Η κατάρρευση του επιχειρηματικού μοντέλου του σεφ Τζέιμι Όλιβερ

Η κατάρρευση του επιχειρηματικού μοντέλου του σεφ Τζέιμι Όλιβερ

Πώς οδηγήθηκε στο κλείσιμο των εστιατορίων του και σε ζημιές εκατομμυρίων στερλίνων

«Βαθιά θλιμμένος» δηλώνει ο Τζέιμι Όλιβερ μετά τα απανωτά χτυπήματα που δέχτηκε η «αυτοκρατορία» των 25 εστιατορίων του στη Μεγάλη Βρετανία, από τα οποία έκλεισαν όλα πλην τριών υποκαταστημάτων στο αεροδρόμιο του Γκάτγουικ που συνεχίζουν τη λειτουργία τους. Οι ειδικοί διαχειριστές, «σφράγισαν» τις επιχειρήσεις και τουλάχιστον 1.000 εργαζόμενοι έμειναν χωρίς δουλειά, την ώρα που αναζητείται αγοραστής. Οι 300 εργαζόμενοι στα εναπομείναντα εστιατόρια, παραμένουν «στον αέρα» καθώς δεν γνωρίζουν το εργασιακό τους μέλλον…

Ο 44χρονος Βρετανός σεφ, ευχαρίστησε το προσωπικό και τους προμηθευτές που «έδωσαν την καρδιά και την ψυχή τους» στα εστιατόρια, που άλλαξαν ουσιαστικά την εικόνα της εστίασης στο Νησί. «Εκτιμώ ιδιαίτερα πόσο δύσκολο είναι για όλους όσους επηρέασε αυτή η κατάσταση. Ξεκινήσαμε με τα Jamie’s Italian το 2008 επειδή θέλαμε να φέρουμε κάτι καινούργιο στις υπηρεσίες προς τα μέσα εισοδήματα, με πολύ καλά προϊόντα, υψηλά στάνταρντ για την εκτροφή των ζώων και μία εκπληκτική ομάδα που μοιράστηκε το πάθος μου για καλό φαγητό και άψογη εξυπηρέτηση. Και το καταφέραμε με επιτυχία», καταλήγει.

Ο sous chef που έφτασε να μαγειρεύει στο Βρετανό πρωθυπουργό

Ο Τζέιμι Όλιβερ εργαζόταν στο River Café στο Φούλαμ ως sous chef όταν τον «εντόπισε» ένα συνεργείο του τηλεοπτικού δικτύου BBC το 1997. Δύο χρόνια μετά ξεκίνησε τη δική του εκπομπή «The Naked Chef» ενώ το βιβλίο μαγειρικής του έγινε best seller στο Νησί, «αναγκάζοντας» τον τότε πρωθυπουργό Τόνι Μπλερ, να τον καλέσει για να του ετοιμάσει το γεύμα στη Ντάουνινγκ Στρητ.

Το 2002 λάνσαρε το εστιατόριο Fifteen στο Λονδίνο ενώ «μετακόμισε» στο Channel 4 με τη διάσημη σειρά εκπομπών-ντοκιμαντέρ «Jamie’s Kitchen». Με γοργά βήματα έχτισε μία επιχειρηματική αυτοκρατορία με εκδόσεις, τηλεοπτικές παραγωγές και εστιατόρια.

Το στήσιμο της «αυτοκρατορίας»

Το Jamie Oliver Restaurant Group περιλαμβάνει 22 εστιατόρια Jamie’s Italian, το Fifteen και το Barbecoa στο Λονδίνο και το Jamie’s Diner στο αεροδρόμιο του Γκάτγουικ. Σε αυτά πλέον τέθηκε ως ειδικός διαχειριστής η εταιρεία KPMG. Ωστόσο αυτό δεν επηρεάζει τα άλλα 61 καταστήματα (μεταξύ των οποίων 25 Jamie’s Italians και το Fifteen στην Κορνουάλη, τα οποία λειτουργούν με τη μέθοδο franchise. Όπως επίσης δεν επηρεάζει και τη δεκαετή συμφωνία με τον αμερικανικό προμηθευτή Aramark για τη λειτουργία franchise σε πανεπιστήμια, νοσοκομεία και άλλες τοποθεσίες στο Ηνωμένο Βασίλειο και στο εξωτερικό.

Η αλλαγή στο τοπίο της εστίασης και η «πτώση»

Ο Γουίλ Ράιτ, στέλεχος των διαχειριστών της KPMG αναφέρει: «Το τρέχον εμπορικό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις του τομέα της εστίασης είναι πιο δύσκολο από ποτέ. Οι υπεύθυνοι του Jamie Oliver Restaurant Group, έκαναν ό,τι μπορούσαν για να σταθεροποιήσουν την εταιρεία τους απέναντι στα αυξανόμενα κόστη και την εύθραυστη καταναλωτική εμπιστοσύνη. Εντούτοις, μετά από μία διαδικασία πωλήσεων που είχε στόχο να φέρει νέες επενδύσεις στις επιχειρήσεις αλλά απέτυχε, η ομάδα πήρε τη δύσκολη απόφαση να ορίσει διαχειριστές».

