Δυόμιση χρόνια στην ουρά για σύνταξη από το ΙΚΑ…

Προσπάθειες για τη διαχείριση των υποστελεχωμένων υπηρεσιών απονομής συντάξεων καταβάλλει το ΙΚΑ, καθώς οι συνθήκες που επικρατούν σήμερα στο ίδρυμα έχουν ως αποτέλεσμα εκατοντάδες συνταξιούχοι να αναμένουν έως και 2,5 χρόνια για να πάρουν τη σύνταξη τους.

Οι σημαντικές αλλαγές που επήλθαν στο συνταξιοδοτικό καθεστώς κατά τα τελευταία τρία έτη, έχουν  οδηγήσει στη σημαντική αύξηση αιτημάτων για συνταξιοδότηση. Ωστόσο, λόγω της πολυπλοκότητας των συνταξιοδοτικών ρυθμίσεων ο χρόνος έκδοσης συνταξιοδοτικών αποφάσεων έχει αυξηθεί και τα αιτήματα των ασφαλισμένων διεκπεραιώνονται με καθυστέρηση. Είναι ενδεικτικό ότι ακόμη και το προσωπικό του ΙΚΑ διαρκώς ενημερώνεται για  τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης υπό το πρίσμα του νέου συνταξιοδοτικού καθεστώτος, το χρόνο κατοχύρωσης ή θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού τους δικαιώματος.

Τα παραπάνω σε συνδυασμό με τη σημαντική μείωση του προσωπικού του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, λόγω του "πάγωματος" των προσλήψεων, των μαζικών αποχωρήσεων λόγω συνταξιοδότησης, αλλά και λόγω των πρόσφατων απολύσεων σε εκτέλεση δικαστικής απόφασης 500 επιτυχόντων του ΑΣΕΠ, έχουν δημιουργήσει μία κρίσιμη κατάσταση στη λειτουργία των υπηρεσιών συντάξεων με άμεση επίπτωση στο χρόνο απόκρισης της υπηρεσίας.

Είναι ενδεικτικό πως οι εισηγητές των Τμημάτων Απονομών Συντάξεων, παράλληλα με τα κύρια καθήκοντά τους που είναι η έκδοση συνταξιοδοτικών αποφάσεων, εργασία ιδιαίτερα απαιτητική λόγω της πολυπλοκότητας των συνταξιοδοτικών ρυθμίσεων, καλούνται να ανταποκριθούν σε καθημερινή βάση και στις επισκέψεις του κοινού.

Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι να έχει συσσωρευτεί μεγάλος αριθμός εκκρεμών συνταξιοδοτικών αιτημάτων που διογκώνεται με γεωμετρική πρόοδο. Η κατάσταση επιδεινώνεται διαρκώς, διότι η εργασία των εισηγητών, λόγω της πολυπλοκότητας των συνταξιοδοτικών ρυθμίσεων, απαιτεί χρόνο και συγκέντρωση και είναι αδύνατο να εκτελεστεί κατά τη διάρκεια της συναλλαγής.

Με αυτά τα δεδομένα ο χρόνος απόκρισης της υπηρεσίας στα εκκρεμή αιτήματα ήδη έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, παρά τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα προς την κατεύθυνση της μείωσης της επισκεψιμότητας, μέσω ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

Η Διοίκηση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, γνωρίζοντας τα σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν για τους πολίτες από την μακρόχρονη αναμονή μέχρι την έκδοση της συνταξιοδοτικής απόφασης και με δεδομένη την αδυναμία ενίσχυσης των Υποκαταστημάτων με επιπλέον προσωπικό, αποφάσισε τη λήψη των εξής μέτρων:

-Την εξαίρεση των υπηρεσιών Ανακεφαλαίωσης, Απονομών και Πληρωμών Συντάξεων των Περιφερειακών Μονάδων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ από τη συναλλαγή με το κοινό κατά μία ημέρα εβδομαδιαίως έως τις 21 Ιουλίου 2013, ώστε να εκτελούνται οι εν γένει εσωτερικές εργασίες που ενισχύουν το έργο της απονομής συντάξεων.

-Την πληροφόρηση του κοινού για τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης και για την πορεία της υπόθεσης θα γίνεται από υπάλληλο ή υπαλλήλους της Γραμματείας Συντάξεων. Σύντομα δε θα λειτουργήσει το Γραφείο Ενημέρωσης Πολιτών, όπου μεταξύ άλλων θα γίνεται η πληροφόρηση του κοινού για τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης.

-Οι επισκέψεις του κοινού στα γραφεία των εισηγητών, θα γίνονται μόνο κατόπιν ειδικής έγγραφης πρόσκλησης από τους ίδιους και μόνο για λόγους που δεν αφορούν προσκόμιση ελλειπόντων δικαιολογητικών.

-Σε κάθε περίπτωση προσκόμισης ελλειπόντων δικαιολογητικών ακόμη και στις περιπτώσεις που ζητούνται από τον ίδιο τον εισηγητή, αυτά θα κατατίθενται στο Πρωτόκολλο του υποκαταστήματος επί αποδείξει, ενώ δικαιολογητικά που δεν πρωτοκολλήθηκαν δεν θα γίνονται δεκτά.

- Τα στοιχεία του υπαλλήλου (εισηγητή) που χρεώνεται την υπόθεση, δεν θα γνωστοποιούνται στον ασφαλισμένο.

-Οι εναλλακτικοί τρόποι πληροφόρησης των ασφαλισμένων μέσω του διαδικτύου θα αναγράφονται και στο αποδεικτικό υποβολής αιτήματος για συνταξιοδότηση με σχετική υπόδειξη για εγγραφή στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες και λήψη "κλειδαρίθμου".