Οι κούκλες στις βιτρίνες αποκτούν διαστάσεις κανονικής γυναίκας

Μια σημαντική αλλαγή στο χώρο της μόδας, φαίνεται να αναδύεται τελευταία στις ΗΠΑ. Οι γνωστές σε όλους μας κούκλες των βιτρινών των καταστημάτων, αλλάζουν εμφάνιση. Οι λόγοι; Τι άλλο από εμπορικοί και οικονομικοί. Σε κάποιες βιτρίνες του Μαϊάμι έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους κούκλες με λουλουδένια τατουάζ, για να προσελκύσουν το στιλ της μέσης πελάτισσας που ψωνίζει από εκεί. Σε μαγαζιά της Νέας Υόρκης, υπάρχουν κούκλες με εμφανές το ηβικό τους τρίχωμα, παρά τα εσώρουχα που επιδεικνύουν. Μάλιστα, στην εταιρεία νυφικών φορεμάτων David, μια πολύ γνωστή φίρμα στην αμερικανική αγορά, οι κούκλες πρόσφατα απέκτησαν παχύτερους μηρούς, πιο πληθωρικό στήθος και φαρδύτερους γλουτούς, σε μια προσπάθεια να θυμίζουν περισσότερο ένα φυσιολογικό, καθημερινό γυναικείο σώμα. Άλλωστε, μια τέτοια κίνηση καθιστά ευκολότερο για τις υποψήφιες πελάτισσες να αποφασίσουν πώς θα τους πηγαίνει το φόρεμα που σκέφτονται να αγοράσουν.

Οι κούκλες των βιτρινών, γνωστές και ως "μανεκέν", είναι συνήθως πολύ ψηλές, πολύ αδύνατες και απρόσωπες. Άλλες φορές δεν έχουν κεφάλι, χέρια ή και πόδια-άλλοτε πάλι είναι απλώς ένας κορμός σώματος. Μέχρι το 1900 μάλιστα, το σύνηθες ήταν να εκτίθενται μόνο κορμοί, χωρίς άκρα. Η μαζική παραγωγή των ρούχων συνέβαλε στην έκθεση μανεκέν με πλήρη μέλη. Τα πρώτα μανεκέν που κατασκευάστηκαν ήταν φτιαγμένα από λιωμένο κερί και εμφάνιζαν λεπτομέρειες όπως μαλλιά, θηλές και δόντια. Τη δεκαετία του ’60, προστέθηκε η λεπτομέρεια στο μακιγιάζ και στα μαλλιά. Εκείνη την εποχή, συνηθιζόταν να φτιάχνονται μανεκέν κατά μίμηση γνωστών αστέρων της μόδας και του κινηματογράφου. Το 1970 η απεικόνιση της λεπτομέρειας ξεπέρασε κάθε προηγούμενο, καθώς άρχισαν να εμφανίζονται ρεαλιστικές πινελιές όπως ο αφαλός και κόκαλα της σπονδυλικής στήλης. Κατά τη δεκαετία του 1980 ξεκίνησε η μεταμόρφωση προς τα μανεκέν που σήμερα γνωρίζουμε.

Οι λόγοι για την επιλογή απλών μανεκέν είναι κυρίως οικονομικοί, καθώς οι συμβατικές κούκλες χωρίς πρόσθετα χαρακτηριστικά στοιχίζουν περί τα 350 δολάρια η μία, ενώ οι "ενισχυμένες" σχεδόν το τριπλάσιο. Η τελευταία τάση στο χώρο είναι μια εμφάνιση φυσικότερη και πιο "ανθρώπινη", και προς την κατεύθυνση αυτή στρέφονται οι εταιρείες ρούχων, εμπλουτίζοντας τις κούκλες όχι μόνο με τρίχωμα και καμπύλες, αλλά και με μακιγιάζ, περούκες-ακόμα και διάφορες πόζες. Εξάλλου, οι on-line αγοραστές αυξάνονται, οπότε πληθαίνουν και οι απαιτήσεις του αγοραστικού κοινού. Μάλιστα, σύμφωνα με στατιστικές ερευνών αγοράς ως προς την επίδραση για την αγορά ή όχι κάποιου ρούχου, οι καταναλωτές κατατάσσουν τρίτα τα μανεκέν, μετά από τους φίλους και την οικογένειά τους.

Η εταιρεία νυφικών David πάντως, πέρασε από ειδικό σκάνερ τα σώματα χιλιάδων γυναικών, προκειμένου να καταλήξει σε μια όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα για το μέσο γυναικείο σώμα. Τα αποτελέσματα απέκλιναν κατά πολύ φυσικά από ο,τι απεικονιζόταν εδώ και τρεις δεκαετίες στις βιτρίνες των καταστημάτων: η συνήθης αναλογία 36-26-36, με τις μεγάλες διαφορές στα επιμέρους σημεία, ανετράπη. Τα νέα μανεκέν υπακούν τις φυσικές αναλογίες, οι οποίες δεν παρουσιάζουν τόσο μεγάλη διαφορά, αλλά και κάτι ακόμα: εμφανίζουν τονισμένους τους γοφούς εις βάρος του στήθους (ενώ τα κλασικά μανεκέν έκαναν ακριβώς το αντίθετο). Η τάση για μια πιο ρεαλιστική (και εν τέλει φυσικότερη) αναπαράσταση του γυναικείου σώματος, έχει πάντως εκτοξεύσει τις πωλήσεις των εταιρειών.