Ο… ροκ σταρ που έγινε παγκόσμιος κυρίαρχος του greek style yogurt

Ο… ροκ σταρ που έγινε παγκόσμιος κυρίαρχος του greek style yogurt

Η μεγαλύτερη εταιρεία γιαουρτιού στον πλανήτη

Ροκ σταρ. Ο συγκεκριμένος χαρακτηρισμός θα ταίριαζε απολύτως σε έναν από τους κυρίαρχους της παγκόσμιας βιομηχανίας τροφίμων. Ο Hamdi Ulukaga, Κούρδος μετανάστης από την Ανατολική Τουρκία, προκάλεσε αναταράξεις στην παγκόσμια παραγωγή και δημοφιλία του γιαουρτιού, κυρίως όμως στην κατηγορία του ονομαζόμενου, greek style yogurt, έναν τομέα με ευρύ πεδίο δόξας την τελευταία δεκαετία.

Γράφει ο Γιώργος Λαμπίρης

Προ δωδεκαετίας ο Ulukaya ίδρυσε την Chobani, αγοράζοντας ένα εγκαταλειμμένο εργοστάσιο στο South Edmeston της Νέας Υόρκης, εντοπίζοντας όπως αναφέρει η εταιρεία την «ιδανική τοποθεσία». Το 2015 η αμερικανική βιομηχανία γιαουρτιού, κατάφερε κάτι που μπορεί πριν από μία εικοσαετία να ηχούσε ως αποκύημα κάποιας – τουλάχιστον -τολμηρής φαντασίας. H Chobani άφησε πίσω της την πανισχυρή αμερικανική εταιρεία, General Mills και το brand της, Yoplait, και χρήστηκε κυρίαρχη δύναμη στην παραγωγή και διάθεση γιαουρτιού της Αμερικής.

Η Yoplait, η οποία καταλάμβανε το 25% της αγοράς γιαουρτιού ως market leader το 2011, το 2016 υποχώρησε στην τρίτη θέση πίσω από την Chobani και την αμερικανική θυγατρική της Danone, Dannon, με το μερίδιο της να έχει υποχωρήσει στο 19%.

Στη διάρκεια του περασμένου έτους η Chobani άγγιξε τα 2 δισ. δολάρια σε πωλήσεις, έναντι 1,75 δισ. δολαρίων της Yoplait. Αυτή τη στιγμή, το μερίδιο της Chobani στην κατηγορία γιαουρτιού συνολικά, ανέρχεται στο 19,8%, ενώ σε ό,τι αφορά στην κατηγορία του greek yogurt, το ποσοστό της μεταφράζεται σε ποσοστό 37,6%.

Χαρακτηριστικό της σημασίας που δίνει ο Ulukaya στους εργαζομένους του, είναι ότι τον Απρίλιο του 2016 ανακοίνωσε ότι θα τους παραχωρήσει το 10% των μετοχών της εταιρείας, ενώ ο ίδιος είναι υπέρμαχος της θέσης, ότι το προσωπικό είναι αυτό που κάνει επιτυχημένη κάθε επιχείρηση.

Ο Ulukaya δεν είχε καμία προηγούμενη εμπειρία στην παραγωγή γιαουρτιού, παρά το γεγονός ότι η οικογένειά του διατηρούσε φάρμα κοντά στον Ευφράτη, η οποία παρήγαγε τυρί και γιαούρτι. Εκείνος προσπάθησε - προσωρινά όπως αποδείχθηκε - να διαφύγει της οικογενειακής επαγγελματικής παρακαταθήκης, σπουδάζοντας πολιτικές επιστήμες στο πανεπιστήμιο της Άγκυρας. Ωστόσο το 2005 αποφάσισε να παίξει με ένα ισχυρό ρίσκο και ξεκίνησε να παράγει γιαούρτι σε μία περιοχή που ειδικευόταν στην παραγωγή γάλακτος και τυροκομικών προϊόντων. Όχι όμως και γιαουρτιού.

