Ανάσα από τον ΟΠΑΠ στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Το πρόγραμμα του ΟΠΑΠ για την Απασχόληση

Το πρόγραμμα του ΟΠΑΠ για την Απασχόληση σχεδιάστηκε για να δώσει μια μοναδική προοπτική σε αναπτυσσόμενες μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αποστολή του προγράμματος είναι η επιλογή και ολοκληρωμένη υποστήριξη αναπτυσσόμενων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας, ώστε μέσα από την ανάπτυξή τους να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και κατ’ επέκταση να ενισχύσουν την ελληνική αγορά.

Οι επιχειρήσεις που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα θα έχουν πρόσβαση σε δεδομένα και πληροφορίες καθώς και σε ένα σημαντικό επιχειρηματικό δίκτυο, που θα τις βοηθήσει να ξεπεράσουν τυχόν εμπόδια και δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και να εξελιχθούν σε μεγάλες και επιτυχημένες επιχειρήσεις που καινοτομούν, εξάγουν, αλλάζουν τα δεδομένα στον κλάδο τους και κατ’επέκταση συμβάλλουν στην ανάπτυξη της απασχόλησης. Πιο συγκεκριμένα, μέσα από στρατηγικές συμβουλές και συμβουλευτική υποστήριξη, το πρόγραμμα φιλοδοξεί να δώσει στις συμμετέχουσες μικρομεσαίες επιχειρήσεις:
- πρόσβαση σε αγορές,
- πρόσβαση σε επενδύσεις και δανεισμό
- στρατηγικές συμβουλές σε θέματα οικονομικής διαχείρισης, διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, branding και επικοινωνίας

 

Ενδιαφέροντα στοιχεία για τις Μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα

  • Αποτελούν το 99.9% των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα
  • Απασχολούν το 86.9% των εργαζομένων (σε ευρωπαϊκό επίπεδο οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις απασχολούν το 66.9% του συνόλου των εργαζομένων).
  • Δημιουργούν το 74.8% της εγχώριας προστιθέμενης αξίας (57,8% στην Ε.Ε)
  • Η απασχόληση στις Μικρομεσαίες επιχειρήσεις υπολογίζεται ότι έχει μειωθεί κατά 450.000 θέσεις εργασίας στη διάρκεια 2008-2014. 
  • Οι επισφάλειες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων συνεχίζουν να παραμένουν πολύ υψηλές καθώς έχουν επηρεαστεί ιδιαίτερα από την οικονομική ύφεση και την πολιτική αστάθεια. 

Προφίλ υποσχόμενου Έλληνα επιχειρηματία (Πηγή: Endeavor Greece)
Το προφίλ του αναδυόμενου Έλληνα επιχειρηματία, όπως σκιαγραφείται σε μελέτη της Endeavor Greece (2013) δεν είναι αποκλειστικά το στερεότυπο του 20χρονου επιχειρηματία της Silicon Valley. Οι περισσότεροι επιτυχημένοι νέοι Έλληνες επιχειρηματίες είναι μεταξύ 25 και 45 ετών, διαθέτουν ουσιαστική επαγγελματική εμπειρία και δίκτυο, τα οποία αξιοποιούν για την επιτυχία της επιχείρησής τους. Στρέφονται προς την επιχειρηματικότητα από επιλογή και προς αξιοποίηση συγκεκριμένων ευκαιριών, και πολύ σπανιότερα από έλλειψη άλλων προοπτικών. Έχουν διεθνείς παραστάσεις και αντιλαμβάνονται την αξία της δικτύωσης, της στρατηγικής καθοδήγησης και της αναζήτησης έξυπνων τρόπων χρηματοδότησης. Βρίσκονται σε φάση ανάπτυξης και αναζητούν νέο προσωπικό, κυρίως στους τομείς των πωλήσεων και της πληροφορικής.

 

Ανάγκες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (Πηγή: Endeavor Greece)
Πέρα από την ανάγκη μείωσης της γραφειοκρατίας και την έλλειψη ρευστότητας, οι επιχειρήσεις χρειάζονται πρόσβαση στους κατάλληλους συνεργάτες στις διεθνείς αγορές και ζητούν καθοδήγηση για να κατανοήσουν το πώς λειτουργούν οι αγορές αυτές. Καταγράφουν την ανάγκη για πιο ουσιαστική δικτύωση σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο και ζητούν πρόσβαση σε mentors είτε εντός Ελλάδας (κυρίως σε παραδοσιακούς τομείς), είτε στο εξωτερικό (πχ., στον τομέα της τεχνολογίας). Τέλος, επιθυμούν ευκολότερη πρόσβαση σε επενδυτικά σχήματα και έξυπνους τρόπους χρηματοδότησης.

