Η γύρη μας απάντησε: Γιατί εξαφανίστηκαν οι ανθρώπινοι πολιτισμοί

Μέχρι σήμερα οι ιστορικοί ήταν αντιμέτωποι με ένα άλυτο μυστήριο: τι συνέβη στον κόσμο πριν από περίπου 3.200 χρόνια και σχεδόν ταυτόχρονα κατέρρευσαν όλοι οι μεγάλοι, τότε γνωστοί πολιτισμοί; Αυτοί δηλαδή που άνθιζαν στις ανατολικές ακτές της Μεσογείου;

Ε λοιπόν την απάντηση δεν την κάλυψε αλλά την αποκάλυψε η σκόνη και συγκεκριμένα η γύρη.

Απολιθωμένα σωματίδια γύρης που βρέθηκαν σε ιζήματα στο βυθό της θάλασσας της Γαλιλαίας έκρυβαν την απάντηση.

"Μέσα σε μια μικρή περίοδο ολόκληρος ο κόσμος της Εποχής του Χαλκού κατέρρευσε" εξηγεί ο Israel Finkelstein, αρχαιολόγος του Ινστιτούτου Αρχαιολογίας του Τελ Αβίβ, επικεφαλής της μελέτης. "Η Αυτοκρατορία των Χετταίων, η Αίγυπτος των Φαραώ, ο Μυκηναϊκός Πολιτισμός, το βασίλειο που ανθούσε τότε στο νησί της Κύπρου, οι σπουδαίες εμπορικές πόλεις των ακτών της σημερινής Συρίας, η Κανάα όλες εξαφανίστηκαν", προσθέτει.

Γιατί λοιπόν εξαφανίστηκαν αυτοί οι ανθρώπινοι πολιτισμοί;

Η γύρη... μίλησε: ήταν η ξηρασία ή μάλλον μια σειρά από περιόδους ξηρασίας 150 ετών περίπου που ξεκίνησε το 1.250 π.Χ. Οι κόκκοι της γύρης είναι το "δακτυλικό αποτύπωμα των φυτών". Είναι μοναδικοί ως προς τις ιδιότητες και μπορούν να βοηθήσουν τους επιστήμονες να ανασκευάσουν όχι μόνον τη βλάστηση παλαιότερων εποχών αλλά και τις κλιματικές συνθήκες που επικρατούσαν.

Οι επιστήμονες βρήκαν ότι περί το 1.250 π.Χ. άρχισαν να εξαφανίζονται τα φυτά που παραδοσιακά ήταν η χλωρίδα των μεσογειακών περιοχών και να εμφανίζεται πανίδα περιοχών που είναι σχεδόν έρημοι.

Όπως εξηγούν οι ειδικοί, αυτή η ανακάλυψη αναδεικνύει το πώς η κλιματική αλλαγή μπορεί να πυροδοτήσει πολλές και διαφορετικές διαδικασίες αλλαγής και μετακινήσεις πληθυσμών.

Πηγή: National Geographic