Μια Σπαρτιάτισσα κατακτά την Αγγλική αγορά

Μια Σπαρτιάτισσα κατακτά την Αγγλική αγορά

Συνέντευξη στη Μαρία Θανοπούλου

Παντού υπάρχει ένας έλληνας…Κι όταν λέμε παντού, εννοούμε παντού! Ακόμα και στη φημισμένη αγορά του Λονδίνου Borough Market, τον παράδεισο όσων αγαπούν τα γκουρμέ γαστρονομικά προϊόντα. Η Μαριάννα Κολοκοτρώνη από τη Σπάρτη, λοιπόν, βρέθηκε στη βρετανική πρωτεύουσα για σπουδές και αφού πήρε το πτυχίο της στο βιομηχανικό σχέδιο, αποφάσισε να ασχοληθεί με κάτι διαφορετικό. Έτσι, το 2009 δημιούργησε μια εταιρεία προώθησης ελληνικών προϊόντων, την Οliveology. Ένα χρόνο μετά, ύστερα από αναμονή έξι μηνών που περιλάμβαναν συνεντεύξεις και φυσικά ποιοτικούς ελέγχους των προϊόντων, το Borough Market, το οποίο χρονολογείται από το 1276, άνοιξε τις πόρτες του και η Μαριάννα απόκτησε το δικό της περίπτερο. Αρχικά στον πάγκο της οι Λονδρέζοι μπορούσαν να βρουν βιολογικό ελαιόλαδο και ελιές Καλαμών ενώ στη συνέχεια προστέθηκαν βότανα, ξύδια, μέλι, παστέλια και διάφορα άλλα εποχιακά προϊόντα. Σήμερα, η Μαριάννα, από τον πάγκο της οποίας έχει κάνει τις αγορές του ακόμα και ο Jude Law, σχεδιάζει την επέκταση της επιχείρησης της στην Ευρώπη, την Ασία και την Αμερική και όπως αναφέρει μιλώντας στο news.gr νιώθει ότι με τη δουλειά της κάνει κάτι σημαντικό για την Ελλάδα έστω και από μακριά…

Τι είναι η Οliveology;

Η Οliveology είναι μια μικρή σχετικά νέα επιχείρηση με μεγάλα όνειρα. Ξεκινήσαμε το 2009 με σκοπό να προωθήσουμε τα Ελληνικά προϊόντα εκτός Ελλάδας και συγκεκριμένα στη Μεγάλη Βρετανία. Δουλεύουμε μόνο με μικρούς παραγωγούς που έχουν μεγάλο πάθος και μεράκι για τα προϊόντα τους. Δημιουργούν θρεπτικά προϊόντα, με ιδιαίτερες ελληνικές γεύσεις και χρησιμοποιούν παραδοσιακές τεχνικές πάντα φιλικές προς το περιβάλλον.

Τι χρειάστηκε για να αποκτήσετε μια θέση στη φημισμένη Λονδρέζικη αγορά Borough Market;

Υπομονή 6 μήνες. Ήμουν τυχερή γιατί τότε, το 2010, δεν υπήρχε ακόμα κανένας ελληνικός πάγκος στο Borough Market και τα προϊόντα μας εκτός ότι είχαν αρκετά υψηλό στάνταρντ, το "ελληνικό" ήταν κάτι που έλειπε από την αγορά.

Πώς αντιμετώπισαν εσάς ως Ελληνίδα αλλά και τα προϊόντα σας;

Με πολύ φιλικό τρόπο έγινα μέρος της φοβερής αυτής κοινότητας του Borough Market και τα προϊόντα είναι τόσο ιδιαίτερα που είναι δύσκολο να μην τα εκτιμήσεις, από όπου και να είναι η καταγωγή σου.

