Κόσμος

Δυο ποτήρια… θάνατο πίνουν οι Ευρωπαίοι κάθε μέρα

Και αυτή η ποσότητα αλκοόλ αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο καρκίνο του πεπτικού συστήματος και όχι μόνον

Μπορεί τα «δυο ποτηράκια την ημέρα» να μην ακούγονται σαν σημαντική ποσότητα αλκοόλ, όμως είναι η μέση κατανάλωση των Ευρωπαίων και ποσότητα που αυξάνει τον κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου κατά 21% καθώς και άλλων καρκίνων του πεπτικού συστήματος.

Σύμφωνα με τη νέα έκθεση της ευρωπαϊκής οργάνωσης γαστρεντερολόγων United European Gastroenterology, που προειδοποιεί για τον κίνδυνο θανάτου από την κατανάλωση αλκοόλ, καμία χώρα στην ΕΕ δεν έχει «ελαφριά» κατανάλωση αλκοόλ, δηλαδή λιγότερο από ένα ποτό τη μέρα.

Σύμφωνα με την έκθεση, η κατανάλωση αλκοόλ στην Ευρώπη είναι μεγαλύτερη από κάθε άλλη περιοχή του κόσμου. Πάνω από το ένα πέμπτο του ευρωπαϊκού πληθυσμού άνω των 15 ετών πίνει πολύ αλκοόλ τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Το αποτέλεσμα είναι ότι η Ευρώπη εμφανίζει το μεγαλύτερο διεθνώς ποσοστό ασθενειών και πρόωρων θανάτων που σχετίζονται με το αλκοόλ.

Η έκθεση αναφέρει ότι η μέση κατανάλωση αλκοολούχων ποτών και στις 28 χώρες της ΕΕ είναι «μέτρια» (ένα έως τέσσερα ποτά τη μέρα) και όμως είναι αρκετή σαν ποσότητα για να αυξήσει τον κίνδυνο τόσο του καρκίνου του εντέρου όσο και του οισοφάγου.

Οι πιο σκληροί πότες, που πίνουν περισσότερα από τέσσερα ποτά τη μέρα, αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο επίσης για άλλα τρία είδη καρκίνου (του παγκρέατος, του ήπατος και του στομάχου).

Αυτοί οι πέντε καρκίνοι είναι οι πιο συχνοί πεπτικοί καρκίνοι στον κόσμο, προκαλώντας σχεδόν τρία εκατομμύρια θανάτους ετησίως και αποτελώντας πάνω από το ένα τρίτο των συνολικών θανάτων από καρκίνο παγκοσμίως.

Παρά την έκταση του προβλήματος, η έκθεση αποκαλύπτει ότι δυστυχώς η συντριπτική πλειονότητα των Ευρωπαίων (περίπου το 90%), ενώ έχουν κατανοήσει τη σχέση τσιγάρου-καρκίνου, αγνοούν τη σχέση του αλκοόλ με τον καρκίνο.

Γι αυτό, οι Ευρωπαίοι γαστρεντερολόγοι ζητούν να ενταθούν οι προσπάθειες ενημέρωσης της κοινής γνώμης στην Ευρώπη και να αναληφθεί πολιτική δράση σε διάφορα «μέτωπα» (αύξηση τιμών προϊόντων αλκοόλ, μειωμένη πρόσβαση σε αυτά, πιέσεις στη βιομηχανία αλκοόλ για σαφή και υπεύθυνη σήμανση των προϊόντων της, αυστηρότεροι κανονισμοί για τη διαφήμισή τους κ.α.). Στόχος είναι να μειωθεί η κατανάλωση αλκοόλ και, μαζί της, τα περιστατικά καρκίνου του πεπτικού συστήματος.