτουργία αυτόματου κιβωτίου

Κατανάλωση

Έλλειψη ρεζέρβας

Αδύνατα φώτα

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, Β- SUV/Crossover

Διαστάσεις:  4.236 Χ 1.805 Χ 1.684 χλστ

Μεταξόνιο:  2.570 χλστ

Ύψος από το έδαφος:  166 χλστ

Βάρος:  1430 κιλά

Χώρος αποσκευών351 / 1297 λτ

Ρεζερβουάρ καυσίμων48 λτ

Κινητήρας: 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, τούρμπο, άμεσος ψεκασμός, 1.332 κ.εκ.

Ισχύς: 180 ίπποι / 5.750 σαλ

Ροπή (Nm @ σαλ): 270 / 1.750

Μετάδοση: Επιλεκτικά στους εμπρός ή στους τέσσερις τροχούς

Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο, 9 σχέσεων

Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων

Τροχοί: 215/60/17

Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι

Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση με κύκλο στροφής 11,1 μ.

Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα!: 8,5΄΄

Τελική ταχύτητα (χλμ/ώρα): 201

Κατανάλωση (δοκιμής): 9,7 λτ/100 χλμ

Εκπομπές CO2:  160 γρ/χλμ

Νίκος Τσάδαρης