Θα επανεξεταστεί η ισχύουσα νομοθεσία για την παιδαγωγική επάρκεια

Το Υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με την Πανεπιστημιακή Κοινότητα και κατόπιν διαλόγου θα επανεξετάσει την σχετική ισχύουσα νομοθεσία, όπως προκύπτει από έγγραφο που διαβίβασε στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς, που αποτελεί απάντηση σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ με θέμα « το πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας να δίνεται σε όλους τους αποφοίτους των καθηγητών σχολών των ΑΕΙ της χώρας μας».

Παράλληλα γίνεται γνωστό ότι έχουν εκδοθεί μέχρι σήμερα 12 Υπουργικές Αποφάσεις, όσον αφορά την πιστοποίηση παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας με την κατοχή πτυχίου ΑΕΙ, συμπεριλαμβανομένων των Τμημάτων Ελληνικής Φιλολογίας ΔΠΘ, Ιστορίας Αρχαιολογίας ΕΚΠΑ. Στο κανονιστικό κείμενο των Υ.Α αναφέρεται ρητώς ότι η πιστοποίηση παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας αφορά αποφοίτους που έχουν εισαχθεί κατά το ακαδημαϊκό έτος 2013-14 και εφεξής.

Στην  ερώτηση που κατέθεσαν 18 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούσαν να μάθουν τις ενέργειες στης οποίες θα προβεί ο υπουργός ώστε να αποκατασταθούν τα κατακερματισμένα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων καθηγητικών σχολών όλων των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και για τη διατήρηση του ενιαίου χαρακτήρα των προγραμμάτων σπουδών, ώστε να μη διασπάται το φοιτητικό σώμα.

Οι βουλευτές του  μεταξύ των άλλων αναφέρονταν στο γεγονός ότι το τμήμα Φιλολογίας του ΑΠΘ επέλεξε να κατοχυρώσει το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας μέσω της διάσπασης του προγράμματος σπουδών και του πτυχίου, υπονομεύοντας έτσι το επαγγελματικό μέλλον των αποφοίτων του.

Για το εν λόγω θέμα στην απάντηση του υπουργού Παιδείας αναφέρεται ότι
«σύμφωνα με έγγραφο του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ, που διαβιβάστηκε με έγγραφο της Πρυτανείας μετά την αφαίρεση φια του Νόμου (4186/2013) της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας από τα πτυχία συγκεκριμένων Τμημάτων και Σχολών, κάθε Πανεπιστήμιο, κάθε σχολή και κάθε Τμήμα κλήθηκε να αντιμετωπίσει το θέμα. Το Τμήμα Φιλολογίας ΑΠΘ μετά από συζητήσεις σε αρκετές συνελεύσεις και με νόμιμες διαδικασίες διαμόρφωσαν άποψη και κάθε τμήμα κατέληξε σε συγκεκριμένες προτάσεις.

Σύμφωνα με το ίδιο έγγραφο, το  προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ κατοχυρώνει επαγγελματικά δικαιώματα φιλολόγου ως επιστήμονα, ανάμεσα στα οποία συγκαταλέγεται και αυτό του εκπαιδευτικού στη Μέση Εκπαίδευση με τον κωδικό ΠΕ02. Η προαιρετική επιλογή να παρακολουθήσει ή όχι η φοιτήτρια ή ο φοιτητής μαθήματα παιδαγωγικής και διδακτικής δεν υπονομεύει το μέλλον όλων των αποφοίτων του Τμήματος.

Απεναντίας λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι στο άνω Τμήμα φοιτούν και άτομα που έχουν ήδη αποκτήσει πτυχίο από άλλο Τμήμα με το οποίο κατοχυρώνουν την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια, συνταξιούχοι, αλλοδαποί, ομογενείς ή άτομα που δεν ενδιαφέρονται να διοριστούν στη Μέση Εκπαίδευση.

Όλοι ανεξαιρέτως οι φοιτητές του Τμήματος μπορούν να επιλέξουν το πρόγραμμα που κατοχυρώνει την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια, χωρίς κανένα αριθμητικό περιορισμό και να αποκτήσουν τη δυνατότητα συμμετοχής στις εξετάσεις του ΑΣΕΠ. Η επιλογή αυτή δεν έχει στόχο τη διάσπαση του πτυχίου αλλά αντιθέτως προσφέρει δυνατότητες σε όσους φοιτητές δεν επιθυμούν την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια. Ακόμα και οι τελευταίοι αν στο μέλλον θελήσουν να την αποκτήσουν, υπάρχει πρόβλεψη σε επίπεδο Φιλοσοφικής Σχολής να την αποκτήσουν χωρίς δίδακτρα. Όλοι ανεξαιρέτως οι απόφοιτοι είναι φιλόλογοι και το πτυχίου του Τμήματος είναι ενιαίο ακαδημαϊκά και επαγγελματικά για όλους τους αποφοίτους. Τα επαγγελματικά δικαιώματα του φιλολόγου δεν ταυτίζονται αποκλειστικά και μόνο με τον κλάδο των Φιλολόγων Μέσης Εκπαίδευσης (ΠΕ02)».

Όσον αφορά το θέμα που έθεταν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ για το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ το Υπουργείο ενημερώνει ότι με το ΦΕΚ 3637Β/2014 «Πιστοποίηση Παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας με την κατοχή πτυχίου του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ» αναφέρεται «…οι απόφοιτοι του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ, ακαδημαϊκού έτους εισαγωγής 2013-14 και εφεξής, διαθέτουν πιστοποιημένη παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια…».

Επίσης στο κείμενο του υπουργού Παιδείας αναφέρεται ότι παιδαγωγική επάρκεια παρέχουν και αρκετά μεταπτυχιακά προγράμματα των Πανεπιστημίων μας.

 

Καλόγηρος Βασίλειος