Οι Έλληνες ανοίγουν καφετέριες, σουβλατζίδικα και κομμωτήρια

Οι Έλληνες συνεχίζουν να επενδύουν σε καφετέριες, σουβλατζίδικα και κομμωτήρια, παρά στην καινοτομία και στις εξαγωγές, όπως προκύπτει από πανευρωπαϊκή έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία ήθελε να διαπιστώσει κατά πόσον μεταβλήθηκε το μοντέλο των χωρών κατά τη διάρκεια της κρίσης.

Σύμφωνα με την «Καθημερινή», όσοι παρέμειναν σταθεροί στις «αξίες» της ελληνικής οικονομίας επιβραβεύτηκαν, καθώς αυτοί που πόνταραν στην εξωστρέφεια και σε άλλους πιο παραγωγικούς τομείς είδαν τα κέρδη τους να μειώνονται. Εξαίρεση υπήρξε ο κλάδος του τουρισμού.

Αντίθετα, οι παραδοσιακοί – μη παραγωγικοί τομείς – όπως η εστίαση, η ένδυση κ.λπ. συγκράτησαν την κερδοφορία τους παρά την κάθετη πτώση του τζίρου τους. Εντυπωσιακό είναι επίσης το γεγονός ότι στην Ελλάδα οι λιγότερες συγκριτικά παραγωγικές επιχειρήσεις (λιγότερο του 20%) απασχολούν άνω του 70% των ιδιωτικών υπαλλήλων.

Οι συγγραφείς της έκθεσης παραδέχονται ότι μια σειρά από παράγοντες δεν άφησε την Ελλάδα να μεταβεί σε ένα πιο παραγωγικό επιχειρηματικό μοντέλο:

1. Η διακοπή της τραπεζικής χρηματοδότησης. Τα ποσοστά απόρριψης των δανείων στην Ελλάδα ήταν πάνω από 50%.

2. Η χαμηλή πιστοληπτική αξιολόγηση εξαιτίας των προγραμμάτων διάσωσης. Αυτό είχε ως συνέπεια να μπορούν να «βγουν» εύκολα στις αγορές οι ελληνικές επιχειρήσεις αφού δεν είχαν εγγυήσεις ή τις αποκτούσαν πολύ ακριβά.

3. Όσοι τα κατάφεραν στις εξαγωγές αναγκάστηκαν να συμπιέσουν τα περιθώρια κέρδους λόγω του έντονου διεθνούς ανταγωνισμού.

4. Η απότομη αύξηση της ανεργίας και η κατακόρυφη πτώση της εγχώριας ζήτησης δεν άφηναν περιθώρια για επενδύσεις εντάσεως κεφαλαίου ή γνώσης.

Παρακαλούμε περιμένετε ...