Οι νέες ταινίες της εβδομάδας στους κινηματογράφους

Από τη Γερμανία η καλύτερη ταινία της εβδομάδας: «Το τραγούδι του Φοίνικα», ψυχολογικό θρίλερ του Κρίστιαν Πέτζολντ, με φόντο το κατεχόμενο Βερολίνο του 1946. Για τους λάτρεις της κατασκοπικής δράσης «Ο άνθρωπος του Νοέμβρη» με τον Πιρς Μπρόσναν και για τα παιδιά «Σον το πρόβατο: η ταινία», animation με χιούμορ και για ενηλίκους. Και μία επική περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας με προδιαγραφές blockbuster: «Η τριλογία της απόκλισης: Ανταρσία». Βγαίνουν επίσης το ντοκιμαντέρ «Το αλάτι της γης» των Βιμ Βέντερς και Τζουλιάνο Ριμπέιρο Σαλγάδο και το “Amore mio”, ελληνική κωμωδία του Χρήστου Δήμα.
 

Το τραγούδι του Φοίνικα *** ½

(Phoenix)
Δραματική – Διάρκεια 98’ – Γερμανία, Πολωνία
Σκηνοθεσία: Κρίστιαν Πέτζολντ
Παίζουν: Νίνα Χος, Ρόναλντ Ζέρφελντ, Νίνα Κούντζεντορφ, Μίκαελ Μέρτενς, Ίμογκεν Κόγκε
 

 
Εξαιρετική ιδέα! Μία επιζήσασα από το Άουσβιτς αλλάζει το παραμορφωμένο της πρόσωπο με πλαστική εγχείρηση και αναζητά τον άντρα της που, όπως της είπαν, την πρόδωσε στα Ες Ες. Όταν η Νέλι βρίσκει τον Τζόνι κάπου στο κατεχόμενο Βερολίνο του 1946, εκείνος δεν την αναγνωρίζει και της ζητά να παραστήσει, λόγω ομοιότητας, τη νεκρή –όπως τη θεωρεί – σύζυγό του, προκειμένου να διεκδικήσει την περιουσία της. Δηλαδή, να υποδυθεί τον εαυτό της. Ένα σεναριακό εύρημα που θα είχε ενθουσιάσει τον Άλφρεντ Χίτσκοκ στηρίζει ένα δραματικό θρίλερ όπου ψυχές αναπλάθονται και συναισθήματα αναζωπυρώνονται μέσα στη σκιά της αμφιβολίας. Η Νέλι είναι ψυχικά νεκρωμένη, όπως δηλώνει στην καλύτερη φίλη της που την πιέζει να φύγει από αυτή την καταραμένη για τους Εβραίους χώρα και να εγκατασταθεί μόνιμα στο Τελ Αβίβ. Όμως εκείνη, αντί να βγάλει εισιτήριο για την Παλαιστίνη μετακομίζει στο διαμέρισμα του Τζόνι και μεταμορφώνεται σταδιακά σε Νέλι –δηλαδή στον παλιό της εαυτό- κάτω από τις οδηγίες του. Το ζητούμενο είναι να μπορέσει να παίξει πειστικά τον ρόλο της μπροστά στους κοινούς γνωστούς τους, όταν θα κατέβει από ένα τρένο με προέλευση την Πολωνία. Ουσιαστικά μπαίνει στο στόμα του λύκου, ρισκάροντας ακόμα και τη ζωή της σε περίπτωση που ο επίδοξος απατεώνας ανακαλύψει την πραγματική της ταυτότητα. Τόσο επιτακτική είναι η επιθυμία της να διαπιστώσει τα αληθινά συναισθήματα εκείνου που η ανάμνησή του την κράτησε ζωντανή στο στρατόπεδο εξόντωσης. Το παιχνίδι της διπλής εξαπάτησης εξελίσσεται σε ένα έξοχα στημένο δράμα δωματίου για δύο πρόσωπα, με τη Νέλι να ξαναγεννιέται από τις στάχτες της όπως ο Φοίνικας του τίτλου και τον Τζόνι να μαγεύεται από αυτή την μυστηριώδη γυναίκα. Ο Κρίστιαν Πέτζολντ (“Yella”, “Barbara”) διευθύνει με μαεστρία τη σχεδόν μόνιμη πρωταγωνίστριά του Νίνα Χος και τον Ρόναλντ Ζέρφελντ σε μία καθηλωτική ερμηνευτική μονομαχία. Η εποχή αποδίδεται άψογα με εικαστικούς «δανεισμούς» από ταινίες του ’40 και του ‘50. Καστανόχρωμη παλαιομοδίτικη φωτογραφία και εξπρεσιονιστικοί φωτισμοί. Τοπίο ολέθρου το βομβαρδισμένο Βερολίνο, υποβλητικά ατμοσφαιρικό το καμπαρέ, απειλητικοί οι δρόμοι με τους μεθυσμένους Αμερικανούς στρατιώτες. Σαφείς οι κινηματογραφικές αναφορές. Ξεκινούν από τον «Τρίτο άνθρωπο» και φτάνουν ως το «Μπερλίνερ Αλεξάντερπλατς», με ενδιάμεσους σταθμούς τον Χίτσκοκ και τον Κιούκορ. Αν παραβλέψουμε μία κάποια συναισθηματική αποστασιοποίηση και μία βασική σεναριακή απιθανότητα –από την οποία όμως εξαρτάται όλη η ιστορία- τότε έχουμε μία πανέμορφη σινεφιλική ταινία.
 
