Για πρώτη φορά φτιάχτηκαν ζώα που έχουν μόνον μαμά και όχι μπαμπά!

Η παρθενογένεση είναι (επιστημονικό) γεγονός

Δεν είναι η πρώτη φορά που η επιστήμη μας κάνει να ξεχνάμε τα όσα ξέραμε και πιστεύαμε πως είναι ακλόνητα. Κάθε φορά όμως μας εντυπωσιάζει. Και αυτή τη φορά η παρθενογένεση είναι (επιστημονικό) γεγονός.

Βρετανοί επιστήμονες ανακοίνωσαν ότι κατάφεραν να φτιάξουν στο εργαστήριο έμβρυα ζώων, συγκεκριμένα ποντικών, που είχαν μόνον μαμά και όχι μπαμπά! Έφτιαξαν δηλαδή έμβρυα μόνον από ωάρια, χωρίς να τα γονιμοποιήσουν με σπερματοζωάρια.

Παλαιότερα, οι επιστήμονες είχαν «ξεγελάσει» ωάρια να αναπτυχθούν σε έμβρυα, χωρίς προηγουμένως να έχουν γονιμοποιηθεί (παρθενογένεση). Όμως όλα τα έμβρυα που είχαν προκύψει, πέθαναν σε λίγες μέρες, επειδή δεν έλαβαν χώρα σημαντικές αναπτυξιακές διαδικασίες, για τις οποίες χρειαζόταν η παρουσία του σπερματοζωαρίου.

Αυτή τη φορά όμως, οι επιστήμονες πήραν παρόμοια έμβρυα από παρθενογένεση και εισήγαγαν σπερματοζωάρια σε αυτά, αποδεικνύοντας ότι σε αυτή την περίπτωση το έμβρυο μπορεί να μην πεθάνει και να αναπτυχθεί κανονικά.

Οι επιστήμονες, με επικεφαλής τον μοριακό εμβρυολόγο δρα Τόνι Πέρι, του Τμήματος Βιολογίας & Βιοχημείας του Πανεπιστημίου του Μπαθ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature Communications», εισήγαγαν σπέρμα αρσενικού ποντικού σε εμβρυικά κύτταρα αρχικού σταδίου. Με την κατάλληλη χημική «χειραγώγηση», το έμβρυο –παρ’ ότι δεν είχε προηγηθεί γονιμοποίηση ωαρίου- αναπτύχθηκε και εξελίχθηκε σε κανονικό, υγιές ποντίκι.

Η τεχνική αποδεικνύει ότι είναι δυνατό να συμβεί ωρίμανση του σπέρματος, όχι μόνο μέσα στο ωάριο. Υπό κανονικές συνθήκες, το ωάριο και το σπερματοζωάριο από κοινού, μεταμορφώνονται σε έμβρυο. Κατά τη γονιμοποίηση του ωαρίου, συμβαίνουν μια σειρά από βιολογικές διαδικασίες αναπρογραμματισμού, που επιτρέπουν στο σπερματοζωάριο να ωριμάσει, έτσι ώστε να διαιρεθεί και να παράξει όλα τα διαφοροποιημένα (εξειδικευμένα) κύτταρα ενός οργανισμού.