ΟΠΑΔ: Οι ουρές της απογραφής και η ηλεκτρονική κάρτα που δεν έγινε ποτέ

Οι εγγενείς αδυναμίες του ασφαλιστικού μας συστήματος είναι υπαρκτές και δεδομένες. Παθογένειες ετών, οι οποίες έρχονται στην επιφάνεια το τελευταίο διάστημα ελέω οικονομικής κρίσης. Το news.gr, βρέθηκε τη Δευτέρα στα κεντρικά γραφεία του Οργανισμού Περίθαλψης Ασφαλισμένων Δημοσίου (ΟΠΑΔ). Εκεί όπου οι ουρές των ασφαλισμένων απέδειξαν για μία ακόμα φορά την αδυναμία των δημοσίων οργανισμών να σταθούν στο ύψος τους, εκπληρώνοντας το ρόλο τους. Την εξυπηρέτηση, δηλαδή, του πολίτη.

Σε επικοινωνία που είχαμε με τον πρόεδρο του ΟΠΑΔ, Μιχάλη Κούτρα, μας διευκρίνισε ότι η προσπάθεια που είχε γίνει για να διευκολυνθεί η απογραφή των συνταξιούχων - μια διαδικασία που ξεκίνησε από τον Ιανουάριο του 2013 - μέσω της καθιέρωσης ηλεκτρονικής κάρτας ασφαλισμένου, έπεσε στο κενό. "Από τις 7 Ιουλίου του 2013 η πρόταση για την αντικατάσταση των βιβλιαρίων με τη νέα ηλεκτρονική κάρτα πρωτοκολλήθηκε στο γραφείο του υπουργού Εργασίας, στη συνέχεια στα γραφεία των υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Υγείας και φυσικά στο γραφείο του πρωθυπουργού", σημειώνει ο κύριος Κούτρας. "Ωστόσο δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση".

Όπως χαρακτηριστικά λέει: "Αν η κάρτα γινόταν πραγματικότητα, θα είχαμε λιγότερο κόσμο στα γραφεία μας. Δε θα χρειαζόταν θεώρηση και απογραφή. Παρόλ' αυτά είναι θέμα κυβερνητικής απόφασης και φυσικά δεν είναι μία απόφαση που μπορώ να λάβω από μόνος μου ούτε και να την υλοποιήσω". Το υπάρχον σήμερα προσωπικό δεν φτάνει. Όπως όμως λέει ο κ. Κούτρας, αν είχε εφαρμοστεί το μέτρο της ηλεκτρονικής κάρτας, θα μπορούσε να υπάρχει στον Οργανισμό ακόμη και "πλεονάζον προσωπικό".

Αυτή τη στιγμή και έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας απογραφής στις 30 Νοεμβρίου, οι ουρές στο κτίριο του ΟΠΑΔ στην οδό Ηπείρου από τις 04.00 το πρωί, συνεχίζονται, από ασφαλισμένους που προσπαθούν να πάρουν αριθμό προτεραιότητας με όσο το δυνατόν λιγότερα ψηφία. Προϋπόθεση ότι δεν θα είναι οι τριακοσιοστοί πρώτοι στη σχετική λίστα προτεραιότητας. Ο αριθμός “300” είναι άλλωστε το κλειδί για να μπορέσει κανείς να κάνει τη δουλειά του, καθώς κάθε επιπλέον αριθμός στη μαγική λίστα αποβάλλεται, λόγω...αργοπορίας.

"Η απογραφή ξεκίνησε τον Ιανουάριο και ήδη δόθηκαν δύο παρατάσεις. Η πρώτη προθεσμία έληξε στις 28 Ιουνίου, δόθηκε παράταση έως τις 30 Οκτωβρίου και ακολούθησε μία ακόμα έως τις 30 Νοεμβρίου", εξηγεί ο πρόεδρος του Οργανισμού.

"Έχει προχωρήσει σε υψηλότατο ποσοστό η διαδικασία. Αναγνωρίζω ότι η απογραφή είναι ταλαιπωρία για τους ασφαλισμένους", αναφέρει μεταξύ άλλων.

