Εξαγωγές : Η κρίση έστρεψε εκτός συνόρων το βλέμμα των εταιρειών

Με το βλέμμα εκτός των ελληνικών συνόρων όλο και περισσότερο βρίσκονται οι επιχειρήσεις της χώρας μας. 

Η συρρίκνωση της ελληνικής αγοράς, που προκλήθηκε από την κρίση, και τα επεκτατικά σχέδια των επιχειρηματιών αύξησαν κατακόρυφα την τελευταία εξαετία τα εξαγωγικά σχέδια των εταιριών. 

Σύμφωνα με έρευνα και μελέτη της Eurobank, "ο εξαγωγικός προσανατολισμός της ελληνικής οικονομίας κρίνεται άκρως απαραίτητος και οι υγιείς επιχειρήσεις εργάζονται ήδη προς αυτή την κατεύθυνση".

Αναλυτικότερα :

  • Το 45% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι η εξαγωγική τους δραστηριότητα συμμετέχει σε ποσοστό μεγαλύτερο από 50% στο συνολικό τους τζίρο
  • 7 στις 10 επιχειρήσεις προβλέπουν αύξηση των εξαγωγικών δραστηριοτήτων τους μέσα στα επόμενα δύο έτη
  • 7 στις 10 επιχειρήσεις δραστηριοποιήθηκαν σε νέες αγορές μετά το 2008

Βασικότερα συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τον ανταγωνισμό των χωρών που εξάγουν, όπως ιεραρχούνται από τις επιχειρήσεις, είναι η ποιότητα και διαφοροποίηση των προϊόντων, καθώς και η τιμή πώλησης.

Οι επιχειρήσεις επενδύουν κατά προτεραιότητα στην ανάπτυξη νέων προϊόντων και στην επέκτασή τους σε νέες αγορές.
Ωστόσο, σύμφωνα πάντα με την έρευνα, δίνουν λιγότερη έμφαση σε θέματα, που σχετίζονται με τη συμμετοχή τους σε εκθέσεις, την προώθηση και την προβολή των προϊόντων τους μέσω π.χ. πρωτοβουλιών για την ανάπτυξη σχέσεων/δικτύου πελατών, διαφημιστικές καμπάνιες.

ΤΑ ΑΝΤΙΚΙΝΗΤΡΑ

Παρ΄ όλα αυτά, οι επιχειρήσεις εντοπίζουν δυστυχώς σημαντικά αντικίνητρα, που αφορούν :

  • Στο υφιστάμενο φορολογικό καθεστώς και το υψηλό κόστος δανεισμού 
  • Στην έλλειψη μηχανισμών υποστήριξης του εξαγωγικού προσανατολισμού της ελληνικής οικονομίας
  • Διοικητικά και γραφειοκρατικά εμπόδια, αποτέλεσμα υφιστάμενων εκτελωνιστικών και τελωνειακών διαδικασιών
  • Θέματα οργάνωσης και λειτουργίας της επιχείρησης, κυρίως στον τομέα του στρατηγικού σχεδιασμού

ΤΙ ΖΗΤΟΥΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ

Οι επιχειρήσεις προτείνουν, μάλιστα, συγκεκριμένες ενέργειες, που εκτιμούν ότι πρέπει να γίνουν για να υποστηριχθούν οι εξαγωγές τους. Πρόκειται για :

Θέματα σχετικά με τη διαχείριση γραφειοκρατικών διαδικασιών, καθώς και αλλά, που συνδέονται με τον εκσυγχρονισμό και την εξωστρέφειά τους, μέσω π.χ.

  • ενημέρωσης/πληροφόρησης/εκπαίδευσης για τις εξαγωγικές δραστηριότητες 
  • συνεργασία με ειδικούς συμβούλους για την καλύτερη δικτύωση με πελάτες 
  • παρουσίαση των επιχειρήσεων σε διεθνή forum