Οικονομία

ΔΕΣΦΑ: Μειώσεις στα τιμολόγια φέρνει ο εφοδιασμός των Βαλκανίων μέσω Ελλάδας

Οι αποθήκες φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι γεμάτες, τόνισε η διευθύνουσα σύμβουλος του Διαχειριστή

Μειώσεις στα τιμολόγια χρήσης των δικτύων μεταφοράς φυσικού αερίου, φέρνει τα επόμενα χρόνια η ανάδειξη της χώρας σε πύλη διαμετακόμισης φυσικού αερίου για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ο λόγος είναι ότι η αύξηση της χρήσης του συστήματος για εξαγωγή αερίου προς τα Βαλκάνια επιμερίζει το κόστος λειτουργίας του δικτύου σε περισσότερους χρήστες με αποτέλεσμα να μειώνεται η χρέωση ανά μεγαβατώρα που πληρώνουν οι καταναλωτές με τους λογαριασμούς αερίου. Ήδη, τα προκαταρκτικά αιτήματα χρήσης του ελληνικού δικτύου ξεπερνούν σε όγκο την κατανάλωση όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και ολόκληρης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Αυτό επεσήμαναν η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλλι και τα στελέχη της διοίκησης του Διαχειριστή. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν η μέση χρέωση που ήταν 1,78 ευρώ ανά μεγαβατώρα το 2022 και αυξήθηκε σε 2,1 ευρώ το 2023, υποχωρεί σε 19 ευρώ το 2024, 1,77 ευρώ το 2025, 1,73 ευρώ το 2026 και διαμορφώνεται σε 1,89 ευρώ το 2027. Είναι ενδεικτικό ότι βασική αιτία της αύξησης των τιμολογίων το 2023 ήταν κατά κύριο λόγο η μεγάλη πτώση της κατανάλωσης που προηγήθηκε, λόγω της ενεργειακής κρίσης και της αύξησης των τιμών.

Οι εξελίξεις στις ταρίφες αναμένονται παρά τις επενδύσεις ύψους 1,29 δισ. ευρώ που προβλέπονται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2023-2032, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων (1,24 δισ.) προγραμματίζονται την πρώτη τριετία.

«Η μείωση των τιμολογίων οφείλεται στο ότι τα νέα έργα θα χρησιμοποιηθούν και για διαμετακόμιση αερίου», ανέφερε ο διευθυντής Στρατηγικής & Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, Μιχάλης Θωμαδάκης. «Το κόστος αυξάνεται λόγω των επενδύσεων αλλά μειώνεται εξαιτίας των αυξημένων ποσοτήτων φυσικού αερίου που θα διακινούνται από το σύστημα».

Τα τιμολόγια του ΔΕΣΦΑ εγκρίνονται από την Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Ύδρευσης (ΡΑΑΕΥ) και αναπροσαρμόζονται κάθε χρόνο με βάση τα στοιχεία για τις καταναλώσεις, τις επενδύσεις και το επιτρεπόμενο έσοδο που ορίζει η Αρχή δεδομένου ότι η δραστηριότητα της μεταφοράς φυσικού αερίου είναι μονοπωλιακή.

Σαφείς ενδείξεις για το επίπεδο χρήσης του ελληνικού δικτύου από εταιρείες που ενδιαφέρονται να εξάγουν φυσικό αέριο μέσω Ελλάδας στα Βαλκάνια προέκυψαν από την πρώτη (μη δεσμευτική) φάση του market test που διεξήγαγε πρόσφατα ο ΔΕΣΦΑ στην οποία συμμετείχαν 27 εταιρείες εκ των οποίων το 45 % είναι εταιρείες με έδρα στην ΕΕ (το 37 % στην Ελλάδα) και οι υπόλοιπες τρίτων χωρών, Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν:

Στο τέλος του έτους με αρχές του 2024 θα διεξαχθεί η δεσμευτική φάση του market test από την οποία θα εξαρτηθεί ποιες επιπλέον επενδύσεις (πέρα από αυτές που περιλαμβάνονται στο εγκεκριμένο δεκαετές πρόγραμμα, όπως η διασύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία) θα προγραμματιστούν.

Απαντώντας σε ερωτήσει για την πορεία της αγοράς η κα Γκάλλι ανέφερε ότι: