Πώς ανακυκλώνονται τα ελαστικά

Το 2011, η Ευρώπη είχε στα χέρια της 3,2 εκατομμύρια τόνους χρησιμοποιημένα ελαστικά και- μπροστά στην επιτακτική ανάγκη ανακύκλωσής τους- οι μέθοδοι εξελίσσονται διαρκώς, με στόχο την ανάκτηση όλων των υλικών που υπάρχουν στα ελαστικά, συμπεριλαμβανομένου των μεταλλικών και των πλαστικών στοιχείων αλλά και της γόμας.

Τώρα η ιταλική εταιρία Greentrech Innovations ισχυρίζεται ότι έχει δημιουργήσει μια τεχνική ανακύκλωσης, που είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον και η οποία επιτρέπει την επαναχρησιμοποίηση αρκετών συστατικών στοιχείων των ελαστικών.

Μέσα στη μηχανή, νερό με υψηλή πίεση ψεκάζεται με δύναμη πάνω στην παλιά γόμα και τη διαλύει σε μικρά κομμάτια. Η ιδέα είναι ότι ο υδάτινος πίδακας λειτουργεί ως μια λεπίδα που χωρίζει τη γόμα από το μεταλλικό σκελετό της. Η ψιλοκομμένη γόμα φιλτράρεται και διαλύεται σε κόκκους που πωλούνται σε εταιρίες ανακύκλωσης.

«Κάνουμε την αντίστροφη διαδικασία αυτού που γίνεται στο στάδιο της παραγωγής. Όταν παράγουμε ένα ελαστικό, φτιάχνουμε ένα σκελετό και μετά τοποθετούμε τη γόμα γύρω του. Αυτό που κάνουμε, δεν είναι τίποτε περισσότερο από το να βγάζουμε τη γόμα από το σκελετό, να γδύνουμε το λάστιχο και το καθαρό σίδερο να στέλνεται στο χυτήριο» ανέφερε στο Euronews ο Ρομπέρτο Βέρι, μηχανικός της εταιρίας.

Τα μεταλλικά στοιχεία που αφαιρούνται από τη γόμα χρησιμοποιούνται για την παραγωγή νέων μεταλλικών αντικειμένων. Άρα τα πάντα επαναχρησιμοποιούνται και τίποτε δεν καταλήγει στο περιβάλλον.

Οι κόκκοι θα χρησιμοποιηθούν στη συνέχεια για την κατασκευή νέων αντικειμένων, όπως για παράδειγμα κάδοι απορριμμάτων, για την κατασκευή οδοστρωμάτων, για την τοποθέτηση τάπητα σε αθλητικές εγκαταστάσεις, αλλά θα αποτελέσουν επίσης μέρος σε μείγματα για νέα ελαστικά.