Φάρμακα κατά της οστεοπόρωσης φρενάρουν τον καρκίνο στα οστά

Χιλιάδες ζωές των γυναικών θα μπορούσαν να σωθούν αφού οι επιστήμονες ανακάλυψαν έναν τρόπο για να σταματήσει η εξάπλωση του καρκίνου του μαστού στα οστά.

Οι ειδικοί ελπίζουν ότι το εύρημα θα μειώσει το ποσοστό των θανάτων που συνδέονται με την ασθένεια, η οποία επηρεάζει περισσότερους από 50.000 ανθρώπους στο Ηνωμένο Βασίλειο κάθε χρόνο.

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης, το Πανεπιστήμιο του Σέφιλντ και το Ίδρυμα Έρευνας του Καρκίνου (ICR) της Βρετανίας, εξήγησαν ότι πριν εξαπλωθεί ο καρκίνος του μαστού στα οστά, απελευθερώνει ένα ένζυμο που τα «προετοιμάζει» για την άφιξη των καρκινικών κυττάρων. Όμως διαπίστωσαν ότι υπάρχει ένα είδος φαρμάκων τα οποία σταματούν την εξάπλωση του καρκίνου. Το εύρημα αυτό αφορά σε έναν τύπο καρκίνου του μαστού που αντιπροσωπεύει το 30% των κρουσμάτων της νόσου και είναι δύσκολος στην αντιμετώπισή του. Ο λόγος για τα διφωσφονικά φάρμακα τα οποία χρησιμοποιούνται ήδη ως θεραπεία για την οστεοπόρωση.

Οι πρωτογενείς όγκοι στο στήθος θεραπεύονται με αφαίρεση με χειρουργική επέμβαση ή με στοχευμένη χημειοθεραπεία ή ακτινοθεραπεία. Αλλά όταν ο καρκίνος εξαπλώνεται σε άλλα μέρη του σώματος - μια διαδικασία γνωστή ως μετάσταση – τότε γίνεται ανίατος. Η συντριπτική πλειονότητα των θανάτων ασθενών με καρκίνου του μαστού (το 85%) οφείλονται στις μεταστάσεις του και ιδίως στις οστικές.

«Αυτή είναι μια σημαντική πρόοδος στον αγώνα κατά της μετάστασης του καρκίνου του μαστού, αυξάνοντας τις πιθανότητες επιβίωσης για χιλιάδες ασθενείς”, επεσήμανε ο επικεφαλής της μελέτης δρ Άλισον Γκάρτλαντ.

Η νέα ανακάλυψη, που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση «Nature», έγινε σε πειράματα σε κυτταρικές σειρές στο εργαστήριο και σε ποντίκια. «Είχαμε 100% αποτελέσματα. Από τα ποντίκια που δοκιμάσαμε, κανένα δεν ανέπτυξε μεταστατικούς όγκους”, είπε η Δρ. Γκάρτλαντ.
Μια σειρά από κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους έχει τώρα προγραμματιστεί, για να δοκιμαστεί το πόσο αποτελεσματικό είναι το φάρμακο, σε ένα μεγάλο αριθμό ασθενών.