Υπ. Οικονομικών: Καταστροφικός ο φόρος πολυτελείας

Μία μέρα μετά την απόσυρση του φόρου πολυτελείας στα σκάφη αναψυχής, το υπουργείο Οικονομικών έσπευσε με ανακοίνωσή του να δώσει διευκρινίσεις για την απόφασή του αυτή. Και, μπορεί να αναφέρει ότι το αμέσως προσεχές διάστημα θα κατατεθεί νέα διάταξη, με την οποία θα θεσπιστεί Τέλος Πλεύσης και Παραμονής που θα αφορά μόνο στον πλου και στην παραμονή στην Ελλάδα όλων των ιδιωτικών πλοίων αναψυχής, ανεξαρτήτως σημαίας, αυτό όμως που προκαλεί ιδιαίτερη αίσθηση είναι το γεγονός ότι το οικονομικό επιτελείο παραδέχεται την αποτυχία του συγκεκριμένου φόρου.

Μεταξύ άλλων, η ανακοίνωση του υπουργείου αναφέρει:

“Η εφαρμογή του ισχύοντος φόρου πολυτελείας προκάλεσε την απώλεια θέσεων εργασίας, απώλεια είσπραξης ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος σε όλους τους κλάδους επαγγελμάτων και επιτηδευματιών, οι οποίοι ασχολούνται με τον συγκεκριμένο κλάδο (π.χ. parking φύλαξης σκαφών, πληρώματα, μηχανικοί, συντηρητές, επισκευαστές, εταιρίες πώλησης εξοπλισμού και ανταλλακτικών κτλ), ενώ ταμειακά ο φόρος πολυτελείας απέδωσε ελάχιστα σε ετήσια βάση.

Επιπλέον, ο φόρος αυτός απεδείχθη καταστροφικός και για τις ελληνικές εταιρίες εισαγωγής και εμπορίας μικρών ή μεγάλων σκαφών αναψυχής, με την ταυτόχρονη απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας, καθώς ο κύκλος εργασίας τους κυριολεκτικά εξαϋλώθηκε.

Ουδείς Έλληνας ή αλλοδαπός εισάγει πλέον σκάφη στην Ελλάδα, αφού το κόστος εισαγωγής κατέστη απαγορευτικό (23% ΦΠΑ + 10% φόρος πολυτελείας επί της αξίας του σκάφους). Το Δημόσιο υπέστη σημαντικότατη απώλεια εσόδων, αφού ούτε φόρος πολυτελείας (10%) εισπράχθηκε ούτε και ΦΠΑ (23%), δεδομένου ότι προγραμματισμένες εισαγωγές ακυρώθηκαν. Στα ανωτέρω προστίθεται και η απώλεια εσόδων από τη μη είσπραξη φόρου εισοδήματος, λόγω του μειωμένου κύκλου εργασιών και κέρδους των ελληνικών εταιρειών
αντιπροσώπευσης”.

Η αναφορά αυτή του υπουργείου Οικονομικών εγείρει πολλά ερωτήματα:

- Αφού ο φόρος έχει αποδειχθεί καταστροφικός για τα σκάφη, γιατί στο νομοσχέδιο προβλεπόταν η επιβολή του
ξανά στη συγκεκριμένη αγορά;

- Αφού ο φόρος έχει αποδειχθεί καταστροφικός για τα σκάφη, γιατί επαναφέρεται στην ήδη διαλυμένη αγορά αυτοκινήτων, παγώνοντάς την ακόμα περισσότερο;

Απ' ό,τι φαίνεται, για άλλη μία φορά στο υπουργείο Οικονομικών λειτούργησε η καθαρά εισπρακτική λογική, που όμως έχει οδυνηρές συνέπειες στους συγκεκριμένους κλάδους.