Ορισμός: Πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (πηγή: Ευρωπαϊκή Ένωση - ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ)
Οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ορίζονται με βάση τον αριθμό των απασχολούμενων ατόμων και τον κύκλο εργασιών τους ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού τους.

Ως μεσαία επιχείρηση ορίζεται η επιχείρηση η οποία απασχολεί λιγότερους από 250 εργαζομένους και της οποίας ο κύκλος εργασιών δεν υπερβαίνει τα 50 εκατ. ευρώ ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 43 εκατ. ευρώ.
Ως μικρή επιχείρηση ορίζεται η επιχείρηση η οποία απασχολεί λιγότερους από 50 εργαζομένους και ο κύκλος εργασιών της ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 10 εκατ. ευρώ.
Ως πολύ μικρή επιχείρηση ορίζεται η επιχείρηση η οποία απασχολεί λιγότερους από 10 εργαζομένους και της οποίας ο κύκλος εργασιών ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 2 εκατ. ευρώ.

Ποιες είναι οι αναπτυσσόμενες μικρομεσαίες επιχειρήσεις (Gazelle Companies)
Στην κατηγορία αυτή ανήκουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης τουλάχιστον 20% για τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια με πωλήσεις τουλάχιστον 1εκ. και δημιουργία πολλών θέσεων εργασίας.

Το παράδειγμα της Βρετανίας 

 

Μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οικονομικό-πολιτικό περιβάλλον
Μετά από οκτώ χρόνια ύφεσης, απώλεια ενός εκατομμυρίου θέσεων εργασίας και 25% απώλεια στο ΑΕΠ, έγινε πλέον σαφές ότι η επιστροφή στην ανάπτυξη εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από τη δυνατότητα της ελληνικής οικονομίας να δημιουργεί βιώσιμη απασχόληση σε τομείς που διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι παραδοσιακά η Ελλάδα έχει επιδείξει ισχυρή τάση προς την επιχειρηματικότητα. Με περίπου 75 επιχειρήσεις ανά χίλιους κατοίκους και περίπου 40.000 νέες εταιρίες κάθε χρόνο, η Ελλάδα προ κρίσης παρουσίαζε διπλάσια μεγέθη σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Η μεγάλη πλειοψηφία αυτών των εταιριών (~97%) χαρακτηρίζονταν ως πολύ μικρές (Από την έναρξη της κρίσης, ο αριθμός των νέων επιχειρήσεων μειώθηκε κατά 45%, ενώ ταυτόχρονα η αντίληψη για την επιχειρηματικότητα άρχισε σταδιακά να αλλάζει. Η ανάγκη για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας έγινε ακόμη πιο έντονη, ευκαιρίες εντοπίστηκαν και καταγράφηκαν σε πολλούς τομείς και η επιχειρηματικότητα αναδείχθηκε σε βασικό μοχλό ανάπτυξης.
Τα θετικά νέα είναι ότι ο αριθμός των εταιριών που εστιάζουν σε τομείς με σημαντική δυναμική ανάπτυξης (π.χ., τουρισμός, τρόφιμα, τεχνολογία), παρότι αποτελεί ακόμη μόνο το 10% του συνολικού αριθμού επιχειρήσεων, αυξήθηκε κατά 40% τα τελευταία χρόνια. Από αυτές τις εταιρίες, το 1% περίπου μπορεί πραγματικά να μεταμορφώσει και να μεγεθύνει τους τομείς στους οποίους δραστηριοποιούνται, ώστε να δημιουργηθούν εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας και να κάνουν πραγματική διαφορά στην οικονομία και την απασχόληση.
Αυτές οι εταιρίες αξιοποιούν δομικά πλεονεκτήματα της χώρας (π.χ., στον τουρισμό και τα τρόφιμα), ευκαιρίες που έχουν προκύψει λόγω κρίσης (π.χ., στην ενέργεια ή το χρηματοπιστωτικό τομέα), αλλά και διεθνείς ευκαιρίες στην ευρύτερη περιοχή ή σε παγκόσμιο επίπεδο (π.χ., στον τομέα της τεχνολογίας, βιοτεχνολογίας, νανοτεχνολογίας).