Κλήση Βαρουφάκη στην εξεταστική για τα μνημόνια ζητά η ΝΔ

Αίτημα για κλήση του πρώην υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Βαρουφάκη, στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για τη διερεύνηση και διαλεύκανση των συνθηκών και των ευθυνών που οδήγησαν στην υπαγωγή της Ελλάδας στο καθεστώς των Μνημονίων και της επιτήρησης και για κάθε άλλο ζήτημα που σχετίζεται με την εφαρμογή και υλοποίηση των Μνημονίων, κατέθεσε η ΝΔ.

Οι τέσσερις βουλευτές της ΝΔ - μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής, Χαράλαμπος Αθανασίου, Σάββας Αναστασιάδης, Μάκης Βορίδης, Χρήστος Σταϊκούρας, κατέθεσαν προς την Επιτροπή το σχετικό αίτημα επικαλούμενοι πράξεις και παραλείψεις του κ. Βαρουφάκη κατά το διάστημα της θητείας του επισημαίνοντας πως εμπίπτουν με το προς εξέταση αντικείμενο και το ερευνητικό εύρος της Επιτροπής καθόσον συνέχεται με την ολοκλήρωση του δεύτερου προγράμματος χρηματοδοτικής στήριξης της χώρας.

Ως εκ τούτου, οι βουλευτές της ΝΔ, αιτούνται να γίνει δεκτό το αίτημά τους και να εξεταστεί κατά προτεραιότητα ο πρώην υπουργός και κυρίως για να καταστεί σαφές εάν οι πράξεις του έγιναν εν γνώσει του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης. 

 

Διαβάστε ολόκληρη την επιστολή:

Αξιότιμε κ. Πρόεδρε,

Αιτούμαστε την κλήση σε εξέταση του πρώην Υπουργού Οικονομικών κ. Ιωάννη Βαρουφάκη για τους ακόλουθους λόγους:
Ο ανωτέρω διετέλεσε Υπουργός Οικονομικών μετά τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015, έως την 6η Ιουλίου 2015. Σε όλο αυτό το διάστημα, διαχειρίστηκε τη διαπραγμάτευση της χώρας μας με την Τρόικα, τους τρεις θεσμούς, δηλαδή το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς εκ της θέσεως του, ως Υπουργός Οικονομικών, που συμμετείχε σε όλα τα Eurogroup, είχε αποφασιστικό ρόλο στο πλαίσιο των συζητήσεων με τους εταίρους.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, προκύπτει με σαφήνεια ότι ο πρώην Υπουργός Οικονομικών:

α) Eίχε συστήσει, σύμφωνα με δημοσιεύματα, ομάδα στο Υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να εξετάσει εναλλακτικό σχέδιο απομάκρυνσης της χώρας από την Ευρωζώνη και έκδοσης, αρχικώς, παραλλήλου και, εν συνεχεία, εθνικού νομίσματος, κατά τα λεγόμενά του, μάλιστα, εν γνώσει του Πρωθυπουργού. Για την υλοποίηση μάλιστα του λεγόμενου Plan B χρησιμοποιούσε ομάδα συνεργατών και εν αγνοία των υπηρεσιών επεξεργαζόταν σχέδια λειτουργίας παρατραπεζικού συστήματος με τη χρήση των ΑΦΜ, το οποίο θα λειτουργούσε καταρχήν μέσα στο ευρώ με τη δυνατότητα να μετατραπεί σε προπομπό της νέας Δραχμής, όπως και ο ίδιος αποδέχθηκε σε διάλογο με επενδυτές και στελέχη διεθνών hedge funds στις 16 Ιουλίου 2015, στο πλαίσιο διεθνούς φόρουμ που ασχολείται με αναλύσεις.

