Γιατί αυξήθηκαν μπαρ και καφετέριες στην Αθήνα τα τελευταία δύο χρόνια

Γιατί αυξήθηκαν μπαρ και καφετέριες στην Αθήνα τα τελευταία δύο χρόνια

H κίνηση που «απελευθέρωσε» την αγορά της εστίασης

Σημαντικά αυξημένος εμφανίζεται το τελευταίο χρονικό διάστημα ο αριθμός των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, ιδίως στο κέντρο της Αθήνας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο πεζόδρομος της οδού Τσακάλωφ στο Κολωνάκι, όπου ιδίως την τελευταία δύο χρόνια ξεκίνησαν να λειτουργούν  αρκετά νέα καταστήματα, είτε πρόκειται για καφετέριες, είτε για εστιατόρια και ταχυφαγεία.

Γράφει ο Γιώργος Λαμπίρης

Όπως ανέφερε στέλεχος του δήμου Αθηναίων, στο news.gr, από 17 Μαΐου του 2017, έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 1.000 γνωστοποιήσεις για έναρξη νέων επιχειρήσεων στο δήμο Αθηναίων. Σημειώνεται ότι μέσα στις 1.000 αυτές γνωστοποιήσεις περιλαμβάνονται και οι μεταβολές γνωστοποίησης, κατά την οποία δηλώνονται τα στοιχεία της παλιάς και της νέας επιχείρησης.

«Ανοίγει όποιος θέλει κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος πλέον. Αρκεί να πάρει βεβαίωση από το δήμο», σημειώνει χαρακτηριστικά το ίδιο πρόσωπο.

Η σημαντική αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων αυτής της μορφής, σύμφωνα με στέλεχος του δήμου Αθηναίων, αποτελεί συνέπεια των ευρωπαϊκών οδηγιών, βάσει των οποίων ψηφίστηκε ο νόμος 4442/2016 και εκ των υστέρων εκδόθηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση 16222 με ημερομηνία 17/5/2017. Εκεί ορίζεται ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να λειτουργήσει κάποιος κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος, καθότι και στην περίπτωση του νόμου, καθώς και στην περίπτωση της ΚΥΑ, διευκολύνεται σημαντικά η ίδρυση ενός καταστήματος με υγειονομικό ενδιαφέρον.

Η απλούστευση της διαδικασίας

Εάν για παράδειγμα θελήσει κάποιος να ανοίξει ένα καινούργιο μαγαζί επί της Πατησίων, υποβάλλει αίτηση στη δημοτική κοινότητα, στην οποία ανήκει η συγκεκριμένη διεύθυνση, λέγοντας ότι επιθυμεί να προχωρήσει στη σύσταση επιχείρησης υγειονομικού ενδιαφέροντος. Εκτός από τα κέντρα διασκέδασης, τους παιδότοπους και τα ίντερνετ καφέ, για όλες τις υπόλοιπες άδειες οι ενδιαφερόμενοι μπαίνουν στην ηλεκτρονική σελίδα του υπουργείου Οικονομίας Ανάπτυξης και Τουρισμού, ΟΠΣ-ΑΔΕ, όπου εκεί ο καθένας αφού έχει λάβει βεβαίωση από τη δημοτική κοινότητα ότι μπορεί να λειτουργήσει ένα κατάστημα αυτής της μορφής, την καταθέτει εκεί.

Η υπόθεση περιπλέκεται μόνο εάν κάποιος χρειαστεί να αλλάξει τη χρήση γης από εμπορικό κατάστημα σε κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος, κάτι που πρέπει να δηλώσει στο γραφείο ιστορικού κέντρου του υπουργείου Περιβάλλοντος, το οποίο έχει και τον τελευταίο λόγο.

Ωστόσο σύμφωνα με το νόμο, εάν κάποιος λάβει τη βεβαίωση από τη δημοτική κοινότητα, σε διάστημα πέντε μηνών, μπορεί να μπει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και να δηλώσει ότι θέλει να ανοίξει τέτοιο κατάστημα. Οι μοναδικές παράμετροι που περιορίζουν τη διαδικασία είναι ότι οφείλει να έχει πληρώσει  το παράβολο των 185 ευρώ και να μην εμφανίζει οφειλές στο δήμο, σύμφωνα με το άρθρο 285 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Σε αυτή την περίπτωση δεν μπορεί να λειτουργήσει το κατάστημα. Παρόλ’ αυτά ο εκάστοτε ενδιαφερόμενος έχει στη διάθεσή του 10 ημέρες για να διευθετήσει τις συγκεκριμένες δύο εκκρεμότητες.

 

Ο ρόλος του δήμου και του επίσημη ανταποκριτή του ΟΠΣ-ΑΔΕ

Μέχρι πρότινος και πριν το νέο νόμο ο δήμος είχε την υποχρέωση να διαβιβάζει το αίτημα για επιχείρηση υγειονομικού ενδιαφέροντος σε υγειονομικό, πυροσβεστική, αρμόδιο αστυνομικό τμήμα, δημοτική αστυνομία, υπηρεσίες δόμησης  (π.χ. γραφείο ιστορικού κέντρου Αθήνας ή υπηρεσία πολεοδομίας), στη δημοτική κοινότητα, στη διεύθυνση οικονομικών και στην πυροσβεστική.

Η μόνη διαδικασία που εμπίπτει πλέον  στους δήμους είναι ότι υφίσταται ένας επίσημος ανταποκριτής του ΟΠΣ-ΑΔΕ, ο οποίος αντλεί τις πληροφορίες από το ΟΠΣ-ΑΔΕ, εκτυπώνει τις γνωστοποιήσεις, είτε πρόκειται για αρχική, είτε για μεταβολή της γνωστοποίησης  και στη συνέχεια η πράξη διαβιβάζεται ηλεκτρονικά.

Ο νέος νόμος ορίζει επίσης ότι σταματά κάθε διαδικασία προσκόμισης δικαιολογητικών στους δήμους, οι οποίοι τα αρχειοθετούσαν μέχρι πρότινος. Ο κάθε επαγγελματίας διατηρεί αυτή τη στιγμή την υποχρέωση να φυλάσσει τα δικαιολογητικά της επιχείρησης και να είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμα σε περίπτωση ελέγχου.

Σημειώνεται τέλος ότι ακόμα και ο τρόπος αδειοδότησης για τη χρήση μουσικής, γίνεται με μία απλή γνωστοποίηση στο ΟΠΣ-ΑΔΕ.