Εκτός από ελαιόλαδο, τι άλλο μπορεί να βρει κάποιος στον πάγκο σας;

Η γκάμα των προϊόντων όλο και μεγαλώνει. Ξεκινήσαμε με βιολογικά ελαιόλαδα και ελιές Καλαμών χωρίς παστερίωση και τώρα έχουμε 5 τύπους μέλι, βότανα, ξύδια, παστέλια και διάφορα εποχιακά προϊόντα, όπως αποξηραμένα σύκα και καρύδια. 

Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το καλύτερο προϊόν σας; Οι πελάτες σας ποιο θεωρούν καλύτερο;

Όλα τα προϊόντα που έχουμε θεωρώ ότι είναι τα καλύτερα στην κατηγορία τους αλλιώς δε θα τα εμπορευόμουν. Καλύτερα θεωρώ συνήθως τα πιο ιδιαίτερα και εξειδικευμένα τα οποία δε μπορεί να τα βρει κανείς αλλού και τα οποία έχουν πολύ δύσκολη διαδικασία για την παραγωγή τους. Κάποια από αυτά είναι το τσάι μας από φύλλα και λουλούδια ελιάς, ελαιόλαδο το οποίο έχει γίνει σε κοινή έκθλιψη με καρύδια και μαραθόσπορο, μέλι από έλατο, βανίλια, γύρη μέλισσας και οι ανάλατες ελιές.

Σε ποιο κοινό απευθύνεστε; Έχετε κάποιον γνωστό πελάτη;  

Ο Jude Law έχει ψωνίσει προϊόντα από τον πάγκο μας. Τα προϊόντα απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες, από νέους επαγγελματίες ή αθλητές που ενδιαφέρονται για το σώμα τους, την υγεία τους και την ενέργεια τους, νέους γονείς που ενδιαφέρονται για τη διατροφή των παιδιών τους από μικρή ηλικία, μέχρι και ηλικιωμένους που θέλουν να βελτιώσουν τη φυσική τους κατάσταση ή να καταπολεμήσουν προβλήματα, όπως η χοληστερίνη.

Ποια είναι η "γνώμη" των Άγγλων για το ελαιόλαδο μας και γενικότερα για τα ελληνικά προϊόντα;

Δυστυχώς λίγοι Άγγλοι έχουν γνώμη για το ελληνικό ελαιόλαδο. Οι περισσότεροι γνωρίζουν το Ιταλικό και το Ισπανικό διότι αυτά έχουν συνηθίσει κυρίως να κυκλοφορούν κατά πλειοψηφία στα σoύπερ μάρκετ. Μόνο Άγγλοι οι οποίοι έχουν επισκεφθεί την Ελλάδα και έχουν γνωρίσει την ελληνική κουζίνα από κοντά έχουν γνώση και πάθος για τα ελληνικά προϊόντα. 

Ποια λάθη κάνουμε κατά τη γνώμη σας στην προώθησή τους;

Πολλές φορές προσπαθούμε να αντιγράψουμε τι έχουν κάνει άλλοι, άλλες φορές σχεδιάζοντας ακριβές συσκευασίες δε σκεφτόμαστε να βελτιώσουμε το προϊόν το ίδιο μέσα στη συσκευασία. Πιστεύουμε ότι έχουμε το καλύτερο ελαιόλαδο του κόσμου και ξέρουμε καλύτερα από τους υπόλοιπους. Θέλουμε να είμαστε παραγωγοί, προωθητές, διαφημιστές και σχεδιαστές και γενικά μπορούμε να τα κάνουμε όλα μόνοι μας πολύ καλά. Έχουμε όλες τις σωστές προϋποθέσεις και  ταλαντούχους νέους ανθρώπους αλλά είμαστε πολύ υπερήφανος λαός και δε δεχόμαστε εύκολα κριτική ούτε συνεργαζόμαστε με άλλους. Οι καλές δουλειές γίνονται μόνο με σωστές συνεργασίες και ισορροπία. Και ξεκινάμε πάντα από το προϊόν το ίδιο, το οποίο εκτός από φοβερή γεύση, πρέπει να εκπέμπει ειλικρίνεια και αυθεντικότητα. Διότι ο ανταγωνισμός από άλλες χώρες είναι τεράστιος και χρόνια μπροστά...