 

Ο άνθρωπος του Νοέμβρη ** ½

 
(The November Man) 
Κατασκοπική – Διάρκεια 108’ – ΗΠΑ
 
Σκηνοθεσία: Ρότζερ Ντόναλντσον 
Παίζουν: Πιρς Μπρόσναν, Λουκ Μπρέισι, Όλγκα Κιριλένκο, Λαζάρ Ριστόφσκι, Μπιλ Σμίτροβιτς
 

 
Ένας αποστρατευμένος κατάσκοπος επιστρέφει στην ενεργό δράση για να βρεθεί στο επίκεντρο μίας διεθνούς συνωμοσίας. Κοσμοπολίτικη η διαδρομή του, από το Μαυροβούνιο και τη Λωζάνη ως τη Μόσχα και το Βελιγράδι. Ο Πίτερ Ντέβερο αναλαμβάνει, για λογαριασμό ενός παλιού του συντρόφου στη CIA, να εντοπίσει μία μάρτυρα που έχει στοιχεία για τα εγκλήματα πολέμου που διέπραξε στην Τσετσενία ο υποψήφιος πρόεδρος της Ρωσίας. Κάτι πηγαίνει στραβά και ο Ντέβερο έρχεται αντιμέτωπος με έναν πρώην προστατευόμενό του. Την απάντηση σε ένα καλά κρυμμένο μυστικό φαίνεται πως την έχει μία κοινωνική λειτουργός. Κατασκοπική περιπέτεια παλιού τύπου που χρησιμοποιεί γνωστά μοτίβα του είδους, κατά κόρον. Δολοπλοκίες των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών εν αγνοία του προέδρου των ΗΠΑ, σύγκρουση δασκάλου με μαθητή, γυναίκες-αινίγματα, εσωτερικές προδοσίες, παλιές αμαρτίες. Ο Ρότζερ Ντόναλντσον, βετεράνος σκηνοθέτης ταινιών δράσης, παλεύει να αντισταθμίσει με πυρετώδεις ρυθμούς και αδρή σκιαγράφηση του κεντρικού χαρακτήρα την βαρυφορτωμένη και αρκετά μπερδεμένη ίντριγκα. Ο Ντέβερο, ήρωας ψυχροπολεμικού μυθιστορήματος του ’70 που σερβίρεται ξαναζεσταμένο και προσαρμοσμένο στην εποχή μας, είναι, όπως τον υποδύεται ο Πιρς Μπρόσναν, μία πολεμική μηχανή με ευστροφία Τζέιμς Μποντ και καθαρά συναισθήματα. Εκδικητής με αιτία και με περίσσευμα ανθρωπιάς. Συμπαθέστατος μέσα στις αντιφάσεις του. Για μία ακόμα φορά, ένας καλός ηθοποιός σώζει μία προβληματική ταινία.
 
