Νέες εκρήξεις ηφαιστείων στο φεγγάρι

Οι επιστήμονες πίστευαν ότι η Σελήνη είναι κρύα και νεκρή (από γεωλογικής απόψεως), ένας αδρανής βράχος δηλαδή. Όμως μια αναπάντεχη ανακάλυψη Αμερικανών και Γερμανών επιστημόνων δείχνει ότι στα σωθικά του φεγγαριού καίει μια φλόγα.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η Σελήνη είναι πιο ζεστή στο εσωτερικό της από ό,τι θεωρείτο μέχρι σήμερα. Και αυτή η ανακάλυψη ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην ηφαιστειακή ιστορία του δορυφόρου και ανατρέπει πλήρως την έως τώρα κυρίαρχη αντίληψη ότι το φεγγάρι είναι γεωλογικά νεκρό εδώ και τουλάχιστον ένα δισεκατομμύριο χρόνια.

Η αυξημένη θερμότητα στο εσωτερικό της Σελήνης μπορεί να οφείλεται είτε στη φυσική ραδιενέργειά της, είτε στην βαρυτική έλξη της Γης πάνω στον δορυφόρο της. Οι επιστήμονες δεν αποκλείουν μάλιστα κάποια μελλοντική ηφαιστειακή έκρηξη, αν και όχι τις επόμενες δεκαετίες.

Οι γεωλογικές ανωμαλίες στην επιφάνεια της Σελήνης έχουν διάμετρο 100 έως 5.000 μέτρων και φαίνονται πολύ πιο πρόσφατες σε σχέση με το υπόλοιπο έδαφος γύρω τους. Σύμφωνα με τους γεωλόγους, προέρχονται από εκροές βασαλτικής λάβας, που εκτινάχθηκαν από το υπέδαφος στη σεληνιακή επιφάνεια, προφανώς λόγω ηφαιστειακής δραστηριότητας.

Οι επιστήμονες μέχρι σήμερα πίστευαν ότι η Σελήνη -η οποία δημιουργήθηκε πριν από περίπου 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια- είχε έντονη ηφαιστειακή δραστηριότητα πριν από τρία δισεκατομμύρια χρόνια, πράγμα που διαμόρφωσε εκείνα τα γεωλογικά χαρακτηριστικά (σκούρες κηλίδες λάβας πάνω στις φωτεινότερες πεδιάδες), έτσι ώστε από τη Γη να φαίνεται σαν ένα πρόσωπο ανθρώπου. Αυτή η ηφαιστειακή δραστηριότητα εκτιμάτο ότι συνεχίστηκε έως πριν από ένα δισεκατομμύριο χρόνια και μετά σταμάτησε τελείως.