Η διαδικασία, μέχρι το τέλος Οκτωβρίου τουλάχιστον, γινόταν μέσω ΚΕΠ με Κοινή Υπουργική Απόφαση των συναρμοδίων υπουργών. Παρόλ' αυτά μετά το πέρας της προθεσμίας, δεδομένου ότι η λήψη νέας υπουργικής απόφασης θα ήταν εξαιρετικά χρονοβόρα, η απογραφή γίνεται και πάλι από τα γραφεία του ΟΠΑΔ.

Διαβάστε επίσης: ΟΠΑΔ : Το μαρτύριο των... τριακοσίων για τις ουρές της ντροπής

"Αν ο κόσμος ταλαιπωρείται γιατί ήρθε 2 - 3 φορές, οι εργαζόμενοι στον οργανισμό έχουν τραβήξει του Χριστού τα πάθη από τις αρχές του χρόνου. Ό,τι γίνεται, στόχο έχει την εξυγίανση του μητρώου και των δημοσιονομικών. Τα αποτελέσματα της απογραφής συνοψίζονται στη μεταβολή περισσοτέρων από 200.000 εγγραφών, οι οποίες από ενεργές μετατράπηκαν σε ανενεργές, καθώς οι περισσότερες από αυτές δεν ίσχυαν", αναφέρει ο κύριος Κούτρας.

Εξηγεί μάλιστα, ότι αρκετές χιλιάδες ήταν τα βιβλιάρια, τα οποία σε βάθος ετών χρησιμοποιούνταν, προκαλώντας επιπλέον δαπάνες. Από άτομα, τα οποία δεν είχαν πλέον ουδεμία σχέση με τον ΟΠΑΔ. Εξηγεί, ότι οι δυσλειτουργίες στο σύστημα προέκυψαν είτε από αμέλεια των ίδιων των ασφαλισμένων είτε των υπαλλήλων του οργανισμού, καθότι όπως λέει δεν είχε γίνει ξεκαθάρισμα και έπρεπε κάποια στιγμή να γίνει. "Ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να ξέρει ποιους και πόσους ασφαλισμένους εξυπηρετεί".

Απαντώντας στη συσσώρευση ασφαλισμένων από όλη την Αττική, οι οποίοι είναι αναγκασμένοι να καταφεύγουν στις αποκλειστικά στις κεντρικές εγκαταστάσεις του Οργανισμού τονίζει ότι: "Το Σεπτέμβριο του 2012 ζητήσαμε από το υπουργείο Εργασίας να ανοίξουν δύο περιφερειακά υποκαταστήματα στην Αττική, σε υπάρχοντα δημόσια κτίρια. Κάτι τέτοιο όμως δεν έγινε. Δεν έχω τη δυνατότητα να το κάνω εγώ αυτό. Αντιθέτως, είναι αρμοδιότητα της κυβέρνησης. Ζητήσαμε να συνεργαστούμε με τα ΚΕΠ από τον Ιανουάριο και ξεκίνησε τελικά από τον Ιούνιο", συμπληρώνει.

Επίσης, αποδίδει την ταλαιπωρία των ασφαλισμένων στην έλλειψη προσωπικού. "Στην κεντρική υπηρεσία εργάζονταν 70 άτομα. Έφυγαν 8 άτομα που προέρχονταν από το ΚΕΕΛΠΝΟ, 5 - 6 με σύνταξη, πήραμε 15 άτομα με εξάμηνες συμβάσεις, οι οποίες λήγουν. Επίσης περιμένουμε απόφαση για τα stage και αναμένεται να αποχωρήσουν 15 άτομα από τα κεντρικά και 60 από όλη τη χώρα". Σημειώνει ότι η μείωση έμψυχου υλικού στα κεντρικά αγγίζει το 30% του προσωπικού.

Ο κύριος Κούτρας πάντως, υποστηρίζει ότι με τη λήξη της απογραφής στις 30 Νοεμβρίου, τα αποτελέσματα θα είναι εντυπωσιακά. "Από εδώ και πέρα έχουμε ένα μητρώο υγιές, το οποίο θα λειτουργεί στην ορθή του βάση, εξυπηρετώντας τη λειτουργία του ΕΟΠΥΥ και την οικονομία. Κάναμε κάτι που όλα τα άλλα ταμεία αρνήθηκαν να κάνουν για να μην έχουν τις συνέπειες που είδαμε το τελευταίο διάστημα, με την ταλαιπωρία τόσο των ασφαλισμένων, όσο και του προσωπικού", καταλήγει.