Τους τελευταίους μήνες, η εταιρεία αναζητούσε αγοραστές καθώς ο Όλιβερ είχε αποφασίσει να πουλήσει εν μέσω σκληρού ανταγωνισμού στην αγορά της casual εστίασης, την ώρα που άλλες μεγάλες αλυσίδες κλείνανε υποκαταστήματα. Κάποιοι πράγματι ενδιαφέρθηκαν να αγοράσουν, ο σεφ έβαλε προσωπικό κεφάλαιο 4 εκατ. στερλίνων για να στηρίξει τις επιχειρήσεις, αλλά τελικά δεν ολοκληρώθηκε κάποιο deal.

Οι τάσεις των καταναλωτών πλέον έχουν αλλάξει, με αποτέλεσμα full-service εστιατόρια, «τύπου» Jamie’s Italian, να βλέπουν κάθε χρόνο τις πωλήσεις τους να πέφτουν κατά 6%, αναφέρουν ειδικοί της αγοράς. Η οικονομική και πολιτική αβεβαιότητα στο Νησί, οδηγεί τους καταναλωτές σε πιο φθηνές λύσεις, σε φαγητό που προσφέρουν τα café ή σε μαγαζιά μέσα σε αγορές ή πολυκαταστήματα.

Οι πωλήσεις στο Jamie’s Italian «βυθίστηκαν» κατά 11% τον τελευταίο χρόνο, με 12 εστιατόρια να κλείνουν και 600 άτομα να μένουν χωρίς δουλειά…

Το 2015 ο διάσημος σεφ έκλεισε το τελευταίο κατάστημα της αλυσίδας με μαγειρικά σκεύη «Recipease» και δύο χρόνια μετά, το τελευταίο από τα θεματικά εστιατόρια του UnionJacks.

Τον Οκτώβριο του 2017, ο Όλιβερ αναγκάστηκε να σταματήσει την έκδοση του περιοδικού του «Jamie» μετά από 10 χρόνια. H επιχείρηση του Βρετανού υπέστη ζημιά 20 εκατομμυρίων στερλίνων το τελευταίο έτος και όλα δείχνουν ότι η επιχειρηματική «συνταγή» του Τζέιμι Όλιβερ «χάλασε» οριστικά. Εκτός και αν ο πετυχημένος σεφ, «μαγειρέψει» νέες ιδέες στο κεφάλι του.

 

5
σχόλια
  1. avatar Πειραιας

    Όλα για κάποιο λόγο γίνονται.
    Σίγουρα ο ιδιοκτήτης δεν είναι ο χαμένος. Αλίμονο στους υπαλλήλους του που έχασαν τη δουλειά τους...

  2. avatar GSEVASTOS

    Αλλάζουν οι τάσεις των πελατών και πρέπει να αφουγκράζεσαι το πρώτο και σίγουρο είναι ότι σε μεγάλες αλυσίδες ο έλεγχος σε όλους τους τομείς είναι πολύ δύσκολος.

  3. avatar lykmyt

    To 2012, είχα πάει στους Ολυμπιακούς του Λονδίνου και έκατσα για μεσημεριανό φαγητό σε ένα από τα εστιατόριά του. Παρόλο που όλα τα τραπέζια ήταν γεμάτα και τα εξυπηρετούσαν, εμένα δεν με εξυπηρέτησαν, λέγοντας μου, ότι το κατάστημα σερβίρει μόνο καφέ και σνακ (;!). Φυσικά υπήρχε ο σχετικό τιμοκατάλογος με τα γεύματα και όλοι γύρω μας έτρωγαν κανονικά γεύματα.
    Επιστρέφοντας στην Ελλάδα έκανα τα παράπονά μου στον Jamie Oliver μέσω e-mail και μου απάντησε ζητώντας συγγνώμη και αποστέλλοντας μου ένα εκπτωτικό κουπόνι 10 λιρών για όποιο κατάστημα επιθυμώ.
    Αυτά.

  4. avatar Paris

    Έκανε το λάθος και τα έβαλε με τα
    McDonald's τους κατηγόρησε για την ροζ ουσία που κατασκευάζουν το "μπιφτέκι" τους. Και η δήλωση από τα McDonald's είναι ότι δεν χρησιμοποιείται η ροζ ουσία στην Μεγάλη Βρετανία? Δηλαδή στον υπόλοιπο κόσμο μάλλον χρησιμοποιείται? ρωτάω απλά δεν κατηγορώ

  5. avatar Ενας απο τους λογους

    ειναι και η απληστία

Παρακαλούμε περιμένετε ...