Πώς να μην πέσετε θύμα της τηλεφωνικής απάτης με τα τροχαία

Οδηγίες και συμβουλές από την ΕΛΑΣ

Μεγάλες διαστάσεις έχει λάβει πλέον σε όλη την Ελλάδα το φαινόμενο της τηλεφωνικής εξαπάτησης πολιτών - κυρίως ηλικιωμένωνβ - από επιτήδειους, που με διάφορες προφάσεις και τεχνάσματα, προσπαθούν να τους αποσπάσουν χρήματα. Από την άλλη πλευρά, η Ελληνική Αστυνομία, που πραγματοποιεί αλλεπάλληλες συλλήψεις δραστών, έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό εκστρατεία ενημέρωσης με στόχο αφενός να βοηθήσει τους πολίτες, ώστε να μην πέσουν θύματα απάτης και αφετέρου να αποθαρρύνει τους επίδοξους δράστες.

Η παγίδα

«Οι δράστες, έχοντας προφανώς αντλήσει πληροφορίες για την οικογενειακή κατάσταση των υποψήφιων θυμάτων τους, μέσω facebook, αλληλογραφίας, περίοικων κ.α., πραγματοποιούν αιφνιδιαστικές τηλεφωνικές κλήσεις, κυρίως μεσημβρινές και μεταμεσονύχτιες ώρες. Προσποιούνται άλλοτε νοσοκομειακούς γιατρούς, άλλοτε δικηγόρους ή αστυνομικούς, υποστηρίζοντας ψευδώς ότι στενό συγγενικό τους πρόσωπο, συνήθως το παιδί τους, έχει προκαλέσει με υπαιτιότητά του τροχαίο ατύχημα, με συνέπεια τον θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό συνήθως ανήλικου. Επίσης, έχουν υπάρξει περιπτώσεις όπου επικαλούνται τον τραπεζικό υπάλληλο ή τον εφοριακό ζητώντας χρήματα για οφειλόμενα ή αποφυγή επικείμενου κουρέματος καταθέσεων». δήλωσε  ο εκπρόσωπος Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας, αστυνομικός υποδιευθυντής, Θεόδωρος Χρονόπουλος, στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων

Ως προς τους τρόπους που χρησιμοποιούν οι δράστες για να γίνουν πιο πειστικοί στα υποψήφια θύματά τους, ο εκπρόσωπος Τύπου της ΕΛ.ΑΣ θα αναφέρει: «Συνεργάτες τους παρεμβάλλονται στην τηλεφωνική επικοινωνία και προσποιούνται το συγγενικό τους πρόσωπο, εκλιπαρώντας για βοήθεια και ασκώντας αφόρητη ψυχολογική πίεση στα θύματα. Στη συνέχεια και εφόσον τα θύματά τους έχουν πειστεί, είτε εμφανίζονται στο σπίτι τους για την παραλαβή των χρημάτων, είτε δίνουν ραντεβού σε προκαθορισμένο από τους δράστες τόπο και χρόνο, κοντά στην οικία τους».

Τι πρέπει να προσέχουν οι πολίτες ώστε να μην πέσουν στην «παγίδα» των επιτήδειων

* Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να τους πείσουν τηλεφωνικώς για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα πρόκλησης ατυχήματος από συγγενικό τους πρόσωπο.

* Να επικοινωνούν τηλεφωνικά με το πρόσωπο αυτό, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται άμεσα, εάν είναι δυνατόν με άλλη τηλεφωνική συσκευή για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο η «γραμμή» να είναι ακόμη ανοιχτή από τους δράστες, οι οποίοι δεν τερμάτισαν την προηγούμενη κλήση.

* Να έχουν πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς έκτακτης ανάγκης, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνούν σε περίπτωση ανάγκης, όπως Αστυνομία, Πυροσβεστική, νοσοκομεία, στενοί συγγενείς και άλλοι.

* Να μην πείθονται και να μην ενδίδουν σε προτροπές για συνάντηση.

* Σε καμία περίπτωση να μην πείθονται, ακόμη κι αν μιλήσουν με άτομο το οποίο τους έδωσαν οι δράστες κατά τη μεταξύ τους τηλεφωνική επικοινωνία, προσποιούμενο το συγγενή τους.

* Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να δώσουν χρήματα.

* Να ενημερώνουν τα οικεία τους πρόσωπα, του στενού και ευρύτερου συγγενικού, φιλικού και κοινωνικού περιβάλλοντος, και ιδιαιτέρως τα ηλικιωμένα άτομα, σχετικά με τον παραπάνω τρόπο δράσης και να τους συμβουλεύουν σχετικά, προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο θυματοποίησης τους.

* Να προσπαθήσουν να συγκρατήσουν τα χαρακτηριστικά των δραστών, εάν έρθουν σε επαφή μαζί τους, καθώς και των οχημάτων με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα), για να βοηθήσουν το έργο των διωκτικών Αρχών.