Τι συμβουλή θα δίνατε σε έναν παραγωγό ώστε να πουλήσει τα προϊόντα του στο εξωτερικό;

Να έχει ένα πολύ καλό, αυθεντικό και δοκιμασμένο προϊόν, φτιαγμένο με αγάπη, μεράκι και μόνο φυσικά συστατικά και όχι με σκοπό να κρύψει, να ξεγελάσει ή να βγάλει μεγαλύτερο κέρδος. Το ξεχωριστό προϊόν μιλάει από μόνο του, τα υπόλοιπα έρχονται μόνα τους.

Σκέφτεστε να δραστηριοποιηθείτε στην Ελλάδα;

Υπάρχει τόσο μεγάλη αγορά εκτός Ελλάδας που δεν πιστεύω ότι έχει νόημα. Η ταυτότητα μας δημιουργήθηκε με σκοπό την προώθηση στο εξωτερικό, όπου μέχρι στιγμής αντιπροσωπευόμαστε ανεπαρκώς. Προτιμώ να χρησιμοποιώ την ενέργεια αυτή στο να ανακαλύπτω ξεχωριστούς παραγωγούς και να προωθώ τα προϊόντα τους εκτός Ελλάδας.

Πώς είναι η ζωή σας εκεί; Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίζετε;

Η ζωή εδώ είναι πολύ έντονη και έχει πολύ γρήγορους ρυθμούς, νιώθεις ότι κυλλά κάτω από τα πόδια σου αν δεν είσαι ενεργός. Δε σε παίρνει να σταματήσεις γιατί ο ανταγωνισμός θα σε ξεπεράσει. Καμιά φορά ξεχνάς να κάνεις διάλλειμμα ή τρως μεσημεριανό στο πόδι. Το Λονδίνο προσφέρει όλες τις επιλογές που μπορεί να ονειρευτεί κανείς, αλλά δεν έχεις τόσο καλή ποιότητα ζωής γιατί ο κόσμος δίνει μεγάλη σημασία στη δουλειά του. Νιώθεις ότι όλη την ώρα τρέχεις να προφτάσεις και έχεις πολύ λίγο χρόνο για τον εαυτό σου, τους φίλους σου και την οικογένεια σου. Οι αποστάσεις είναι πολύ μεγάλες, ο καιρός πολύ απρόβλεπτος και ο χειμώνας πολύ σκοτεινός. Κατά τα άλλα αγαπώ το Λονδίνο πάρα πολύ, είναι μια ζωντανή πόλη που δε σταματά ποτέ και αντλείς έμπνευση από παντού. Αυτή η πόλη με έχει βοηθήσει ασύλληπτα να ξεκινήσω αυτό που κάνω από το μηδέν. Νιώθω ζώντας σε αυτό το εμπορικό επίκεντρο ότι κάνω κάτι σημαντικό για την Ελλάδα έστω και από μακριά.

Τι σας λείπει περισσότερο από την Ελλάδα και τι όχι;

Μου λείπουν η οικογένεια μου, κάποιες ελληνικές παραδόσεις, ο ήλιος, τα βουνά και η θάλασσα. Δε μου λείπουν η γραφειοκρατία, οι καθυστερήσεις, τα φακελάκια, τα παραθυράκια, η ασυνεννοησία, οι δημόσιες υπηρεσίες.  

Ποια είναι τα επαγγελματικά σας σχέδια;

Να επεκταθεί η Οliveology στην Ευρώπη, την Ασία και την Αμερική. 

Ποιο είναι το μεγαλύτερο όνειρό σας;

Τα όνειρα είναι πολλά και οι ιδέες ατελείωτες! Όρεξη, υπομονή και καλή ομάδα να υπάρχει… Food for thought? Οliveology in Tokyo. Οliveology cooking book. Οliveology cooking classes. Oliveology agro-tourism.