Η ποιότητα… άργησε μια μέρα

Της Βίκης Βαμιεδάκη

Το αποτρόπαιο περιστατικό σε ξενοδοχείο της Κρήτης, με το 12χρονο παιδί και τον Ολλανδό ανιματέρ, έφερε στην επικαιρότητα άλλο ένα θέμα. Ποιοι εργάζονται και υπηρετούν τον ελληνικό τουρισμό;

Φυσικά οι γνωστοί αρμόδιοι – αναρμόδιοι και όλοι οι σοφοί συνάδελφοι των τηλεοπτικών καναλιών και των ραδιοφώνων έσπευσαν να πουν την άποψη τους. «Δεν ελέγχονται οι άνθρωποι που δουλεύουν στα ξενοδοχεία», «ανειδίκευτοι», «επικίνδυνοι», «σε ποιους εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας» και πόσα άλλα ακούστηκαν για το προσωπικό της βαριάς μας βιομηχανίας. Είδα ανθρώπους να κουνούν και πάλι το δάκτυλο προς όλους και να κάνουν φιγούρα, ενώ θα έπρεπε είτε να κάθονται σπίτια τους και να βλέπουν τούρκικα σίριαλ, ή να έχουν μεριμνήσει πολύ νωρίτερα για τα θέματα που τώρα κατηγορούν.

Πόσα κρυφά μυστικά έχει πια αυτή η χώρα; Πόσο εμβρόντητοι μείναμε όταν μάθαμε μόλις χτες, ότι τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα απασχολούν ανειδίκευτους και μάλιστα ξένους; Πόσο σοκ πάθαμε που ο δράστης ήταν Ολλανδός και – εκτός των άλλων – έκλεβε και μια θέση εργασίας απ’ τον έλληνα; Πόσο υποκριτές είμαστε και πάλι ως λαός λέω εγώ…

Ναι, έχουν το δικαίωμα οι έλληνες ξενοδόχοι να απασχολούν μαθητευόμενο προσωπικό, το οποίο όμως δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 17% του τακτικού προσωπικού και να μην ξεπερνά τα 40 άτομα. Ποιος το ελέγχει αυτό; Υπάρχουν αρμόδιες υπηρεσίες και κάνουν δειγματοληπτικούς – φυσικά – ελέγχους, γράφουν και πρόστιμα στους παραβάτες και όλα καλά. Και αυτό το «φυσικά» δεν το γράφω με καμιά δόση ειρωνείας. Τι άλλο δηλαδή πρέπει να κάνει το κράτος; Να βάλει έναν επόπτη σε κάθε ένα από τα 10.000 ξενοδοχεία και τα 40.000 ενοικιαζόμενα δωμάτια, επί 5-6 μήνες που διαρκεί η τουριστική σεζόν να μετρά κάθε μέρα εργαζόμενους και να τους ξεχωρίζει σε μαθητευόμενους και σε ειδικευμένους;

Βγαίνει εκπρόσωπος ξενοδόχων στην τηλεόραση και παραδέχεται ότι όλα τα καταλύματα προσλαμβάνουν άσχετους σε ευαίσθητες θέσεις όπως είναι η φύλαξη παιδιών; Και δεν το έχει καταγγείλει από το χειμώνα στους δικούς του φορείς, για να έχουν λάβει όλοι τα μέτρα τους;

Πόσους χωροφύλακες πρέπει να προσλάβει το κράτος; Ποιος είναι υπεύθυνος – πρώτος και πάνω από όλους – για την προάσπιση του δικού του επαγγέλματος; Δηλαδή αν εγώ είμαι κακός δημοσιογράφος και κάνω ζημιά στη δημοσιογραφία της χώρας, ποιος πρέπει να υπερασπιστεί το επάγγελμα και να βάλει κανόνες; Το κράτος ή ο επαγγελματικός μου φορέας και ο εργοδότης μου;

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων αντέδρασε ακαριαία στο συγκεκριμένο περιστατικό και διευκόλυνε πολύ την εξέλιξη της υπόθεσης με όποιο μέσο μπορούσε. Ήταν υποχρέωση της και το έπραξε. Γιατί έχει ανθρώπους σήμερα πια, σοβαρούς, με αντανακλαστικά και ευαισθησίες.

