Comms : Η HOL, η NOVA και η ελληνική αγορά των… 3 παικτών

ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΚΤΑΡΙΟ Β. ΝΩΤΗ

Η αναμενόμενη εξαγορά της Hellas On Line από τη Vodafone μόνο τυχαία δεν μπορεί να θεωρεί, σε ό,τι αφορά τη συγκυρία που πραγματοποιήθηκε. Ανεξάρτητα από το αν το τίμημα ήταν πράγματι χαμηλότερο του αναμενόμενου - όπως εκτιμούν αναλυτές της αγοράς -, το δεδομένο είναι πως η συγκεκριμένη κίνηση ήταν επιβεβλημένη για τον πολυεθνικό κολοσσό τηλεπικοινωνιών. Κι αυτό, διότι έτσι ενισχύει σημαντικά την παρουσία του στη σταθερή τηλεφωνία και το internet, όπου έδινε το "παρών" μόνο ως συνεργαζόμενος με τη HOL, αλλά και θέτει τις βάσεις για να προσθέσει ακόμα ένα προϊόν : την ψυχαγωγία, δηλαδή την παροχή υπηρεσιών συνδρομητικής τηλεόρασης. 

Στην ουσία, η Vodafone επιδιώκει άμεσα να αποκτήσει πακέτο 4-play, που στην ουσία έχει ήδη ο όμιλος ΟΤΕ, και - άλλωστε - είναι η τάση, προς την οποία κινούνται παγκοσμίως όλοι οι μεγάλοι των comms. Η εντολή, μάλιστα, έχει δοθεί εδώ και πολύ καιρό από τη βρετανική μητρική, καθώς θυγατρικές της στην Ευρώπη έχουν ήδη προχωρήσει σε τέτοιες εξαγορές. Άλλωστε, η HOL δίνει στη Vodafone της βάσης για κάτι τέτοιο, μέσω της υπηρεσίας hol my tv, με περιορισμένο αριθμό ταινιών. Όμως, όπως λένε έμπειροι παρατηρητές του κλάδου, "το θέμα είναι τι κεφάλαια θέλεις να διαθέσεις για να αναπτύξεις τέτοιου είδους υπηρεσίες", εννοώντας ότι μόνο αμελητέα δεν είναι η πλατφόρμα αυτή της Hellas On Line. 

Υπό αυτό το πρίσμα, η εξέλιξη αυτή έχει άμεση σύνδεση με τη Nova και τη Forthnet γενικότερα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αν δεν είχε γίνει το ένα, δε θα γινόταν το άλλο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε σε καμία περίπτωση ότι το χορό των προσφορών για τη Nova τον ξεκίνησε ο ΟΤΕ, είτε για λόγους ουσίας, είτε για λόγους στρατηγικής. 

Με άλλα λόγια, προχωράμε στη δημιουργία μιας αγοράς, που εξελίσσεται από πλήρως κατακερματισμένη σε απόλυτα συγκεντρωτική, και στην οποία θα υπάρχουν πολύ λίγοι παίκτες... όχι περισσότεροι από τρεις (OTE, Vodafone, Wind). Με αυτό το μοντέλο, τις υπηρεσίες της Nova θα τις χρησιμοποιούν - αν την αποκτήσουν - και οι δύο μέτοχοι της Forthnet - Vodafone και Wind κατέχουν το 40% σήμερα της εταιρείας -, ενώ μεγάλο ερώτημα αποτελεί το τι θα γίνει και η Cyta στην Ελλάδα.  

Σε κάθε περίπτωση, όλα αυτά συμβαίνουν σε μια περίοδο, όπου η αγορά κινητής δείχνει να ανακάμπτει πολύ αργά, αλλά σταθερά, καθώς το μέσο έσοδο ανά χρήστη εξακολουθεί να μειώνεται, αλλά με πιο ήπιους ρυθμούς (από διψήφια ποσοστά πέρυσι, σε μονοψήφια το πρώτο εξάμηνο). 

Οι εξελίξεις θα παραμείνουν καυτές μέχρι την τελική έκβαση του θρίλερ.