Ενδεικτικό της επιδραστικότητας και της ταχείας ανέλιξης του Ulukaya στα τρόφιμα και το επιχειρείν ευρύτερα, είναι το γεγονός ότι το 2013 η Ernst & Young τον βάπτισε Κορυφαίο Επιχειρηματία στον κόσμο. Μάλιστα, σύμφωνα με το Forbes, η καθαρή θέση της Chobani το 2016 ανήλθε στο 1,92 δισ. δολάρια.

Η είσοδος στην αγορά του καφέ

Το 2015 ο Ulukaya αποφάσισε να μπει και σε μία ακόμα αγορά με παγκόσμιο εκτόπισμα. Απέκτησε την πλειοψηφία στην La Colombe Coffee Roasters, ενώ ίδρυσε τα Chobani Café. Αυτή τη στιγμή διατηρεί τρία καταστήματα εστίασης, το Chobani SoHo, το Chobani TriBeCa και το νεότευκτο, Chobani Woodlands. Και στα τρία καταστήματα ο Ulukaya επενδύει σε high-end προίόντα και φυσικούς χυμούς, με κύρια συστατικά όπως γκρανόλες, γιαούρτι, τροπικά φρούτα και ξηρούς καρπούς.

Οι στρατηγικές έκαναν τη διαφορά

Στα πρώτα του βήματα, για να μπορέσει να καθιερωθεί χρησιμοποίησε επιχειρηματικές στρατηγικές, τις οποίες δεν ακολουθούσαν οι ισχυρές εταιρείες του κλάδου. Αντί να πληρώνει τα καταστήματα για να τοποθετούν τα προϊόντα του στα ράφια, κάτι που δεν μπορούσε να αντέξει οικονονικά, επέλεξε να τα τροφοδοτεί με ποσότητες γιαουρτιού, δημιουργώντας απόθεμα των προϊόντων του. Παράλληλα, έδινε τη δυνατότητα στους καταναλωτές να δοκιμάσουν τα προϊόντα της Chobani, διανέμοντας δείγματα, τα οποία στη συνέχεια μπορούσαν να εντοπίσουν στα ψυγεία. Μάλιστα, η έλλειψη προϋπολογισμού για την εφαρμογή ενός παραδοσιακού προγράμματος μάρκετινγκ, έστρεψε τον Ulukaya και την ομάδα του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μέσα από το Facebook και το Τwitter είχαν τη δυνατότητα να επικοινωνούν απευθείας με τους καταναλωτές. Το 2010 ο Ulukaya δημιούργησε ένα... περιπλανώμενο φορτηγό. Το εν λόγω όχημα ονομάστηκε CHOmobile και κινούνταν σε φεστιβάλ, παρελάσεις καθώς και άλλες εκδηλώσεις που συγκέντρωναν οικογένειες, μοιράζοντας δωρεάν το γιαούρτι της Chobani. Μόνο στον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας του στους δρόμους, το CHOmobile μοίρασε 150.000 κοντέινερ γιαουρτιού.

Το μεγαλύτερο εργοστάσιο γιαουρτιού στον κόσμο

O ίδιος όμως δεν αρκέστηκε στην Αμερική. Το 2011, απέκτησε τη γαλακτοβιομηχανία Bead Foods της Μελβούρνης, και ξεκίνησε την παραγωγή και διανομή των προϊόντων του στην Αυστραλία. Με δεδομένη τη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση, ο Ulukaya έκανε ένα ακόμα βήμα το Δεκέμβριο του 2012. Ίδρυσε στο Idaho το μεγαλύτερο εργοστάσιο γιαουρτιού στον κόσμο, επενδύοντας 450 εκατ. δολάρια. Ήδη το 2012 η Chobani είχε ξεπεράσει το 1 δισ. δολάρια ετησίως σε τζίρο, ενώ ο ιδιοκτήτης της είχε εισβάλλει στο κλαμπ των δισεκατομμυριούχων του πλανήτη από το 2010.