Το τι γίνεται μέσα στα ξενοδοχεία τους, το ξέρουν οι ξενοδόχοι καλύτερα από όλους. Ξέρουν επίσης πόσους παραπάνω «μαθητευόμενους» απασχολούν πολλοί συνάδελφοι τους. Γνωρίζουν άριστα ότι στην παροχή υπηρεσιών πάσχει η Ελλάδα – πάντα έπασχε – γιατί κανείς δεν έχει ασχοληθεί σοβαρά με αυτό το θέμα. Ένα ΤΕΙ όλο και όλο έχουμε για τον τουρισμό και ευτυχώς κάποιες καλές ιδιωτικές σχολές, όμως αυτό δεν φτάνει. Χρειάζεται σοβαρές και μακροχρόνιες επενδύσεις η παιδεία, αν θέλεις να πετύχεις.

Η αγωνία μας ως χώρα, είναι πόσους τουρίστες θα φέρουμε; Μα κύριοι δεν θα ξανάρθουν αν δεν περάσουν καλά. Θα δυσφημίσουν τη χώρα μας αν δεχτούν κακές υπηρεσίες. Και επιτέλους τι τουρίστες θέλουμε; Αυτούς που πληρώνουν χαρτζιλίκια για ένα 7ήμερο πακέτο και δεν τους νοιάζει αν θα σπάσουν και κάνα πόδι, ή αν θα τους στραβοκοιτάξει ο σερβιτόρος όταν θα ζητήσουν ένα ποτήρι νερό; Υποτίθεται ότι δεν θέλουμε τέτοιους.

Θέλουμε κυρίως από τους άλλους, τους καλούς, τους απαιτητικούς τουρίστες, που πληρώνουν. Εμ, δεν θα έρθουν με rebranding αυτοί οι τουρίστες. Γιατί δεν τους πείθει κανείς ότι απλά «άλλαξε ο Μανολιός και έβαλε τα ρούχα του αλλιώς». Και σαφώς εκνευρίζονται πολλοί που αυτό, το ζήτησαν οι τουριστικοί επιχειρηματίες πριν από λίγες μέρες από τον πρωθυπουργό. Ζήτησαν και άλλα βέβαια αλλά με αυτό το περιστατικό στο προσκήνιο, το rebranding μοιάζει με δέντρο μπροστά στο δάσος…

Αν θέλουμε ποιοτικό τουρισμό, πρέπει να παρέχουμε ποιοτικές υπηρεσίες. Απλά πράγματα. Τους κανόνες πρέπει να τους βάλει πρώτος ο τουριστικός κόσμος και οι επιχειρηματίες και μετά το κράτος. Η ανεκτικότητα όλων στην παραβίαση ακόμα και των ελάχιστων κανόνων που υπάρχουν, πρέπει να σταματήσει. Τα κόμματα επίσης της αντιπολίτευσης θα πρέπει να ασχοληθούν λίγο πιο σοβαρά με το θέμα και να πάψει το μόνιμο αίτημα τους να είναι το ότι οι αλλοδαποί μαθητευόμενοι στα ξενοδοχεία παίρνουν μισθούς πείνας. Αν έπαιρναν δηλαδή αμοιβές αστροναύτη, θα λυνόταν το θέμα;

Όχι άλλα παρατεταμένα επικριτικά δάκτυλα από εκείνους που ούτε κάνουν τίποτα, ούτε έχουν κάτι να προτείνουν. Μόνο δουλειά, σοβαρή, σύγχρονη και σεβασμός σε όλα αυτά τα εκατομμύρια των τουριστών που καλούμαστε και φέτος να διαχειριστούμε το πολύτιμο, ελάχιστο, ελεύθερο χρόνο και τα χρήματα τους. Οι διακοπές είναι ανάγκη και όχι πολυτέλεια…

[email protected]