β) Δεν έλαβε τα απαιτούμενα μέτρα προκειμένου η χώρα να μη βρεθεί εκτός χρηματοδοτικής στήριξης. Συγκεκριμένα, στις 20 Φεβρουαρίου 2015, είχε υπογράψει τετράμηνη παράταση του τότε υφιστάμενου προγράμματος χρηματοδότησης (δανειακής σύμβασης και Μνημονίου) έως τις 30 Ιουνίου 2015 και εάν ως τότε δεν ολοκληρώνονταν οι διαπραγματεύσεις, η χώρα θα βρισκόταν στο κενό. Δηλαδή, χωρίς πρόγραμμα στήριξης, σε καθεστώς χρεωκοπίας και με τις τράπεζες, μη έχοντας στήριξη από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μέσω του μηχανισμού έκτακτης παροχής ρευστότητας (ELA), σε υποχρεωτική τραπεζική αργία και με την επιβολή capital controls, με απρόβλεπτες συνέπειες για την Ελληνική οικονομία. Όλοι αυτοί οι κίνδυνοι τελικά εκδηλώθηκαν λόγω των πράξεων και παραλείψεων του συγκεκριμένου Υπουργού.

γ) Οδήγησε την Ελληνική οικονομία, ως Υπουργός Οικονομικών, με την διαπραγματευτική του τακτική (δημιουργική ασάφεια) και την ενσυνείδητη κωλυσιεργία και παρακώλυση των διαπραγματεύσεων με την Τρόικα, σε κατάρρευση.

Το ανωτέρω επιβεβαιώνεται από τα εξής γεγονότα κατά το τελευταίο εξάμηνο:

Η οικονομία επέστρεψε στην ύφεση, μετά την ανάκαμψη του 2014.

Η ανεργία αυξάνεται και πάλι, μετά τη μικρή μείωσή της το 2014.

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος έχει «κατρακυλήσει».

Το διαφορικό επιτόκιο (spread) των Ελληνικών ομολόγων εκτινάχθηκε σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.

Το κόστος δανεισμού του Δημοσίου, μέσω των εκδόσεων εντόκων γραμματίων 3μηνης και 6μηνης διάρκειας, έχει αυξηθεί.

Ο δείκτης του Χρηματιστηρίου, το τελευταίο εξάμηνο, και πριν το κλείσιμό του, καταγράφει σημαντικές απώλειες, με κόστος για το Δημόσιο από την απώλεια αξίας μετοχών του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στις συστημικές τράπεζες.

Η δημόσια οικονομία έχει αποσταθεροποιηθεί και τα φορολογικά έσοδα έχουν καταρρεύσει.

Η «εσωτερική στάση πληρωμών» διευρύνεται και διογκώνεται με την υποεκτέλεση των δαπανών του Προϋπολογισμού και την αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου.

Η Κυβέρνηση έχει «σκουπίσει» τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, έχοντας προχωρήσει και σε εσωτερικό αναγκαστικό δανεισμό.

Η σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού τομέα, που είχε επιτευχθεί τα προηγούμενα χρόνια, έχει πλέον διαταραχθεί λόγω της συνεχούς εκροής καταθέσεων και της αύξησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων και, τελικά, λόγω της επιβολής της τραπεζικής αργίας και των capital controls.

Οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας έχουν διογκωθεί και η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους έχει επιδεινωθεί δραματικά, καθώς πλέον κατέστη αναγκαία η σύναψη νέου δανείου ύψους 86 δισ. ευρώ με επαχθείς όρους, εκ των οποίων τα 25 δισ. ευρώ θα αφορούν τη στήριξη του τραπεζικού συστήματος.

Η χώρα δεν εκπλήρωσε έγκαιρα τις δανειακές της υποχρεώσεις προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Το αίτημά μας αυτό είναι συναφές με το προς εξέταση αντικείμενο της Επιτροπής μας καθόσον συνέχεται με την ολοκλήρωση του δεύτερου προγράμματος χρηματοδοτικής στήριξης που εμπίπτει στο ερευνητικό εύρος της Επιτροπής.

Κατόπιν των ανωτέρω,

Αιτούμαστε όπως γίνει δεκτό το ανωτέρω αίτημά μας για να εξεταστεί κατά προτεραιότητα ο ανωτέρω πρώην Υπουργός από την Επιτροπή μας και κυρίως για να καταστεί σαφές εάν οι πράξεις του αυτές έγιναν εν γνώσει του Πρωθυπουργού και της Κυβερνήσεως.