 

Σον το πρόβατο: Η ταινία **

(Shawn the Sheep Movie)
Animation – Διάρκεια 85’ – ΗΠΑ, Γαλλία
 
Σκηνοθεσία: Μαρκ Μπέρτον, Ρίτσαρντ Στάρτζακ
 

 
Τα πρόβατα το’ σκασαν κατά το «Οι κότες το’ σκασαν», από τους ίδιους δημιουργούς. Κινηματογραφική μεταφορά επιτυχημένης τηλεοπτικής σειράς με τη μέθοδο stop- motion που δίνει ρεαλιστικό όγκο σε πλαστικές φιγούρες. Ο άτακτος Σον παρασύρει το υπόλοιπο κοπάδι και τα τσοπανόσκυλα σε μία απόδραση στη μεγαλούπολη, που εξελίσσεται σε περιπετειώδες θρίλερ, καθώς καιροφυλακτούν ο σχιζοφρενής μπόγιας με το τρυπάνι και άλλοι επικίνδυνοι τύποι. Εξίσου επεισοδιακή θα είναι η επιστροφή στην ασφάλεια του αγροκτήματος. Θεότρελο animation χωρίς λόγια, αφού δεν υπάρχουν διάλογοι και τα πάντα εκφράζονται με αστεία επιφωνήματα. Αρκούντως σουρεαλιστικό και καθόλου πολιτικά ορθό, θα διασκεδάσει και τους μεγάλους με το σκοτεινούτσικο χιούμορ του –που δεν είναι, ωστόσο, ακατάλληλο για ανηλίκους- και τους sui generis χαρακτήρες του. Η οικογενειακή ταινία της εβδομάδας.
 

Η τριλογία της απόκλισης: Ανταρσία * ½

(The Divergent Series: Insurgent)
Επιστημονικής φαντασίας – Διάρκεια 119’ – ΗΠΑ
 
Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Σβέντκε
Παίζουν: Σεϊλίν Γούντλι, Θίο Τζέιμς, Μάιλς Τέλερ, Οκτάβια Σπένσερ, Ζόε Κράβιτς, Κέιτ Ουίνσλετ, Ναόμι Ουότς, Άσλεϊ Τζαντ
 

 
Δυστοπικό θρίλερ επιστημονικής φαντασίας, κάτι σε «1984» του Τζορτζ ‘Οργουελ για έφηβους θεατές των multiplex, με καστ που περιλαμβάνει μερικούς από τους περισσότερο υποσχόμενους ηθοποιούς της νεότερης γενεάς. Δεύτερο μέρος μία τριλογίας, βασισμένης σε διεθνές μπεστ σέλερ. Όσοι δεν έχουν δει την πρώτη ταινία, θα αργήσουν να καταλάβουν ποιοι είναι και τι επιδιώκουν οι πολλοί χαρακτήρες. Ωστόσο το στόρι είναι απλό. Σε ένα μετα-αποκαλυπτικό Σικάγο, διαιρεμένο σε αλληλοσπαρασσόμενες φατρίες, μία νεαρή επαναστάτρια αμφισβητεί τη δικτατορική εξουσία. Αποπειράται να σκοτώσει τη σιδηρά κυρία, συλλαμβάνεται και υποβάλλεται σε μία βασανιστική διαδικασία προσομοίωσης, που θα τη βοηθήσει να ξεπεράσει τα τραύματα του παρελθόντος της. Αφελής πολιτική αλληγορία αλά “The hunger games” – που είναι σαφώς ανώτερα- με εντυπωσιακά ψυχεδελικά εφέ και απίστευτες σεναριακές ευκολίες. Όποτε οι ήρωες φτάνουν σε θανάσιμο αδιέξοδο, επεμβαίνουν ως από μηχανής θεοί οι σύμμαχοί τους, εύρημα που επαναλαμβάνεται κουραστικά. Με αποτέλεσμα, το Νο 2 μίας μεγάλης εμπορικής επιτυχίας να μην κρατά στο ελάχιστο τις υποσχέσεις για μία συναρπαστική ταινία δράσης που δίνει το τρέιλερ.