Το καλοκαίρι έχει μπει για τα καλά και οι πρώτοι ταξιδιώτες φτιάχνουν ήδη τις βαλίτσες τους για τις πρώτες αποδράσεις. Ποια είναι τα δικαιώματα των επιβατών που ταξιδεύουν με αεροπλάνο; Η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) δίνει απαντήσεις.
Όσοι ταξιδεύουν αεροπορικώς, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, αλλά και ενήμεροι για τα ακόλουθα:
Αν ο επιβάτης έχει εισιτήριο, πρέπει να φθάσει την καθορισμένη ώρα και να πραγματοποιήσει τον έλεγχο εισιτηρίου έγκαιρα. Αν η αεροπορική εταιρία, εφόσον ανήκει σε χώρα της ΕΕ, αρνηθεί την επιβίβαση λόγω έκδοσης υπεράριθμων εισιτηρίων, αντικατάστασης αεροσκάφους με μικρότερο και ασφάλειας επιβατών, ο επιβάτης έχει δικαίωμα:
- Αποζημίωσης από 250 ευρώ έως και 600 ευρώ, ανάλογα με τα χιλιόμετρα της πτήσης ή επιλογή μεταξύ επιστροφής της τιμής του εισιτηρίου και εναλλακτικής πτήσης.
- Διαμονή σε ξενοδοχείο, γεύματα και αναψυκτικά.
Αν η πτήση ακυρωθεί με ευθύνη της αεροπορικής εταιρίας τότε ο επιβάτης δικαιούται:
- Αποζημίωση, σύμφωνα με τα ανωτέρω αναφερόμενα ποσά, εκτός αν πριν το ταξίδι είχε εγκαίρως ενημερωθεί (δύο εβδομάδες νωρίτερα) ή μετά από ενημέρωση 1 με 2 εβδομάδες πριν του δόθηκε δυνατότητα εναλλακτικής μεταφοράς στον προορισμό του με διαφορά μικρότερη των 2 ωρών από την προγραμματισμένη πτήση ή τέλος, ενημερώθηκε λιγότερο από 1 εβδομάδα πριν, αλλά η πτήση που προτείνεται αναχωρεί το πολύ 1 ώρα μετά την προγραμματισμένη
- Διαμονή σε ξενοδοχείο, όταν μεσολαβεί διανυκτέρευση
- Γεύματα και αναψυκτικά.
Αν η πτήση καθυστερήσει περισσότερο των 2 ωρών για όλες τις πτήσεις μέχρι 1.500 χλμ, των 3 ωρών για πτήσεις εντός ΕΕ άνω των 1.500 χλμ και μέχρι 3.500 χλμ για όλους τους προορισμούς, των 4 ωρών για όλες τις άλλες πτήσεις τότε ο επιβάτης δικαιούται:
- Διαμονή σε ξενοδοχείο (διανυκτέρευση)
- Μεταφορά από και προς το αεροδρόμιο
- Δωρεάν γεύματα και αναψυκτικά.
Αν οι αποσκευές χάθηκαν ή καταστράφηκαν σε ένα αεροπορικό ταξίδι ο επιβάτης δικαιούται:
- Αποζημίωση 36,38 ευρώ ανά κιλό για ταξίδι στο εξωτερικό και 11,73 ευρώ ανά κιλό για ταξίδι στο εσωτερικό, ανάλογα με το βάρος των αποσκευών του, το οποίο σημειώνεται στο ειδικό χαρτάκι (ticket) που επικολλάται στο εισιτήριο.
- Στην περίπτωση που το περιεχόμενο των αποσκευών είναι μεγάλης αξίας είναι προτιμότερο και ασφαλέστερο να δηλώνεται πριν το ταξίδι, έτσι ώστε σε περίπτωση απώλειας ή καταστροφής να καταβληθεί αποζημίωση για ό,τι έχει δηλωθεί.
Αν κατά τη διάρκεια της πτήσης ο επιβάτης πάθει κάποιο ατύχημα, έχει δικαίωμα:
- Πλήρους αποζημίωσης από την αεροπορική εταιρία, χωρίς να έχει σημασία ο τόπος, όπου σημειώθηκε το ατύχημα.
- Προκαταβολής ποσών (το αργότερο μέσα σε 15 μέρες- όχι κατωτέρω των 20.000 ευρώ ανά επιβάτη σε περίπτωση θανάτου) προκειμένου να καλυφθούν τυχόν έξοδα που ενδέχεται να προκύψουν.
- Αν η ζημία προκλήθηκε εξ ολοκλήρου ή εν μέρει από αμέλεια του επιβάτη η αεροπορική εταιρεία ενδέχεται να περιορίσει την ευθύνη της ή και να απαλλαγεί από αυτήν
Διαφάνεια τιμών κατά την ηλεκτρονική κράτηση
Όταν η αγορά του εισιτηρίου γίνεται ηλεκτρονικά, η συνολική τιμή του, συμπεριλαμβανομένων των φόρων και των υποχρεωτικών συμπληρωματικών επιβαρύνσεων, πρέπει να είναι γνωστή εξ αρχής, έτσι ώστε να μπορεί ο αγοραστής να συγκρίνει τις τιμές μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και να κάνει τη σωστή επιλογή.
Εκτός από την τελική τιμή πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια οι εξής πληροφορίες: αεροπορικός ναύλος, φόροι, τέλη αεροδρομίου, καθώς και λοιπές επιβαρύνσεις, προσαυξήσεις ή τέλη (πχ για την ασφάλεια ή για τα καύσιμα).
Τυχόν προαιρετικά επιπλέον ποσά, πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια και να επισημαίνεται ο προαιρετικός χαρακτήρας τους.