Η έναρξη της εφηβείας σε ένα κορίτσι καθορίζεται από 100άδες γονίδια

H ηλικία κατά την οποία ένα κορίτσι "μπαίνει" στην εφηβεία ελέγχεται από τις εκατοντάδες γονίδια σύμφωνα με μία νέα επιστημονική μελέτη. Επίσης η ηλικία έναρξης της πρώτης περιόδου μπορεί να ποικίλλει ανάμεσα σε κόρες μέσα από την ίδια οικογένεια, λόγω γενετικών παραγόντων, αναφέρει η έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "Nature".

Επιστήμονες από 166 ιδρύματα ανέλυσαν το DNA περισσότερων από 180.000 γυναικών σε μία από τις μεγαλύτερες μελέτες του είδους της και βρήκαν ότι εκατοντάδες γονίδια εμπλέκονται στο χρονοδιάγραμμα της εφηβείας. Από τα ευρήματα της μελέτης φάνηκε ότι 123 γονίδια σχετίζονται με την εμφάνιση της πρώτης περιόδου στα κορίτσια. Έξι από αυτά τα γονίδια ανήκουν στην κατηγορία των "αποτυπωμένων", δηλαδή η δραστηριότητά τους καθορίζεται ανάλογα με το αν ο πατέρας ή η μητέρα έχει κληροδοτήσει αυτό το γονίδιο στο παιδί.

"Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι σε μια οικογένεια, ένας γονέας μπορεί να επηρεάζει περισσότερο από τον άλλον το χρονοδιάγραμμα της εφηβείας για τις κόρες τους", δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής Δρ. Τζον Πέρυ από το Πανεπιστημίο του Κέιμπριτζ και προσέθεσε ότι "έχουμε εντοπίσει περισσότερες από 100 περιοχές του γονιδιώματος που σχετίζονται με την εφηβεία, αλλά η ανάλυσή μας δείχνει ότι υπάρχουν πιθανότητες να είναι χιλιάδες".

Τα περισσότερα κορίτσια έχουν εμμηναρχή μεταξύ των ηλικιών 10 και 15, με μέσο όρο την ηλικία των 12-13 ετών, σύμφωνα με τους επιστήμονες. Όμως, πέρα από τα γονίδια, και άλλοι παράγοντες παίζουν ρόλο στην χρονική έναρξη της εφηβείας, όπως η διατροφή και η σωματική άσκηση. Οι ερευνητές λένε ότι η ηλικία που ξεκινά η πρώτη περίοδος σε μια γυναίκα συνδέεται με τον κίνδυνο χρόνιων ασθενειών.

"Η εμμηναρχή συνδέεται με την εξέλιξη των συνθηκών υγείας αργότερα στη ζωή των γυναικών, όπως ο διαβήτης, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και ο καρκίνος του μαστού", δήλωσε η Δρ. Τζόαν Μουραμπίτο από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης.