Τα μαθήματα με τις περισσότερες δυσκολίες στο Δημοτικό

Τα Μαθηματικά της Ε τάξης του Δημοτικού φαίνεται ότι είναι το μάθημα όπου καταγράφονται πολλές δυσκολίες  καθώς όπως προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής ο όγκος της ύλης είναι μεγάλος συγκριτικά με το χρόνο διδασκαλίας ενώ παράλληλα περιέχει δύσκολες έννοιες για τους μαθητές.

Ο μεγάλος όγκος της ύλης, ο τρόπος οργάνωσης του βιβλίου και οι έννοιες που περιέχονται στο εν λόγω μάθημα πιθανόν να ερμηνεύουν το γεγονός ότι σε αυτό συναντούν δυσκολίες στη διδασκαλία η πλειονότητα των εκπαιδευτικών , 89.82%, σύμφωνα με τους σχολικούς συμβούλους.

Άλλα μαθήματα που οι εκπαιδευτικοί συναντούν δυσκολίες στη διδασκαλίας τους είναι αυτά των Μαθηματικών της Β Δημοτικού και της Ιστορίας της Στ τάξης σε ποσοστό 80% και 66.67% αντίστοιχα. Στα δυο αυτά μαθήματα η οργάνωση των θεματικών ενοτήτων δεν είναι βοηθητική ενώ ο όγκος της ύλης είναι μεγάλος. Παράλληλα πρόκειται για μαθήματα που περιέχουν δύσκολες έννοιες για τους μαθητές.

 

 

Μάθημα

Ποσοστό-Κλίμακα Likert

Μεγάλος όγκος ύλης

Μαθηματικά Ε

86,67%

Ιστορία Στ

78.60%

Μαθηματικά Β

75.59%

Δύσκολες έννοιες για μαθητές

Μαθηματικά Ε

867/1140

Ιστορία Στ

787/1140

Μαθηματικά Β

781/1140

Δυσκολίες στη διδασκαλία για εκπαιδευτικούς

Μαθηματικά Ε

89,82%

Μαθηματικά Β

80%

Ιστορία Στ

66.67%

Οργάνωση θεματικών ενοτήτων βοηθητική

Μαθηματικά Ε

478/1140

Μαθηματικά Β

560/1140

Ιστορία Στ

650/1140

Σημείωση Likert: Δυνητικό ανώτατο αποτέλεσμα (σκορ) για κάθε διαβάθμιση της κλίμακας είναι 1140 για το Πάρα πολύ, 855 για το Πολύ,570 για το Λίγο και 285 για το Καθόλου

Συμπεράσματα της έρευνας

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας στην οποία συμμετείχαν 285 σχολικοί σύμβουλοι και πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο των ερωτηματολογίων οι ερωτώμενοι στην πλειονότητά τους θεωρούν ότι τα Μαθηματικά της Ε΄ Δημοτικού, η Ιστορία της Στ΄ Δημοτικού και τα Μαθηματικά της Β΄ Δημοτικού παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες δυσκολίες όσον αφορά:

α) στον όγκο του διδακτικού περιεχομένου σε σχέση με τον πραγματικό διδακτικό χρόνο,
β) στις δυσκολίες που συναντούν οι εκπαιδευτικοί στη διδασκαλία του διδακτικού περιεχομένου τους,
γ) στη συμβολή της οργάνωσης των περιεχομένων τους στη διδασκαλία,
δ) στις έννοιες που περιέχουν όσον αφορά στην κατανόησή τους από πλευράς των μαθητών,
ε) στην ανεπάρκεια του προγραμματισμένου διδακτικού χρόνου,
στ) στην υπερβολική αύξηση των απαιτήσεων του γνωστικού αντικειμένου και του αντίστοιχου βιβλίου σε σχέση με την προηγούμενη τάξη.

Κατά παρόμοιο τρόπο οι ερωτώμενοι στην πλειονότητά τους θεωρούν ότι απαιτείται περαιτέρω επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη μεθοδολογία του διδακτικού εγχειριδίων των Μαθηματικών της Ε΄ Δημοτικού, των Φυσικών Επιστημών (Φυσικά) της Ε΄ και της Στ΄ Δημοτικού και των Μαθηματικών της Β΄ Δημοτικού και της Ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού.

Επίσης η πλειονότητα των Σχολικών Συμβούλων θεωρεί ότι είναι υπερβολικός ο φόρτος των εργασιών που ανατίθενται στο σπίτι, για τα Μαθηματικά της Ε΄ Δημοτικού, τα Μαθηματικά της Στ΄ Δημοτικού, τα Μαθηματικά της Β΄ Δημοτικού και την Ιστορία της Στ΄ Δημοτικού.

Οι ερωτώμενοι στο μικρότερο ποσοστό τους φαίνεται ότι εντοπίζουν δυσκολίες ως προς το σύνολο των ανωτέρω ζητημάτων για τα γνωστικά αντικείμενα της Μελέτης Περιβάλλοντος, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής και των Θρησκευτικών για όλες τις τάξεις.

Ωστόσο, ως προς το ερώτημα σχετικά με τον βαθμό στον οποίο θεωρούν ότι το διδακτικό περιεχόμενο των γνωστικών αντικειμένων στο Δημοτικό βοηθά, αφενός στην ανάπτυξη των ικανοτήτων και, αφετέρου, στη σύνδεση της μάθησης με πραγματικές καταστάσεις της καθημερινής το υψηλότερο αποτέλεσμα (σκορ) συγκεντρώνουν το διδακτικό περιεχόμενο της Μελέτης Περιβάλλοντος και των Φυσικών Επιστημών για το πρώτο και δεύτερο ερώτημα καθώς επίσης και της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής κυρίως για το δεύτερο ερώτημα.

Καλόγηρος Βασίλειος