Economist: Η “ιερή συμφωνία” του ΣΥΡΙΖΑ με την Εκκλησία

Τη στάση που θα κρατήσει ο ΣΥΡΙΖΑ απέναντι στην Εκκλησία σε περίπτωση που ανέλθει στην εξουσία εξετάζει σε άρθρο του το περιοδικό The Economist, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι πιθανότατα το κόμμα του Αλέξη Τσίπρα δε θα επέλεγε μία ευθεία σύγκρουση με την Εκκλησία.

Αναλύοντας το τι θα μπορούσε να σημαίνει ένας ενδεχόμενος διαχωρισμός Εκκλησίας-Κράτους, το δημοσίευμα αναφέρει: “i) Στέρηση από την ορθόδοξη Εκκλησία του συνταγματικά εγγυημένου ρόλου της ως 'κυρίαρχης θρησκείας' στην Ελλάδα, ii) τέλος στη συμφωνία ότι οι ιερείς και πολλοί άλλοι που εργάζονται στην Εκκλησία πληρώνονται από το Κράτος, iii) ξεκαθάρισμα και σε ορισμένες περιπτώσεις κατασχέσεις στην τεράστια και μη προσδιορισμένη ακίνητη περιουσία της Εκκλησίας, iv) τέλος στις προσευχές και στην εξομολογητική διδασκαλία, που αποτελούν μέρος της καθημερινότητας για σχεδόν όλους τους μαθητές στα δημόσια σχολεία, v) τέλος στις φοροαπαλλαγές για όλα τα θρησκευτικά ιδρύματα”.

Σίγουρα, σημειώνει ο Economist, υπάρχουν πολλοί αριστεροί στην Ελλάδα που θα ήθελαν να γίνουν όλα αυτά, όμως στην πραγματικότητα “η διαδικασία αυτή ίσως να μην επιταχυνθεί και τόσο με μία αριστερή κυβέρνηση”. Για ποιους λόγους;

Πρώτον, όπως επισημαίνεται στο άρθρο, η Εκκλησία έχει διαδραματίσει έναν σημαντικό ρόλο στην κρίση, παρέχοντας τροφή, φάρμακα και άλλα απαραίτητα σε ανθρώπους που αλλιώς θα ήταν εντελώς απελπισμένοι - “Στον ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να μην αρέσει αυτή η κατάσταση, αλλά δεν μπορεί να αλλάξει από τη μία μέρα στην άλλη”, σχολιάζει ο Economist.

Δεύτερον, οποιαδήποτε αλλαγή στο Σύνταγμα είναι μία επίπονη διαδικασία, ενώ η στέρηση όλων των προνομίων που απολαμβάνει η Εκκλησία και τα διάφορα μοναστήρια θα χρειαζόταν τεράστια πολιτική ενέργεια και χρόνο.

Ένας άλλος λόγος, επισημαίνει ο Economist, είναι ότι η Ελλάδα έχει μία παράδοση “θρησκευτικού αριστερισμού”, ανθρώπους δηλαδή που συνδυάζουν τη θρησκευτική πίστη με ριζοσπαστικές ιδεολογικές πεποιθήσεις, και παραθέτει το παράδειγμα του ιερέα Γεωργίου Πυρουνάκη, ο οποίος αντιστάθηκε στη χούντα και κατόπιν ζήτησε να τιμωρηθούν οι ιερείς που συνεργάστηκαν με το δικτατορικό καθεστώς.