Το ανδρικό μούσι και η οικονομική κρίση

Μούσι εδώ, μούσι εκεί, μούσι μακρύ, μούσι κοντό, μούσι περιποιημένο ή επιμελώς… αξύριστο.

Όπου κι αν στρέψεις το βλέμμα σου πια… βλέπεις μούσια!

Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα, η τελευταία "μόδα" που θέλει τους περισσότερους άντρες να παρατάνε τα ξυραφάκια και τους αφρούς ξυρίσματος και να μεγαλώνουν τις γενειάδες τους μπορεί να έχει τις "ρίζες" της στη δαρβινική επιλογή.

Ερευνητές από το Σίδνεϋ της Αυστραλίας υποστηρίζουν ότι όσο περισσότερα γένια έχει κανείς, τόσο λιγότερο ελκυστικός είναι… με αποτέλεσμα οι φρεσκοξυρισμένοι άντρες, με καθαρό πρόσωπο να έχουν σαφές, ανταγωνιστικό πλεονέκτημα… στο αντίθετο φύλο.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η μελέτη των οποίων δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο Biology Letters, "όταν φτάσουμε στην αιχμή της ‘συχνότητας της γενειάδας’ η μόδα θα αρχίσει και πάλι να γυρίζει".

Στο πλαίσιο της μελέτης τους, οι ερευνητές ζήτησαν από άντρες και γυναίκες να αξιολογήσουν διαφορετικά πρόσωπα με "τέσσερα επίπεδα γενειάδας".

Διαπίστωσαν ότι τα πρόσωπα με γενειάδες, ή τα ξυρισμένα ήταν πιο ελκυστικά στους συμμετέχοντες, ανάλογα με το πόσο σπάνια θεωρούνταν, σύμφωνα με άρθρο του James Morgan στο BBC.

Το μοτίβο αυτό αποκαλύπτει ένα εξελικτικό φαινόμενο –την αρνητική σεξουαλική επιλογή, που εξαρτάται από τη συχνότητα- το οποίο με απλά λόγια θα μπορούσε να περιγράψει κανείς ως εξής: πλεονέκτημα έχουν τα σπάνια χαρακτηριστικά.

Επιστήμονες από το πανεπιστήμιο New South Wales αποφάσισαν να τεστάρουν αυτήν την υπόθεση γύρω από τα… ανδρικά μούσια, "στρατολογώντας" εθελοντές στην ιστοσελίδα τους στο Facebook, The Sex Lab.

"Σύμφωνα με την ιδέα της αρνητικής συχνότητας εμφάνισης, οι άνθρωποι ενδέχεται να αντιγράφουν προσωπικότητες όπως ο George Clooney ή ο Joaquin Phoenix, αλλά όταν αυτό το κάνουν πολλοί η ‘αξία’ της τάσης μειώνεται, με αποτέλεσμα να φτάνουμε σε αυτό που αποκαλούμε ‘αιχμή’" ανέφερε ο καθηγητής Rob Brooks, ένας εκ των συγγραφέων της μελέτης.

Ορισμένοι ισχυρίζονται, ότι –τουλάχιστον στη Μ. Βρετανία- έφτασαν στην "αιχμή της γενειάδας" τον περασμένο Ιανουάριο όταν ο παρουσιαστής του BBC Newsnight, Jeremy Paxman, εμφανίστηκε με κοντοκουρεμένη γενειάδα λέγοντας ότι τα "μούσια είναι τόσο 2013!".

Στο τελευταίο αυτό πείραμα συμμετείχαν 1.453 γυναίκες και 213 άντρες, από τους οποίους ζητήθηκε να αξιολογήσουν πόσο ελκυστικούς έβρισκαν τους άντρες σε διαφορετικές φωτογραφίες, με διαφορετικό "βαθμό" γενειάδας: από καθαρό, ξυρισμένο πρόσωπο, μέχρι πλούσια γενειάδα.

Τόσο οι γυναίκες, όσο και οι άντρες βρήκαν τις "πλούσιες γενειάδες" και το "επιμελώς αξύριστο λουκ" πιο ελκυστικό, όταν τα θεωρούσαν σπάνια, ενώ το αντίθετο συνέβαινε όταν τα θεωρούσαν κοινά. Στη δεύτερη περίπτωση, άντρες και γυναίκες έδειχναν προτίμηση για τα φρεσκοξυρισμένα πρόσωπα.

"Τα μούσια περνούν κυκλικές φάσεις μόδας. Κάποιοι μιλούν ακόμη και για χρονοδιαγράμματα 30 ετών" πρόσθεσε ο καθηγητής.

"Τη δεκαετία του 1970 είχαμε τα μουστάκια-τιμόνια. Τη δεκαετία του ’80 περάσαμε στα πιο παχιά μουστάκια και το 1990 στα καθαρά, ξυρισμένα πρόσωπα. Τώρα έχει έρθει η σειρά της γενειάδας" συνέχισε ο ίδιος.

Μάλιστα, ίσως η πρόσφατη "άνθιση" της πλούσιας γενειάδας, να έχει τις "ρίζες" της στην οικονομική κρίση του 2008. "Νομίζω ότι η μόδα της γενειάδας ίσως σχετίζεται με τους δύσκολους καιρούς που διανύουμε. Οι νέοι άντρες ανταγωνίζονται σκληρά ο ένας με τον άλλον και ήταν αναμενόμενο να προκύψουν κάποια χαρακτηριστικά αρρενωπότητας" είπε ακόμη.

"Μετά το κραχ του 1920 υπάρχουν κάποια έμμεσα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι τα γένια απέκτησαν μεγάλη φήμη. Ίσως λοιπόν οι οικονομικές καταστάσεις να σχετίζονται με την επαναφορά αυτής της μόδας. Όταν ξέσπασε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα ‘φούντωσαν’ και οι γενειάδες; Είναι κάτι που θα μελετήσουμε" πρόσθεσε.